י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

את כל היד • "לגייס גם את הנשים החרדיות"

'הפראיירים' ייצאו במוצאי-שבת להפגנת מחאה: דורשים גיוס החרדים • עידן מילר, מראשי המאבק: "גם חרדים יבואו לתמוך" • דב ליפמן: "צריך ללמוד ולעבוד"

הפגנה. צילום ארכיון: פלאש 90
הפגנה. צילום ארכיון: פלאש 90



במוצאי השבת הקרובה, יוצאים 'הפראיירים' לרחובה של עיר: תחת הכותרת "צו 8 - נמאס לנו להיות פראיירים", תצא צעדה ממאהל המחנה ברכבת מרכז, לעבר רחבת מוזיאון תל-אביב, שם תיערך ההפגנה.

אחד המפגינים הבולטים שישתתפו במחאה הוא עידן מילר, יו"ר 'המחנה המשותף'.

דעתו של מילר נשמעה בשבועות האחרונים בכל כלי התקשורת, כשהוא מנסה להוביל את דעת הקהל בעד גיוס חרדים וערבים.

לקראת ההפגנה הוא אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "רמת הכעס של האזרחים במדינת ישראל כלפי המערכת הפוליטית, הביאה לכך שהציבור רוצה לצאת לרחוב ולומר: לא עוד. אי-אפשר להימנע מהחלטה כה היסטורית שתפתור את הבעיה עמה אנחנו מתמודדים במדינת ישראל, בעיה של נשיאה בנטל של כלל האוכלוסיות".

• האם אתם קוראים לחרדים להשתתף בהפגנה?

"ברור לי שהחרדים לא יגיעו להפגנה ואני מצטער על כך. יש חלק לא מבוטל של חרדים שמזדהה עם המסרים שלנו וחושב בדיוק כמונו, שצריך לפתור את בעיית הגיוס. עיקר העיסוק שלנו מתמקד בלהוציא את הציבור הכללי במדינה לרחובות".

כמו במחאת הקיץ האחרונה, ראשי המחאה לא בנו את אופי העצרת ככזו שתתאים לאברך חרדי. גם מילר עצמו מודה באשמה: "הרוח הנושבת בתכנון האירוע אכן לא מתאימה לחרדים, אך אנחנו יודעים על קבוצה קטנה של חרדים שחשוב להם להעביר את המסר והם יגיעו ככל הנראה להשתתף בהפגנה".

מילר הוסיף: "גם עם המלצות הוועדה אנחנו לא חיים בשלום. הנשיאה בנטל אינה מתמקדת דווקא בציבור החרדי. הוועדה ויתרה למגזר הערבי וזה בניגוד לדעת רוב אזרחי המדינה".

נושא גיוס הנשים החרדיות גם מפריע לו. "גם בנקודה החשובה הזו היא התעלמה".

נקודה נוספת אותה מציין: "אפשרות דחיית הגיוס ב-4 עד 5 שנים מהווה בעיה גדולה לאוצר המדינה. חרדים בגיל 22 או 23 כבר נשואים עם ילדים, הנטל עבור המדינה כשאלו יהיו בצבא הוא פי כמה מחייל בן 18 שמתגייס, בעיקר בגלל העובדה שרובם כבר נשואים בגיל כזה, אך למרות זאת, מדובר במהלך מרחיק לכת שעשוי לשנות את פני המדינה, ולכן אנחנו בינתיים מסכימים עם מסקנות הוועדה"
.
• נראה לכם מציאותי שהצבא יקלוט כל-כך הרבה חרדים בתנאים טובים?

"לפני מספר שבועות כתבנו מכתב ברור לרמטכ"ל, בני גנץ, בו העלנו את הטענה הזו, כששמענו אותה מחרדים רבים, והוא השיב בצורה ברורה שלא רק שהצבא מוכן לקלוט חרדים לשורותיו - הוא גם צריך אותם".

"הנציגים שלנו נחרצים מדי". דב ליפמןצילום: "הנציגים שלנו נחרצים מדי". דב ליפמן
"הנציגים שלנו נחרצים מדי". דב ליפמן


"צריך ללמוד ולעבוד"

בין המפגינים במוצאי שבת יהיה דב ליפמן, חובש כיפה שחורה, המתגורר בבית שמש.

ליפמן הוא פעיל פוליטי מקומי, שהוביל את מחאת הקיץ בעיר מגוריו נגד הדרת הנשים. "הגיע הזמן שהציבור החרדי יהיה חלק מכלל אזרחי ישראל כדי להוכיח שאנחנו לא נגדם ושהם יבינו שהם לא צריכים להיות נגדנו", הוא מסביר ל'בחדרי חרדים'. "כשיש אפשרות לפתור סוגיה כואבת בדרך שהיא לא מנוגדת לתורה, הגיע הזמן שנעשה זאת".

• לדעתך, כמה מהציבור החרדי מזדהה איתך?

"אם היינו מזיזים את הנציגים החרדים ומוציאים אותם מהתמונה והיינו יושבים עם בחורי הישיבות ומסבירים להם את הבעיה, אני מאמין שרבים היו מקבלים את הדברים בהבנה. אך הקול שנשמע מצד הנציגים של הציבור שלנו הוא נחרץ למדי וזו הבעיה. אין ספק שמי שלומד תורה צריך להמשיך ללמוד תורה, אך צריך להבין יחד עם זאת שגם צריכים לתרום במידה מסוימת כפי שהשאר תורמים".

• החרדים באמת יכולים להשתלב בצבא?

"אי-אפשר להתעלם מהבעיות הקיימות כשחרדים משרתים בצבא. מנגד, גם צריך לראות את הצד השני והחיוב בגיוס של החרדים".

הוא מספר, כי "לאחרונה שוחחתי עם מספר חיילים חרדים שסיפרו שבצבא ובמסלולים כמו נצח יהודה ועוד. הם למדו יותר משלמדו כשהיו בישיבה".

צילום אילוסטרציהצילום: צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה


"בלי רצון, אין כלום"

צביקה בלוי, חרדי תושב ירושלים, סיים לפני מספר ימים את מסלול השירות האזרחי שנמשך שנה בבית הילדים 'קרית הילד', שם טיפל בנוער ובילדים בסיכון גבוה ובמצוקה.

בלוי קיבל אות משרת מצטיין בסיום שירותו.

לטענתו, הניסיון לחייב בחורי ישיבות או אברכי כולל להתגייס לצה"ל אינו נכון. "זה לא מציאותי לחייב אדם בכוח להתגייס לשורות צה"ל או לשירות האזרחי. זה לא יועיל אלא ישרת את המטרה ההפוכה והמדינה תהרוס לו שנה או שנתיים מהחיים ללא מטרה אמיתית. אדם צריך לרצות להתגייס או להתנדב.

"אדם שלומד בכל שעות היממה, צריך להמשיך ללמוד, אבל ברגע שהוא רואה שהוא לא מסוגל להמשיך כפי שהיה רגיל - שייצא להתנדב או לשרת ולאחר מכן יחזור ללמוד או ייצא לשוק העבודה".

צבא פלסנר הפראיירים שירות אזרחי חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד