כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

המלצות פלסנר: רק 1,500 פטורים, סנקציות אישיות

למרות פירוק הוועדה הגיש פלסנר ההמלצות: גיוס 80% מהחרדים תוך 5 שנים • משתמט לאחר גיל 23 יספוג קנסות • ח"כ מיכאל בן ארי שאל: ומה עם הערבים? - וגורש

כועס. פלסנר. צילום: פלאש 90
כועס. פלסנר. צילום: פלאש 90



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פירק לו את הוועדה, ואסר על עובדי המדינה לשתף פעולה, ובכל זאת, יו"ר ועדת קש"ב ח"כ יוחנן פלסנר מ'קדימה' סירב להיכנע.

המלצות ועדת פלסנר הוצגו לציבור לאחר יותר מחודש של עבודה, במהלכו נערכו 14 ישיבות עומק בנושא.

פלסנר הציג את הדו"ח - כמאה עמודים במספר. הוא הודה למשנה לראש הממשלה על תמיכתו. כמה הזוי.

יוחנן ישב לבד, מאחורי שלט הנושא את שמו. לצידו עו"ד הוועדה, סהר פינטו, ובזה תם מספר המשתתפים...

אבל הוא התעקש להציג את הדו"ח.

"עוד כשהייתי חוזר מהצבא, אחרי שבועות בהם לא הייתי בבית, הייתי רואה בתחנה חרדים", אמר פלסנר.

"הדו"ח לא נועד להציל את קדימה?" שאל אותו בן ארי את מה שרבים חשבו - והוצא מהאולם.

"אתה לא חושש שמדובר בחוק גזעני?" המשיך לשאול. "גם אני עשיתי מסע אלונקות, גם אני הייתי בלבנון, וכשחזרנו ראיתי ערבים שלא משרתים..."

"אתה מציל את החרדים", צעקה לו ח"כ מרינה סולודקין מקדימה.

"אני לא שונא את החרדים", השיב לה בן ארי, רגע לפני שהוצא מהאולם.

גזירות מרושעות

כשהציג את הדו"ח אמר פלסנר כי 54 אלף בני ישיבות מקבלים דיחוי והביא נתונים על גבול הגזעניים, תוך שהוא מתעלם מהמצב ברמת אביב ואצל הערבים.

ואלה עיקרי הדו"ח, כפי שהציגם: עד שנת 2016 ישרתו 80% מהציבור החרדי בגילאי 18-22, תהיה מכסה קבועה של עד 1,500 פטורים בשנה, כאשר תקצוב הישיבות יותנה גם הוא באחוז הגיוס של תלמידיהן.

בגיל 22, לאורך שנה, יוכל כל אחד לבחור באחת האפשרויות: שירות צבאי של שנתיים, שירות אזרחי של שנה וחצי או הצטרפות למעמד ה'מתמידים' במידה ויצליח להשתחל לרשימת 1,500 בני המזל של השנתון, שיקבלו פטור משר הביטחון.

המסקנות ממליצות שמי שלא יתגייס לאחר גיל 23 תישלל קצבת הישיבות או ה'כולל' שלו, יבוטל מעמדו כ'בחור ישיבה' בביטוח הלאומי, הוא לא יהיה זכאי לקבלת תמיכה בדיור ובמשכנתאות, לא יזכה להנחה בארנונה, ייאלץ לשלם קנס של 7,500 שקלים, כאשר כל יום השתמטות נוסף יגרור קפיצה של הקנס ב-75 שקלים נוספים. ולאחר 5 שנים מעבר להליכים פליליים.

יפתחו מסלולי גיוס נוספים לחרדים, יבוטל השירות המקוצר שהיה נהוג עד כה, ויוקמו גם ישיבות הסדר לחרדים. תמריץ חיובי תקציבי יינתן לישיבות שתלמידיהן ישרתו.

הוועדה ממליצה לקבוע שירות חובה של שנתיים בשירות הצבאי ושנה וחצי לשירות לאומי, כך שיחול על כל הציבור הישראלי, בהדרגה, ולא רק החרדי.

במסגרת הסנקציות המרושעות נגד עולם התורה, ככל שיתגייסו פחות, התקציב הכולל לעולם הישיבות יקטן.

לפי ההמלצות, בחור ישיבה שלא יצהיר על כוונה להתגייס, ישיבתו תקבל תקצוב של 0.4 נקודה בלבד (שווי נקודה שלמה הוא 475 שקלים לחודש), מי שהצהיר על כוונה להתגייס עד גיל 22 יזכה את ישיבתו ב-1.2 נקודות לצורך התקצוב, תלמיד שיתגייס בין הגילאים 20-22 יזכה את ישיבתו ב-1.5 נקודות.

רשם את הדו"ח בעצמו

אמש סיפר גורם בכיר בוועדה, כי נתניהו אסר על כל עובדי שירות המדינה לשתף פעולה עם פלסנר ועם ועדתו. באין משאבים, ובאין מי שיחתום על הדו"ח זולתו, נאלץ פלסנר לסיים לכתוב את הדו"ח...בכוחות עצמו.

בין החברים מהם נמנעה האפשרות לשתף פעולה עם המשך הישיבות ועם החתימה על הדו"ח הסופי היו: הפרופ' ידידה שטרן, יפה זילברשץ ונציג צה"ל.

ח"כ עינת וילף (עצמאות) החליטה שלא לצרף את החלטתה, והצטרפה לפחות חלקית אל נציגי ישראל ביתנו והבית היהודי שהכריזו על פרישה.

אבל את פלסנר עצמו כל זה לא הכניע, גם לא העובדה שמדובר, לכאורה, בדו"ח...של עצמו.

הבוקר, בראיון כעוס ל'ידיעות', אמר דברים חריפים נגד ראש הממשלה: "נתניהו מסוכן. אם לא יקבל החלטה להתנתק מהמפלגות החרדיות, הציבור צריך לנתק אותו מכסא ראש הממשלה".

על פי דיווחים שונים, 'קדימה' מאיימת שאם עקרונות המסמך לא ייושמו, היא תפרוש מהקואליציה. יחד עם זאת, גם בקדימה מודים כי הדו"ח מציג אפשרויות למצוא פשרה.
יוחנן פלסנר ועדת קש''ב בנימין נתניהו גיוס כפייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד