כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לא פוחדת מפלסנר

הכותבת העלתה טורים אישיים בעבר באתרים שונים כמו ynet כיפה כיכר השבת ואחרים... העבירה לי את הטור הנוכחי שלה... אין לי מושג אם הקטע שלה לכתוב לכל אתר טור אחד איי פעם... או שהתאכזבה מאחרים... [ רק כעת אמרה לי שבעצם הטור כבר פורסם... ]

לו יצוייר שבמדינת ישראל של ימינו, היו חיים אך ורק חרדים. שמכל קצוות הארץ היו נשמעים קולות של תפילה ובכל מ"ר היה מוקם בית מדרש, ילדות קטנות היו משחקות בגומי בכבישי רמת השרון בשבת,תל אביב הירוקה היתה באה לידי ביטוי בדימום מנועים בשבת ומשחזרת את יום כיפור שבוע אחר שבוע , חוקי המשפט היו משתנים לפי ההלכה ,ובבנקים לא היו גובים ריבית.

נשמע נפלא! גן עדן עלי אדמות! מדינת יהודים אמיתית! ללא מלחמת אחים קיומית.

אך בכל הציור הדמיוני הזה , לצד האופוריות המרהיבות, היו אי אלו פרמטרים בסיסיים שהיו חייבים להתקיים כדי לתחזק מדינה. בכל זאת : כלכלה, חינוך, בריאות, שירותי רווחה וכו..

הבה נדמיין שח"כ גפני (לצורך ההמחשה כמובן) היה ראש ממשלה, באותו גן עדן עלי אדמות האם הוא היה מאפשר לכל מי שמגיע לגיל 18 לחתום "תורתו אומנותו"? מה פתאום! זה לא היה עונה לאינטרסים של אותה מדינה,הרי יהדות התורה היתה מפלגה גדולה פי כמה וכמה והייתה צריכה לדאוג לדברים נוספים , מי ידאג לגביית הארנונה ? ומי ידאג לסלילת הכבישים? הייתה חובה לקבוע קריטריוניים לעמלי התורה, דרגות הצטיינות, יעדים, פיקוח, כדי להוציא מכל אחד את מקסימום הכשרון הטמון בו.. ולהתאים לאחרים מסלולים מקצועיים שבהם יוכלו להואיל ולתרום.

הרי ברור וידוע היה שלא כל בחור יכול להיות אברך למדן, רב או מגיד שיעור, ולא כל סטודנטית תלך לתחום החינוך: מ- 2 סיבות עיקריות: 1. אנחנו שונים האחד מהשני וכל אחד מאיתנו קיבל מתנה אחרת מבורא עולם, כשרון שונה, וייעוד שונה.2. היתה חובה להתמקצע במגוון תחומי החיים- זה היה צורך קיומי! חייבים אנשי הייטק, רופאים, עורכי דין, סנדלרים, אדריכלים, מהנדסים, אנשי חינוך, כלכלנים וכו. .

האם ייתכן שמי שלא היה בכולל היו קוראים לו נושר? או חרדי חדש? או מודרני? לגמרי לא. זאת היתה מוסכמה ברורה מאליה ואפילו מכובדת .

אז בואו נעשה קפיצה ישירה למציאות! קצת קשה אבל אפשרי.

לשמחתי הרבה העולם הדמיוני הזה רוקם לאט לאט עור וגידים , לא במובן של הימצאות חרדים בלבד בישראל אלא, ההשתלבות בחברה, בעבודה ואפילו בצבא. קיימת התעוררות מרשימה בקרב החרדים המכונים "החרדים החדשים" הפונים למוסדות להשכלה גבוהה ומשתלבים מיום ליום יותר ויותר בשוק העבודה, הם ראויים להערצה, אמיצים ובעלי רצון להתפתח ולא לנבול, הם מעריכים את התורה ואת לומדיה ואף קובעים עיתים לתורה. בואו נעשה סדר: הם לא חרדים חדשים! הם חרדים מתחדשים , כל גדולי ישראל מהידועים יותר או הידועים פחות היו יוצאים לעמל יומם ומפרנסים את בני ביתם. והם היו גדולים!

גפני, אני פונה אלייך! אני מבינה את האינטרסיים האישיים שלך בריבוי אברכים ובלומדי התורה, הם קהל מצביעך, הם נותנים לך כוח ומעמד . אך למרות כל התהילה , אולי כמי שיושב שם לצד מקבלי ההחלטות פשוט תוציא את בוחריך טובים יותר. מצויינים יותר. ומקצועיים יותר תקבע רף לכל אברך, תוציא מצטיינים, תכשיר רבנים, אל תתן במה לפרזיטיות וליושבי גדרות על חשבון הכלל,. לא מדובר כאן באסון גדול אלא, בקרש קפיצה לכל אותם אלו הפוחדים לצאת מהכולל, פוחדים מהחברה, פוחדים מהמשפחה, תנצל את הכוח שיש לך כדי לקדם את החרדים בחברה הכללית, תפוס אותם, אל תתן להם לחפש מפלגות אחרות, חבק וחזק את כל מי שמבין שמקומו לא בין כותלי בית המדרש, תוציא את מי שלא לומד ממעגל העוני, תשקיע בהם בלימודים גבוהים המתאימים לכישוריהם, יבוא יום ועוד תקבל את התמורה.

פלסנר, ביבי, מקבלי ההחלטות: אל תפגעו באותם לומדי התורה, מחזיקי ארצינו, למדו להעריך אותם, מדובר באנשים אשר מוסרים נפשם יומם ולילה ללימוד שינון ובקיאות, מומחים בכל ענייני ההלכה , הם החטיבה הכי מובחרת בצהל, התורה מגינה ושומרת והלימוד בה הוא מהות קיומנו , אך נכון אני מבינה.. לא כל אחד מתקבל לסיירת – אך שמרו לנו על הסיירת המובחרת הזאת , הכוללים יצומצמו לאין ערוך, תשלמו להם משכורות של קצינים בדרגים הגבוהים. עשו רפורמה בכוללים , אופק חדש של תנאים סוציאליים , בכל זאת יש להם פז"ם של שנים הגיע הזמן שלא יהיו נתמכים ע"י אף אחד, אלא זכאים בזכות תרומתם.

לסיכום: אם נשכיל להסתכל על הדברים ממעוף הציפור, נראה שסה"כ קיימת כאן הזדמנות אדירה וקרש קפיצה להשתלבות, במקום לקרוא לזה גזירות, בא נקרא לזה מענקים ! לצאת לשוק העבודה, להיות חלק מחברה , להתמקצע כל אחד בתחומו, ולתרום בגלוי ולא רק בסתר - זו הרגשה נפלאה! הציבור החרדי הוא ציבור עם כוחות אדירים שעדיין לא מומשו בפומבי- קבלו זאת כמתנה.

ובעניין יהדות התורה.. הם כנראה יצטרכו למנף אג'נדות נוספות לבוחריהם, ואולי סוף סוף יעברו את מחסום 5 המנדטים.
כע'קש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד