י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פצצה גרעינית • ה-FBI חושף: ביבי נתניהו הבריח רכיבי גרעין לישראל

מסמכים של האף. בי. איי. חושפים: בשנות ה-70 הועסק 'סוחר הרהיטים' בנימין נתניהו, בחברת קש בבעלות איש העסקים ארנון מילצ'ן, שפעלה בארצות הברית עבור משרד הבטחון הישראלי • החברה הבריחה לישראל ציוד לכור הגרעיני בדימונה • לשכת ראש הממשלה: "לא היו דברים מעולם"

בנימין נתניהו. צילום: קובי הר-צבי
בנימין נתניהו. צילום: קובי הר-צבי

ממסמכים שחשפה אמש (שישי) הבולשת הפדרלית בארצות הברית, עולה כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה מעורב בהברחת רכיבים מארצות הברית לתוכנית הגרעין הישראלית.

המסמכים, הותרו לפרסום בחלקם על ידי האף.בי.איי לאחר שהוסר מהם חלקית הסיווג.

במסמכים מתוארת חקירה שבוצעה בין השנים 1985-2002 אודות האופן בו רשת של חברות קש הצטרפה למשרד הביטחון האמריקאי והבריחה באופן לא חוקי מחוץ לתחומי ארצות הברית, ציוד עבור נשק גרעיני.

המסמכים מתבססים על עדות ריצ'ארד קלי סמיית', שכיהן כנשיא אחת החברות.

בנימין נתניהו, לפי המסמכים, עבד בחברת "הלי טריידינג", שלוחה ישראלית של הרשת בבעלות איש העסקים ארנון מילצ'ן, זאת למרות שרשמית לפחות היה נתניהו סוכן של חברת הרהיטים 'רים'.

לפי המסמכים מילצ'ן ונתניהו הכירו לסמיית' גורמי צבא בכירים בישראל, ביניהם אריאל שרון, שכבר סיים אז את שירותו הצבאי והחל לפעול בתחום הפוליטי במסגרת הליכוד.

על פי מסמכי הבולשת, "סמיית' ונתניהו נפגשו במסעדות בתל אביב וכן בביתו של נתניהו ובבתי עסק אחרים".

סמיית' הבריח 800 "מתגים", (קרייטרונים), מכשירים אלקטרוניים זעירים המשמשים לצילום במהירות גבוהה, אך גם עשויים לשמש כציוד גרעיני.

את המתגים מכר סית' לחברת "הלי טריידינג", בה עבד נתניהו, כאשר בעצם המתגים נועדו עבור הלק"ם – הלשכה לקשרי מדע - יחידה סודית של משרד הביטחון שעסקה בהשגת ציוד עבור הכור הגרעיני בדימונה ותעשיות ביטחוניות.

מבצע ההברחות כונה על ידי משרד הביטחון הישראלי בשם "מבצע פינטו".

סמיית' נעצר והוגש נגדו כתב אישום, אך לאחר ששוחרר בערבות, הוא נמלט מארה"ב לגרמניה ומשם עבר לספרד וחי כעבריין נמלט בזהות בדויה.

בסופו של דבר הגיע סמיית לעסקת טיעון עם הרשויות האמריקניות באפריל 2002 בגין סחר ונידון ל-40 חודשי מאסר ולקנס של 20 אלף דולר.

בלשכת נתניהו הכחישו את פרטי הידיעה.
בנימין נתניהו ארנון מילצ'ן כור גרעיני הברחה רים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד