כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

בעקבות אולמרט: חוק נגד חקירת ראש ממשלה מכהן

בעקבות זיכוי של אהוד אולמרט • ח"כ רונית תירוש, שבה ומציעה חוק האוסר על חקירתו של ראש ממשלה במהלך כהונתו • "האינטרס הציבורי הוא לאפשר לראש הממשלה לתפקד"

אהוד אולמרט. צילום: פלאש90
אהוד אולמרט. צילום: פלאש90



בעקבות זיכויו היום (ג) של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מהאשמות שבשלהן התפטר מתפקידו כראש ממשלה, מציעה ח,כ רונית תירוש שוב להעלות חוק המונע חקירה של ראש ממשלה מכהן.

את הצעת החוק שלה הגישה ח"כ רונית תירוש מ'קדימה' כבר בשנת 2010. במאי 2011 היא נידונה בוועדת שרים לחקיקה ונפסלה. עד ליום זה לא נמצא שר שיהיה מוכן להגיש ערר ולבקש דיון נוסף בהצעה.

בדברי ההסבר לחוק נאמר כי "חוק יסוד הממשלה במתכונתו הנוכחית, אינו קובע כל מגבלה על פתיחה בחקירה נגד ראש ממשלה מכהן, גם בשל חשד לביצוע עבירה בתקופה שקדמה לכהונתו, ובלבד שניתן לכך אישור היועץ המשפטי לממשלה".

לדברי מגישת החוק, ח"כ תירוש, "מצב זה הינו בלתי נסבל, ההופך את ראש הממשלה לשבוי בידי רשויות החקירה".

תירוש מסבירה כי "האינטרס של השוויון בפני החוק יכול לסגת אל מול האינטרס הציבורי המרכזי של ניהול תקין של ענייני המדינה, בטחונה, שלומה וביטחון אזרחיה, זאת בתנאי שמתקיים איזון ראוי בין האינטרסים הללו".

לפיכך, הצעת החוק מציעה שפתיחה בחקירה פלילית נגד ראש ממשלה מכהן, תתאפשר רק במקרים קיצוניים של עבירה מסוג פשע או שנוכח טיבם וטבעם של החשדות, היועץ המשפטי לממשלה יחליט כי לא ניתן לדחות את החקירה עד לסיום כהונת ראש הממשלה.

במקביל, מוצע לתקן את חוק הממשלה, התשס"א–2001, ולקבוע כי תקופת הכהונה לא תיחשב במניין הימים לצורך חישוב תקופת ההתיישנות לעבירה.

הסדר זה יוצר איזון ראוי בין שני האינטרסים כאמור: במקרה בו הימנעות מפתיחה בחקירה עלול לגרום נזק לחקירה, או שמדובר בחשדות כבדים וחמורים, ניתן יהיה לפתוח חקירה נגד ראש ממשלה מכהן. ואולם במקרים בהם מדובר בחשדות לעבירות קלות, שלעיתים מתבררות כעורבא פרח ולא אחת מועלות כדי לפגוע בתפקודו של ראש הממשלה, לא תיפתח חקירה אלא לאחר תום סיום תפקידו של ראש הממשלה המכהן.

הסדר מאוזן זה יציב את הניהול השוטף של ענייני המדינה בראש סדר העדיפויות של ראש הממשלה. אם יימצא ראש הממשלה אשם במשפטו לאחר תקופת כהונתו, הוא ייתן את הדין על כך וישלם חובו לחברה.
רונית תירוש אהוד אולמרט חוק זיכוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד