י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מופז מאיים: חוק גיוס חדש עד יום ראשון או שנפרוש

לאחר שהבין כי ראש הממשלה מעדיף את החרדים, כינס יו"ר קדימה את סיעתו ואיים: אם לא יהיה חוק, לא נוכל להמשיך • מה קרה בין נתניהו לחרדים? • בלעדי

נתניהו ומופז. צילום: פלאש 90
נתניהו ומופז. צילום: פלאש 90



בפעם הבאה בה תשמעו את המשנה לראש הממשלה, שאול מופז, צועק "ביבי שקרן" - תאמינו לו. הוא מתכוון לכל מילה.

רשימת הזיגזגים של ראש הממשלה בשבוע האחרון 'מכובדת' בכל קנה מידה. אבל, אם חשבנו שיש גבול, והנה המערכת הגיעה לישורת אחרונה - כלומר, גרועה לחרדים וטובה לקדימה - מתברר שהגלגל ממשיך להסתובב לו.

עד ליום ראשון היה נתק מוחלט בין לשכת ראש הממשלה לנציגים החרדיים. איש לא התקשר אליהם ולא יצר קשר. התחושה הייתה שנתניהו מוכן ללכת לקראת ח"כ יוחנן פלסנר כמעט בכל מחיר. ההפגנה של 'המחנה המשותף' שהתקיימה במוצאי-שבת בתל-אביב, הייתה חלק מהעניין. כך גם סקרים שהוכיחו כי רוב העם תומך בפלסנר.

ביום ראשון החל מסתמן שינוי: קוריוז מעניין אירע בפתח אחד ממשרדי ראש הממשלה, שם נעמדו לשיחה קלה שר הביטחון, אהוד ברק (אחד מהמושכים הרציניים בחוטי החוק החדש. "הוא היה ממש בסדר, הלך איתנו, היה כמעט בראש שלנו", מעידים עליו נציגינו. מעניין שדווקא אנשי השמאל הם אלה שמבינים את כוחו של עולם התורה. כך היה עם בן גוריון, אחר-כך שמעון פרס, וכיום ברק) ויו"ר תנועת ש"ס, השר אלי ישי.

עוד בנושא:
מדוע שיבח גפני את שרון, אולמרט וציפי לבני? • צפו
"גם נתניהו מואשם בהפרת אמונים. הוא בגד. לא נפרוש"
חוק הגיוס: כש'מיר ברכפלד' מריצה בחורים ללשכת הגיוס

השניים דיברו והעלו רעיונות. תוך כדי שיחתם, חלפה במקום פקידה צעירה, חילונית, העובדת במשרד. "אני בעד עולם הישיבות, הם אלו ששומרים עלינו, על החיילים שלנו", קראה בלהט אל מול ברק. ישי התקשה להאמין למשמע אוזניו.

במקביל, השיחות בין ח"כ יוחנן פלסנר והשר בוגי יעלון התקדמו. יעלון הלך וקרב אל פלסנר, כשהוא מקבל אישור מנתניהו להקצין עמדות.

ואז הגיע הזיגזג הגדול.

תחילתו בעקבות עלייתה של יחימוביץ בסקרים, המשכו בהשתלחות הנציגים החרדיים בנתניהו והדיבורים על אופציה עתידית לתמוך ביו"ר העבודה אחרי הבחירות. בין לבין נשמעו דברי הסנגוריה שלה על החרדים, ונתניהו - ובעיקר נתן אשל - החלו להפנים את המצב החדש.

אולמרט בבית המשפטצילום: אולמרט בבית המשפט
אולמרט בבית המשפט


ואז אולמרט חזר לזירה..

מה שטרף לגמרי את הקלפים היה זיכויו - הכמעט מוחלט - של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

בלשכת נתניהו החלו להפנים כי מועמד רציני, הנהנה מרוח גבית של כלי התקשורת, ניצב מולם. אם לא מיד - אז בעוד זמן-מה. על אולמרט כבר לא ניתן לומר ש"הוא לא מנוסה". הוא הרי כבר היה ראש ממשלה במדינת ישראל, ולחרדים יש רק זכרונות טובים ממנו. זכרונות, כמו שכולם יודעים, תמיד מאפשרים לסנן פרטים שליליים ולהציג תמונה ורודה, נוסטלגית ומפתה.

נתניהו הבין שלחרדים נפתחו כל האופציות. "אתה תלך לקראת מופז, תשקם את מעמדו בקדימה, בסוף אחרי הבחירות תקבל סטירה לחי בפרצוף מהחרדים הכועסים, כשמופז לא יכול להועיל לך במאומה", אמר לו אחד מיועציו הבכירים.

שיחת טלפון שהתקיימה בין יעלון לפלסנר, הייתה המשך ישיר לתחושה הקשה שהשתררה בלשכה מספר אחת. בוגי גמגם, פתאום לא ידע לומר לפלסנר על מה הוא מסכים ועל מה ממש לא. התחושה מן העבר השני של הקו הייתה שמה שהיה לא ימשיך להיות. "הליכוד חזר בו מכל ההסכמות שהיו, כולל גיל הגיוס, האחריות האישית והאחריות המוסדית", אומר גורם הקרוב למו"מ.

השיחות התפוצצו.

הבוקר זומנו אל לשכת נתניהו שני שרי ש"ס הבכירים - אלי ישי ואריאל אטיאס - לשיחות קדחתניות, שעצם קיומן לא עושה טוב למופז ולפלסנר. אם כי, חשוב לזכור, שבהיעדר תמיכה של קדימה 'הלך' החוק. ואז, לקראת ה-1 באוגוסט, שר הביטחון יתקן תקנות שעה, להמשך המצב הנוכחי - עד להשלמת חקיקתו של חוק חדש.

מופז: כרגע אנחנו 'פרודים'

בשעה 17:30 כינס השר שאול מופז את ח"כי קדימה בחדר הסיעה בכנסת. מופז לא הודיע על פרישה מיידית מהממשלה, לאכזבת המורדים ואנשי האופוזיציה הפנימית שלו, אך הוסיף והבהיר כי הציב אולטימטום לראש הממשלה.

בכינוס הבהיר מופז לחברי הסיעה, כי הערב בשעה 20:00 הוא מתכוון לפגוש את ראש הממשלה ולנסות להגיע להבנות "בלי הצעה שתעשה היסטוריה לא נישאר בממשלה. אנחנו נמצאים במשבר, אך גם בהזדמנות, ויש לנו לוח זמנים מצומצם", אמר מופז. והמשיל את המצב הנוכחי לזוג פרוד, כך שאם לא יושגו הבנות - תפרוש קדימה מהממשלה.

"לא נקבל הצעת חוק בכאילו, בלי אמצעי אכיפה שמגובים על ידי הצעת מחליטים. לוחות הזמנים ידועים".

כלומר, יו"ר קדימה הבהיר כי הצעת החלטה לממשלה צריכה להיות מוגשת בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב.

ח"כ שלמה מולא הציע להסמיך את מופז לפרוש ללא כינוס נוסף של הסיעה ואמר: "אני מצפה שעם תום הפגישה של מופז עם ראש הממשלה הוא יפרוש מייד".

בסופו של דבר נפגשו השניים הערב. ראש הממשלה ויו"ר קדימה סיימו את פגישתם והעבירו את ההכרעה הפוטנציאלית בחזרה ליעלון ולפלסנר.

בחירות בפתח? בקרוב נדע.
נתניהו אולמרט מופז בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד