י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

דו"ח אדמונד לוי: אין כיבוש, להכשיר מאחזים

הועדה בראשות השופט אדמונד לוי פרסמה מסקנותיה על ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון • יש להכשיר המאחזים • "ביו"ש אין כיבוש. השטח מעולם לא היה חלק ממדינה ערבית"

ביתר עילית. צילום: ישראל ברדוגו
ביתר עילית. צילום: ישראל ברדוגו



דו"ח מיוחד שחיברה ועדה בראשותו של השופט אדמונד לוי, אשר מונתה על ידי ראש הממשלה במטרה לבדוק את חוקיות הבניה בשטחי יהודה ושומרון, מחולל סערה פוליטית חריפה עם פרסומו הבוקר (ב).

הדו"ח, שעם פרסומו זכה להתקפות חסרות תקדים מחוגי השמאל, מכשיר למעשה את ההתנחלויות, והוא קובע כי הן חוקיות לחלוטין, משום שאין מניעה על פי הדין הבינלאומי להעביר אוכלוסיה יהודית לשטחי יהודה ושומרון.

גם לגבי הליכי רכישת קרקע על ידי יהודים באזורים הללו - קובעים חברי הועדה כי יש להקל את האפשרות, כמו גם להשתדל ולהכשיר את מרבית המאחזים הבלתי חוקיים.

הדו"ח מתבסס על כמה טיעונים מרכזיים, בין השאר הוא קובע כי מעמדה של ישראל בשטחי יהודה ושומרון אינו כשל מדינה כובשת, מכיון שמעולם לא הייתה בשטחים הללו מדינה ריבונית אחרת.

"ששון הייתה נציגת מרץ והמפלגות הערביות"

התגובות לדו"ח לא איחרו להגיע:

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין: "כתושב ההתיישבות ביו"ש, וכשר הסברה שנאבק על היכולת לבטא את זכותם הטבעית של המתיישבים להתיישב ולא להתנצל על כך, אני מברך על מסקנות הוועדה. עם זאת - המבחן האמיתי יהיה באימוצו של הדו"ח ובביצועו בשטח".

גם שר הפנים, אלי ישי, בירך על מסקנות הוועדה: "הגיעה העת כי יתוקן העיוות שייצר דו"ח טליה ששון, ולומר בריש גלי כי ההתיישבות ביו"ש איננה דבר המתנגש עם החוק, אלא עולה בקנה אחד עם רוח הציונות והיהדות".

ח"כ עתניאל שנלר מ'קדימה', מי שעמד בראשות ועדת המשנה לבחינת דו"ח טליה ששון, תקף את טענות 'שלום עכשיו' כי חברי הועדה "עבדו בשירות הימין" וכינה אותן "צבועות ומתחסדות, בהתחשב במינויה של ששון כנציגת מרץ והמפלגות הערביות".

לדברי ח"כ שנלר, "עזות המצח של 'שלום עכשיו' וטליה ששון כנגד ועדה בראשות שופט עליון, מוכיחה עד כמה רוממות החוק בגרונם כל עוד החוק מפורש לפי טעמם".

בהתייחסו לדו"ח השופט לוי אמר שנלר: "לצד ההכרח בקידום השיח עם הפלסטינים ושמירת החוק, על הממשלה לאמץ את הדו"ח ולהפכו מחוות דעת משפטית לאופרציה מעשית בכל הקשור להתנהלות המנהל האזרחי ביהודה ושומרון".
אדמונד לוי טליה ששון אלי ישי יולי אדלשטיין עתניאל שנלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד