כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מדוע שיבח גפני את שרון, אולמרט וציפי לבני? • צפו

בנאום סוער במליאה תקף ח"כ משה גפני את נתניהו • "שרון אמר שאם לא יהיו ישיבות לא יהיה עם ישראל" • "אולמרט היה עומד וזועק כאן: לא יקום ולא יהיה" • וידאו

משה גפני בכנסת. צילום: פלאש90
משה גפני בכנסת. צילום: פלאש90



לאחר שבועות ארוכים בהם העדיף לשמור על שתיקה, החליט אתמול ח"כ משה גפני לשבור אותה, כשהוא נושא נאום חוצב להבות אש מעל דוכן המליאה בכנסת.

"אני בוחר לדבר אל סיעת קדימה", פתח ואמר. "אפילו שהם לא כאן", הוסיף לאחר רגע. אין זה סוד כי בתקופה האחרונה ממעטים חברי הכנסת לגדוש את המליאה, אולי בשל תחושת הרוב הגורף, ולא פעם העיר להם על כך יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין.

בתחילה הפנה גפני את מבטו אל צידו הימני של אולם המליאה, אך היו"ר התורן, ח"כ אופיר אקוניס, הפנה את תשומת ליבו לשינוי המקומות המחודש לפיו תופסת קדימה את מקומה בצידו הצפוני של אולם המליאה.

גפני יישר את מבטו אל הכיוון הנכון, עלעל בניירת שאותה הביא עמו, והחל לדבר. הפעם, על מייסד 'קדימה', אריאל שרון.

"מצאתי בעיתון 'ידיעות אחרונות' ויכוח שהיה לו – אני לא אומר את שמו, מכיוון שהוא לא בכנסת – עם מישהו מהמפד"ל שדיבר איתו על הישיבות. 'לא צריך ככה ולא צריך ככה' – לא חשוב מה הוא אמר ומי היה האיש. אני לא אומר. אבל הוא אומר לו בסוף הוויכוח, אומר לו איש המפד"ל, לאריאל שרון, מנהיג קדימה, מייסד קדימה: 'אינני שולל את קדושת הישיבות, אבל בשבילי גם הצבא מקודש'. אומר לו אריאל שרון, זה ב'ידיעות אחרונות', אם מישהו רוצה אני אתן לו: 'אף אחד לא יחשוד שאיני יודע משמעות הצבא וחשיבותו, אבל אני יכול לומר לך: אם לא תהיה אגודת ישראל אז בעוד 30 שנה לא תהיה מפד"ל' – 30 שנה עברו מהר מדי – 'ואם לא תהיינה ישיבות, לא יהיה עם ישראל' - אומר את זה מייסד קדימה, בוויכוח שיש לו עם איש המפד"ל. הוא אומר לו: 'אם לא ישיבות, לא יהיה עם ישראל'".

'נאומו' המשוער של אולמרט

"עכשיו אני רוצה, רבותי חברי קדימה, אני רוצה לתאר לכם – אחרי שאני עובר משרון אני בא לאולמרט. ואני עושה את החשבון – כנראה זה לא היה קורה, אבל אני ראש הממשלה אהוד אולמרט, מנהיג קדימה, עומד כאן על הדוכן אחרי שיש את הוויכוחים ופלסנר ומופז וההפגנה, אני עכשיו מתאר לכם את הנאום של אולמרט. ואולמרט אומר ככה, ראש הממשלה: מה? אתם תגידו לי על שירות צבאי? בקדנציה שלי, אחרי 64 שנה שלא עשו דבר, הכפילו פי שלושה וארבעה חרדים שמשרתים בצבא. בקדנציה שלי. אני, עכשיו, בקדנציה הזאת. שבוע שעבר, לבד, 200 חרדים התגייסו לשירות האזרחי. לא היה דבר כזה מאז קום המדינה.

"אני המנהיג, אני ראש הממשלה, בגלל הפגנה שהיתה, בגלל שרוצים להוריד אותי מהשלטון, בגלל זה אתם תנהלו פה מסע נגדי? אני ראש הממשלה. יש תהליך. התהליך הזה קיים. ראשי המדינה הכירו בערך לימוד התורה. אפילו קודמי, ראש הממשלה לשעבר שרון, שהשם ישמור אותו ויעשה אותו בריא – ככה אומר אולמרט – אמר שבלי ישיבות אין עם ישראל. זה אני, אולמרט, אומר את זה. אתם תעשו נגדי הסתה עכשיו? למה, מה קרה? למה הפסקתם עם המחאה החברתית נגדי? בגלל שהטייקונים איימו על כלי התקשורת ואמרו להם: אם תסקרו את המחאה החברתית, אנחנו נפסיק לכם את הפרסומות?

"ואז, מה עושה התקשורת – ככה אומר אולמרט – לוקחת את מי שאפשר להכות בו ללא רחמים. נעשה הפגנה נגד תלמידי ישיבות. אף אחד לא יקום לשאול. הרי 64 שנה לא היה כלום ואף אחד לא דיבר כלום, ועכשיו, בקדנציה שלי, אהוד אולמרט, אני הכפלתי ושילשתי ופי ארבעה ופי חמישה את תלמידי הישיבות שהתגייסו.

"אני, גפני, נגד. אני חושב שרוצים לחלן אותנו. אבל אני, אולמרט, ראש הממשלה, איך אתם מעיזים לדבר נגדי? אז בא איזה חבר כנסת צעיר בקדימה, אומר אהוד אולמרט, שרוצה לזכות בפריימריז. אין לו אג'נדה על מה לדבר, אז הוא הוביל את הקו שכל קדימה הלכה אחריו, שצריך להתייחס לתלמידי ישיבות כמו לעבריינים.

"עבירה פלילית על מי שלומד תורה. לא היה דבר כזה מאז ימי רומי, שמי שלומד תורה אומרים שהוא עבריין. לא היה דבר כזה בעם ישראל מאז היותו לעם, רק על-ידי הקלגסים הרומאים. זה היה אומר אולמרט, לא אני. אני הייתי אומר דברים יותר חמורים.

"מה? בגלל פופוליזם? בגלל שמתחשק לכם עכשיו? בגלל שבסקרים אתם יורדים לארבעה מנדטים? בגלל זה אתם מנהלים קמפיין של מלחמת אחים? אני כראש ממשלה לא אתן את זה. אני רוצה לראות שאני אביא חוק ושלא יצביעו אתי. אתה, שאול מופז, אתה פתאום מדבר על זה? הרי אמרת בהתחלה שהכל צריך להיות בהסכמה. שכחת? הכל בגלל שאתה רוצה להפיל אותי מהשלטון? בגלל שהחרדים הולכים אתי? בגלל שיש ברית ביני לבין החרדים? רק בגלל זה מותר לעשות כזאת פלגנות?

"ומה אתה חושב, שאול מופז או יוחנן פלסנר, שבגלל הסנקציות שלך יותר יתגייסו? אחד? בגלל הסנקציות שלך יותר ילכו לשירות האזרחי? אחד? תשכח מזה. אם תהיה כפייה, גם אלה שהולכים אנחנו נקרא להם לא ללכת. אם יהיה מהלך מוסכם שהולכים בדרך המלך, יש תהליך. כולם מכירים אותו. הוא תהליך שהתחיל לפני שנתיים. הוא לא היה קודם.

"אני אולמרט, אתם קדימה, פוחדים מהתקשורת. אתם רוצים על-ידי זה לקבל קולות. נכנסתם לקואליציה לא על הנושא המדיני, לא על הנושא הביטחוני, לא הכלכלי, לא החברתי, לא דיור, לא מחירים, לא כלום. חרדים עליך ישראל. היום הגענו מהמאדים. נטפל בחרדים והכל בגלל שאתם רוצים להוריד אותי מהשלטון, אומר אולמרט. לא יקום ולא יהיה. עם נאום של מנהיג הוא היה עומד פה. תאמינו לי, אני הייתי נגדו אבל אני מתגעגע אליו".

"אתה מתגעגע לכל מי שהיית נגדו במשך השנים", סנט בו ח"כ איתן כבל מהעבודה.

"מה לעשות? מותר לחזור בתשובה, איתן. מותר לחזור בתשובה", לא נשאר גפני חייב.

"ולכן, אין לנו ראש ממשלה, אין לנו ראש ממשלה שייתן מכה על הדוכן", סיים את דבריו. "ויגיד: יש עם ישראל, יש מדינת ישראל, יש ציבורים שונים, יש אמונות, יש מצפון, יש דרך. בשביל פופוליזם זול אתם הורסים את המדינה. אתם פוגעים בה. הוא היה דופק על הדוכן והייתי רוצה לראות אם אין רוב".

"תודה, חבר הכנסת גפני, יכולת להגיד את זה במשפט אחד, אתה יודע. אחד. שמפלגת קדימה הצביעה בעד הארכת חוק טל בחמש שנים ב-2007. זה היה מסכם את הכל", ניסה ח"כ אקוניס לסיים בסיום משל עצמו.

"כל פעם שהליכוד בשלטון זה קורה", בחר גפני בסיום שונה... והוסיף, "ציפי לבני הצביעה בעד".

"נכון. אני לא נעים לי מהמשתתפים, מחלק מהמשתתפים בהפגנה, חבר הכנסת חסון. אנשים שהצביעו בעד היו בהפגנה. זה דבר לא יאומן", אמר לו אקוניס.

"אין דבר כזה", המשיך ואמר. "זה דפוס שאני לא מכיר. אני לא מכיר. בבקשה, אדוני, שלוש דקות. וההפגנה היא לגיטימית ומותר והכל על הכיפאק, רק נאה דורש נאה מקיים. זה הכל. לא להצביע בעד ולדבר אחר-כך. ובאיזה סגנון. איזה סגנון".

"ציפי לבני הצביעה בעד", המשיך גפני למלמל, וירד מהדוכן.

הנאום של גפני • וידאו: יעקב כהן

משה גפני חוק טל קדימה אריאל שרון אהוד אולמרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד