כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מלך המזגזגים מציג: "ביבי של אתמול, ביבי של היום"

הנציגות החרדית כוססת ציפורניה, התקשורת מבולבלת והפוליטיקאים מנסים להבין: מה יחליט ביבי ומה יכריע נתניהו • שר מזהיר: "אם יצטרכו, ביבי ימכור אותנו", אך מסייג: "ביבי עוד מנסה לרבע את המעגל" • והאם ממשטרת ישראל תצמח הישועה • שרי רוט בדיווח מחזית הקרב על עולם הישיבות

בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד. צילום: פלאש90
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד. צילום: פלאש90



לא צריך את יו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת 'העבודה', ח"כ שלי יחימוביץ', כדי להבין שמה שמתחולל מול עינינו הזוי יותר מהזוי.

"התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו בשבועות האחרונים נקבעת ממבזק למבזק", אמרה בקול את שכולנו חשים. "מצער לראות איך אחת הסוגיות הטעונות והעמוקות במדינה נתונה לגחמות תזזיתיות", הוסיפה. בצדק רב.

היום, בשיחה מלאת תסכול עם אחד מבכירי הפוליטיקאים החרדים, הוא הודה בפני: "קשה לעקוב אחר רוח התזזים שנושבת מכיוונו של נתניהו. כי ביבי של אתמול אינו ביבי של היום, או של מחר".

וזהו תמצית הסיפור, במשפט אחד.

אפילו הפוליטיקאים החרדים היותר המבריקים, אלו שיושבים בחדרי חדרים ומבשלים במו-ידיהם (קרדיט לערבוב גם לנתן אשל ולאהוד ברק) את התבשיל הקודח, מתקשים להבחין מתי מאכילים אותם בתבשיל שהיו שותפים בהכנתו, ומתי התבשיל מובל אחר כבוד מהמטבח המיוחד, אליו אין להם רשות כניסה.

מסובך לכם? גם להם.

חטפנו כאב ראש

"אפשר לחטוף כאב ראש מלעקוב אחר הסאגה הזו", אומר פוליטיקאי חרדי, שעם כל הרצון שלו לאבחן עבורי את המצב, התקשה לעשות זאת. "אני באמת לא יודע אם נתניהו שאני שומע היום, הוא אותו נתניהו שהבטיח לי רק אתמול בלילה שהוא ימצא פתרון מצוין. האם מה שהוא אומר הבוקר זה ספין? האם זה אמיתי? האם הספיק לשנות את דעתו אחרי הקפה והעיתון של הבוקר? אני בהחלט מבולבל".

ואם הפוליטיקאים מבולבלים, אין שום סיכוי שכבר קיבלו הוראות מגדולי ישראל. הידיעות בתקשורת לפיהן, כביכול, כבר אמר הגר"ע יוסף את דברו, והורה לנציגי ש"ס לפרוש מהקואליציה מתבררות, כמו הרבה ידיעות שקריות, כלא נכונות. אף אחד עדיין לא קיבל הוראות מנשיא מועצת החכמים, פשוט משום שאף אחד עדיין אינו יודע מה הולך להתרחש. נקודה. וכמו תמיד, המקורות שמורים במערכת.

ומה באשר לנציגי 'דגל התורה'?

ובכן, גם שם לא קיבלו, עד לשלב זה, הוראה ברורה בדבר הפרישה (או שלא), אם כי אלו כמו אלו מצוידים בקווים אדומים ברורים. יחצה אותם נתניהו - הם בחוץ.

עד לרגע זה, הוא טרם עבר אותם. אם לא מחשיבים, כמובן, דיבורים למעשה. שכן, בדיבורים, הוא עבר כל קו אדום. אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. וגם הנציגים החרדים מבינים שלא כל מה שהוא אומר בקול - הוא חושב בלב, או יעז לבצע.

משרד הבריאות בכל תנאי. צילום: קו עיתונות דתיתצילום: משרד הבריאות בכל תנאי. צילום: קו עיתונות דתית
משרד הבריאות בכל תנאי. צילום: קו עיתונות דתית


לליצמן הפתרונים

עד לסוף השבוע האמינו הנציגים החרדיים ש'הכול הצגה אחת גדולה'.

הנה, היום, בחר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שלא להגיע לישיבת הממשלה השבועית. בליצמן לא תוכלו לחשוד שלא קם בזמן. מי כמוהו משכים קום. כשהוא מגיע אל משרד ראש הממשלה הוא כבר אחרי מקווה, תפילה וחצי יום של פעילות. אז מדוע לא בא - האמנם לאות מחאה, כפי שניסו מקורביו להציג?

אם תשאלו לדעתי, מדובר בספין מתואם בין הלשכות. אין זה סוד שליצמן הוא הפוליטיקאי החרדי הקרוב ביותר ללשכת ראש הממשלה בכלל, ולנתניהו בפרט. מקום שני אחרי השר אריאל אטיאס, שגם לו לא חסרה קרבה ללשכה הראשונה ולקודקודה.

יש המגחכים כי ליצמן הפך זה מכבר ל'חלק מהליכוד', וכי אין מצב שבו הליכוד זוכה בנצחון בקלפי וליצמן לא מתיישב שוב במשרד הבריאות. עם החרדים בקואליציה, או בלעדיהם. איך יעשה זאת? לליצמן הפתרונים (ויש כאלו בשפע).

לכן, אם ליצמן לא מגיע - סימן שזהו המצג שטוב לנתניהו. חרדים כעוסים (וכמה שיותר) - בריא לו יותר מבחינה תקשורתית. וכך, החיילים הנאמנים לנתניהו עושים זאת בקול רעש גדול. יש מי שהרחיק כמה רחובות עד ללשכת הנשיא שמעון פרס, רק כדי להציג ש'חוץ ממנו איש לא יושיענו'. האחרים 'לא פראיירים' שלו, ומסתפקים בשתיקה רועמת, תוך שחרור הודעות קצרות לתקשורת: ביבי חצה קווים - יהיה פיצוץ.

בעד או נגד? צילום: פלאש90צילום: בעד או נגד? צילום: פלאש90
בעד או נגד? צילום: פלאש90


השיב את פלסנר לחיקו

הצרה הצרורה היא כי מה שהחל כהצגה מבוימת, הפך, כך נראה, למציאות בשטח. הבוקר כבר מתקשים הפוליטקאים החרדים לחתום בשתי ידיים כי מדובר בספינים מוחצנים בלבד. הבוקר הזה הם דואגים, בכנות.

מה באמת עובר על נתניהו? ואיך זה שרק לפני מספר ימים פיזר בקול רעש תקשורתי גדול את ועדת פלסנר והותיר אותו 'לדבר עם עצמו' בהקריאו דו"ח בחתימה עצמית בלבד, וכבר הבוקר הוא מאמץ את מסקנותיו אל חיקו ומושיב את אותו פלסנר, 'המפוטר', להכין את החוק החדש?

"זה ביבי, הוא זגזגן", אומרים הפוליטיקאים החרדים. זה נכון, אבל זה עדיין לא מסביר הכל. שכן, הפעם לא מדובר בזיגזג, מדובר בפרסות על פרסות על פרסות, מאה פעמים מאה שמונים מעלות. מעושה מדי, מוחצן מדי.

"מפחיד לדבר איתו, כי בכל פעם שבה נראה לנו שהגענו איתו להבנה כלשהי, זה מתפוצץ לנו מול הפרצוף אחרי מספר שעות", אומר שר חרדי בכיר. איש מהם אינו מאפשר לצטט בשמו מילה וחצי מילה, כמובן. רשמית, הם שומרים על שתיקה. הלוואי היו עושים כך לנצח.

"ביבי כמו ביבי", הוא ממשיך ואומר. "הכול היה תלוי בהפגנה אמש. אם היו שם בכיכר מאה אלף איש, כמו התרחישים המוקדמים, מצבנו היה גרוע. מאחר והיו רק כמה אלפים בודדים, זה נסבל מבחינת ביבי. הוא יגיד לתקשורת את מה שהיא רוצה לשמוע, אבל בסופו של דבר יחליט לפלסנר וליעלון מה לכתוב בחוק".

עוד אפשר ויתחלפו. צילום: פלאש90צילום: עוד אפשר ויתחלפו. צילום: פלאש90
עוד אפשר ויתחלפו. צילום: פלאש90


חלום הבלהות של ביבי

האמנם אין מה לדאוג?

אז זהו, שהפעם נאומו של השר הבכיר לא מסתיים בהסברים על אופיו של נתניהו. הפעם הוא מוסיף נאום, שדי סותר את האמירה הקודמת. בבחינת, קודם אמר את מה שחשב, בהמשך פלט את מה שאמרו לו לפלוט.

"שעות קשות לעולם התורה, מעולם לא ריחפו עלינו גזירות שכאלו. המצב מדיר שינה מעינינו, אנחנו עסוקים כל הזמן בצמצום נזקים כדי שהתורה לא תימחק. כלומר, התורה לא תימחק לעולם, אבל סכנה מרחפת מעל למוסדות התורה. אנחנו פועלים במלוא המרץ".

ורק משפט הסיום החזיר אותי אל המציאות, אל האמת. "ביבי עדיין מנסה לרבע את המעגל". קרי, ציירתי לך מצב שחור משחור, רק בסיום פלטתי את האמת.

"ביבי עדיין מחפש פתרונות, נוסחאות קסם, ריבוע המעגל. חוק שיכלול סעיפים שחלקם טעונים תקנות של שר הביטחון (סיכום בעל-פה עם ברק שהתקנות הללו לא יתוקנו לעולם), חלקם טעונים סנקציות שלא ניתנות לביצוע (שלילת הטבות שונות ומשונות, גם כאלו שמעולם לא באו לאוויר העולם), המן תוספת של מסלולים אזרחיים (ותודה למשרד האוצר שמסכים סוף סוף לפתוח את ארנקו לטובת הבחורים שלא למדו ליבה מעולם וצריכים כאוויר לנשימה מסלולים שיכשירו אותם לעולם התעסוקה, אחרי הכול מי כמונו יודעים שלא כולם מבקשים ללמוד עד לסוף חייהם. הלוואי וכולם היו), ותתי סעיפים שמאפשרים גרירה של גיל הלימוד מסיבות שונות ומשונות.

האפשרות לפיה יקבע החוק החדש כלל לפיו כולם, כלומר כולם (ערבים, חרדים, תל-אביבים, משתמטים) משרתים מגיל 18 עם מכסת פטורים זעומה, אינה נראית באופק. כעת הכול עניין של ניסוח, ותשאירו את זה לטובי המשפטנים. פלסנר אינו אלא קישוט, בובה על חוט.

אך הכול בכפוף לרוח התקשורתית הנושבת, מודה אף הוא. נכון להיום היא ממוזערת, ההפגנה אתמול הייתה די בושה למארגנים. אם במוצ"ש הקרוב הם יצליחו למלא יותר את הרחובות, ביבי עוד עלול להסתובב בדעתו. וזוהי הצרה הגדולה. ביבי הוא פלסטלינה הניתנת לעיצוב מחודש כמעט בכל רגע נתון. המדבר איתו אחרון, הוא המרוויח, הכתבה האחרונה אותה גמע בשקיקה, היא המשפיעה.

ותודה לשלי יחימוביץ' על האבחנה. לא שחידשה לנו משהו, אך טוב לשמוע חוות דעת מפי מי שעוד עשויה להרכיב לנו ואיתנו את ממשלת ישראל הבאה. חלום הבלהות של ביבי, הוא קרן התקווה של הנציגים החרדיים.

לא נדע מה תלד שעה. צילום: ארכיוןצילום: לא נדע מה תלד שעה. צילום: ארכיון
לא נדע מה תלד שעה. צילום: ארכיון


הרב לא אמר לפרוש

למען האמת, עד לסוף השבוע האחרון העסקים מול נתניהו היו עשו רושם די טוב. התיאום בין לשכת ראש הממשלה לבין הלשכות החרדיות פעלו במלוא הקצב, כל הודעה שיצאה תואמה בקפידה. אולי העובדה שהדבר פורסם פה לראשונה (אחרי מספר ימים סיפרה על כך גם כתבת ערוץ 2, או חשפה, או קראה אצלנו) הרסה לביבי את ההצגה.

"שרפתם אותי", אמר לאחד מהנציגים החרדיים היותר בכירים, עמו הוא נוהג לסגור עסקים בשו-שו כמו שרק שני אישים מבריקים ופקחים יודעים לסגור. הוא רק לא לקח בחשבון שההדלפה לא הגיעה מהכיוון החרדי.

ביום שישי השתנה לפתע הטון שלו. הסקרים המוזמנים, הידיעות הזורמות על הפגנת מאה אלף בכיכר במוצ"ש – כל אלו ועוד השפיעו על מצב רוחו של 'המזגזג', ששינה בפתאומיות את הטון ואת עורו.

בשבת, בחדרו של הגר"ע יוסף, סיפר הנציג הנ"ל לגר"ע עד כמה המצב חמור. נכון לעכשיו, הדגיש לו. כי אצל ביבי מי יודע מה יילד יום, מה תלד שעה.

לא, הרב לא אמר לפרוש, בינתיים לא אמר דבר, איש אינו יודע הרי איך בדיוק ייגמר הסיפור אז מה הטעם לצאת בהכרזות, אבל קרא לבטל את בין הזמנים ולקחת את הגזירות ברצינות הראויה. במהלך השבת, כך התברר לאותו נציג כבר במוצ"ש, עסק 'הקודקוד' יחד עם עוד בכירים בערבוב התבשיל, עד למוצ"ש כבר 'לא היה עם מי לדבר'. בשבת חרדים לא עומדים מולו, כך שהסיכון שאחרים יצליחו להשפיע עליו ועל מצב רוחו גבוה, וזה בעצם מה שקרה.

בבוקרו של יום ראשון כבר התעוררו נציגנו עם הידיעות בדבר אישור מתווה פלסנר והקמת הוועדה 'החדשה'. "בוגי בחור טוב", אמר לי אחד מנציגינו, "אבל פלסנר בעיה קשה".

עד ליום רביעי האחרון עוד היו גם עם פלסנר ערוצים ישירים. אחד מהם התנהל איפה שהוא באזור לטרון, שם שוחחו פלסנר והשר אטיאס שיחה אישית. שום דבר רציני לא יצא ממנה, אבל עצם קיומה מעיד על הימצאות ערוץ, דבר טוב בפני עצמו. אטיאס היה בחתונה בצומת מסמיה, פלסנר כבר הגיע לתל-אביב, לטרון הייתה מקום טוב איפה שהוא באמצע.

שיחות שיחות, אבל בשלב מסוים הפנימו כל הפוליטיקאים החרדיים, כולל היותר אופטימיים שביניהם ש"פלסנר לא באמת רוצה למצוא פתרון, הוא רוצה לפוצץ את העסק. והעובדה שביבי בחר בו להיות נציגה של קדימה בוועדה החדשה שהקים הבוקר, היא שמדברת בעד עצמה. למה לא שם את אלקין כנציגו? למה דווקא את פלסנר, שהוא סדין אדום לכולנו??".

"אלקין נשרף", הסביר לי אחד מהנציגים החרדיים. "אלקין היה הנציג החרדי שלנו בוועדה, הוא פשוט נלחם עבורנו כאריה". אילו רצה ביבי להקים וועדה 'טובה לנו' היה שם את אלקין כנציגו. העובדה ששתל שם את בוגי יעלון, בחור טוב אך לא אחד שיודע לקמבן וליישר פינות, מדברת בעד עצמה. פלסנר הוא זה שייתן שם את הטון, שאול מופז יתיישר לפי שגיונותיו של הח"כ הקדימאי שלו, וחוק טל החדש יהיה גרוע ביותר לחרדים.

תלונות בדרך. צילום: פלאש90צילום: תלונות בדרך. צילום: פלאש90
תלונות בדרך. צילום: פלאש90


הנס יבוא ממופז

אגב, איש מהנציגים לא מאיים, נכון לעכשיו, על פרישה, אבל הכול מבינים שיש קוים אדומים שאם ייחצו הם לא יוכלו להמשיך ולהיות חלק מהממשלה. לשמחתה הגדולה של 'קדימה', שעומדת ושוחרת לטרף התיקים המתפנים.

אז למה בעצם לפרוש, הרי לתקן את חוק טל לא תוכלו, רק תעניקו מתנה על מגש של כסף לקדימה? – שאלתי את אחד מהפוליטיקאים החרדים.

"אין ברירה, אתה לא יכול להישאר חלק ממשלה שמעבירה חוק שכזה. זה כמו שתשאלי למה מחסלים פצצה חמאסית מתקתקת, והרי ברור לכל שהדבר לא יועיל ורק יגביר את הטרור בתגובה. אבל אתה לא יכול להראות שאינך מגיב, כושר ההרתעה שלך צריך להישמר. כך גם אצלנו. המפלגות החרדיות חייבות לשמור על כושר ההרתעה שלהם, גם עבור העתיד הפוליטי שלהם, אחרי הכול הממשלה הזו היא לא הממשלה האחרונה שתקום בישראל, וראשי ממשלות חייבים להפנים שיש מחיר לכל תעלול".
ולמה בעצם הדליף מי שהדליף שהגר"ע בעד פרישה? – שאלתי נציג ש"סי. אז זהו, שאיש אינו מודה שהוא זה שהדליף את ההדלפה, לכל ברור שההדלפה הייתה בלתי נכונה, בלשון המעטה. ובכל זאת, מישהו העביר אותה לעיתונאי רציני ב'מעריב'.

האם מטרת ההדלפה הייתה "לרצות את גפני ושות'?" קשה לדעת. האם נועדה להוכיח ש"ש"ס אינה מפלגה פשרנית"? כך או כך, על אף שהרב עדיין לא חיווה דעתו בנושא, לכל ברור כי אם תעבור הממשלה קו אדום כלשהו, ש"ס לא תוכל להמשיך ולהיות חלק ממנה. עם כל הצער שבדבר, ויש צער. (הישגי השיכון לציבור החרדי ילכו לפח האשפה של השר הבא, תקציב אל המעין ייקלע לקשיים ועוד ועוד).

"ביבי ב'אין כניסה'", הסביר לי נציגנו הבכיר. "בעבר כבר הוכיח שהוא עושה דברים שלא מאמין בהם רק כדי להוריד מעצמו את הלהבות ולקבל סיפוקים תקשורתיים רגעיים. על העתיד הוא לא תמיד טורח לחשוב. כך עשה עם דו"ח טרכטנברג, שחייב אותו לעשות דברים שהוא אינו מאמין בהם. כך גזר על עצמו את חוק חינוך חינם שכעת צריך למצוא עבורו תקציב, וכך עשה עם עוד הטבות. נתן, חזר בו וחוזר חלילה. כך אירע עם בית החולים באשקלון עת הבטיח לליצמן הבטחות מהן חזר בו מהר מאד בלחץ תקשורתי, ויש עוד דוגמאות רבות למכביר".

"אם יצטרכו, ביבי ימכור אותנו", אומר לי שר בכיר, אחד שרק לפני מספר ימים עוד שמר על אופטימיות זהירה. "נניח שיש בידו סקר שאם יכנע לפלסנר יקבל 40 מנדטים ואם לא – יורד ל-20. האם יש לך ספק בדבר מה יעשה בהמשך לכזה סקר? ברור שימכור אותנו ובלבד שלא יאמרו ששוב מכר את נשמתו לחרדים. הכותרות משבוע קודם עשו לו רע, רע מאד, השבוע הוא חייב לתקן אותן, והכול הולך אצלו לפי מה תגיד התקשורת, לצערנו".

נכון לעכשיו, נקודת הקו האדום של החרדים היא גיוס עד לגיל 23 וגם נושא הסנקציות האישיות. מה גם, שדו"ח פלסנר מונע כל תקציב לכוללים בהם לומדים אברכים מגיל 28 והלאה, מה שאומר החרבת עולם הכוללים.

נשמע מייאש?

מאחר ומדובר בנושא שהוא נשמת אפה של היהדות החרדית, ומשום שמובטח לעם ישראל שקול התורה לא יפסיק להישמע לעולם, חייבים להיתלות בתקוות.

התקווה הראשונה- תרחיש א':

ביבי 'קוצר' כותרות אוהדות בעיתוני היום ומחר, חוק טל המתגבש מקבל פיניש מרוכך מעט, ההפגנה במוצ"ש הקרוב עוברת אף היא בקול ענות חלושה, והמשבר מאחורינו. החרדים סופגים את החוק החדש, מנסים איכשהו להתמודד עם נזקיו הלא גדולים, וכל השאר היסטוריה.

מדובר בתרחיש אופטימי מדי, צריך להודות, אבל כשמדובר בניסים, הכול אפשרי.

התקווה השנייה – תרחיש ב':

זוכרים את התלונה שהוגשה נגד שאול מופז על התפקדות בלתי חוקית? במשך שבועות ארוכים התמהמהה משטרת ישראל עם הנושא, משום מה עשה רושם שמישהו שם לא מתעניין בנושא יתר על המידה. הבוקר, לגמרי במפתיע, התקבלה שיחת טלפון אצל מגיש התלונה, יהודי חרדי. סופר לו שהחקירה צוברת תאוצה, ושהיא הועברה למחלקת ההונאה בתל-אביב. "עושה רושם שהחלו לטפל בתלונה ברצינות", אמר לי אותו יהודי. הוא עצמו לא זכה ללמוד תורה ברצינות, אבל נושא לימוד בני הישיבות בהחלט קרוב לליבו. "נראה שתפילות לומדי התורה עשו משהו", אמר לי נרגש כולו.

גם כאן, מדובר בתרחיש די הזוי, אבל כשמדובר בניסים, הכול אפשרי.
שאול מופז חוק טל וועדת פלסנר יוחנן פלסנר בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד