כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

אטיאס דואג ליזמים: הוגדלו הערבויות הבנקאיות

ביוזמת שר השיכון הוחלט להקל על הקבלנים ולשחרר מעט את מגבלות האשראי הבנקאי • לא תינתן ערבות על המע"מ • המשמעות: אשראי נוסף של 5 מיליארד שקל לקבלנים וליזמים

אריאל אטיאס
אריאל אטיאס

המלצתו של שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, להקלה במתן הערבות הבנקאית שמעמידות חברות הבנייה לשם קבלת הלוואות לפרויקטי מגורים, אושרה היום (ד). זאת, בשיעור של 16% מגובה הערבות לפי חוק המכר (דירות), כך שלא תינתן ערבות גם על המע"מ. דבר זה יאפשר לעוד קבלנים להיכנס לפרויקטים לבנייה בגובה של 5 מיליארד שקל לפחות.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר היום: "אני מברך את שר האוצר על החלטתו שתקל על מצוקת האשראי של היזמים. בחודשים האחרונים התרעתי פעמים רבות על כך שלמרות הגידול הדרמטי בשיווק הקרקעות ובהתחלות הבנייה, אם אין מימון – אין בנייה. אני שמח ששר האוצר שנענה ליוזמתי, אמנם באיחור, אך מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. ההחלטה היא לטובת ענף הנדל"ן ובאופן ישיר לטובת הציבור כולו שייהנה מגידול בהתחלות הבנייה הנובעים מהגידול בשיווק הקרקעות".

תחילתו של המהלך בבקשה לדיון שזימן השר אטיאס אצל ראש הממשלה לפני כחצי שנה, יחד עם שר האוצר ונגיד בנק ישראל. בישיבה זו התריע השר אטיאס על מצוקת האשראי החמורה של הקבלנים. השר אטיאס ציין בישיבה זו כי למרות הנתונים החיוביים של שיא של למעלה מעשור בהתחלות הבנייה ושל כ-12.5 שנים במספר הדירות בבנייה פעילה – מצוקת האשראי תביא לכך שמדיניות השיווקים הגדולה של קרקעות למגורים לא תוכל להיענות בביקושים מצד היזמים ובהתחלות בנייה, אם לא יהיה אשראי זמין. זאת, על רקע הגבלת שהטיל המפקח על הבנקים לפיהן האשראי של הבנקים לתחום הנדל"ן לא יעלה על 20% מכלל תיק האשראי שלהם.

בנוסף, ביקש השר אטיאס מנגדי בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר להוציא את תחום התשתיות מתוך נתח האשראי שבנק ישראל מתיר לבנקים בתחום הנדל"ן, שכן אשראי הניתן עבור הקמת תשתיות לאומיות כמו כבישים, גשרים, מפעלי התפלה וכיוצא בזה נחשב בטוח לחלוטין בשל זהות המזמינים (המדינה) והביטחון בפרויקטים אלה.

לאחר שלא התקבלה החלטה במשך חודשים ארוכים, ביום שני האחרון - במהלך הכנס שערך משרד האוצר בנושא הדיור להשכרה, הפציר השר אטיאס מעל הבמה בשר שטייניץ: "אני קורא לאוצר לסיים את הבדיקות שלוקחות יותר מדי זמן. מחנק האשראי של היזמים הוא אמיתי, ושני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, שמרכזים 70% מהאשראי בישראל, אינם יכולים להקצות עוד אשראי לנדל"ן".

היום כאמור, קיבל שר האוצר את ההמלצה והודיע כי הקבלנים לא יצטרכו לספק ערבויות חוק המכר (דירות) עבור מרכיב המע"מ במחיר הדירה.

לפי עיבודי האגף למידע וניתוח כלכלי שנמסרו על ידי השר אטיאס בפגישתו עם ראש הממשלה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל, אומדן היקף האשראי בגין חוק המכר עמד בסוף שנת 2011 על כ-40 מיליארד שקל ובניכוי מע"מ בשיעור של 16% כ-35 מיליארד שקל. כך שניכוי המע"מ חוסך כ-5 מיליארד שקל, ומאפשר הגדלת האשראי ליזמים בסכום משמעותי זה.
אריאל אטיאס אשראי קבלנים ערבויות בניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד