כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מי הרב שעמד מאחורי תביעת 'ראשונטורס'?

הטיעון ההזוי שהביא זיכוי: הוא חניך ישיבות 'איתרי' ו'חברון' ומרביץ תורה ידוע • פרקליטי אולמרט טענו שהוא מונע מ'מניעים פוליטיים' ועומד מאחורי עדת התביעה המרכזית

הרב יוסף יצחק ליפשיץ. צילום: yeshiva.org
הרב יוסף יצחק ליפשיץ. צילום: yeshiva.org



מי שעמד מאחורי עדת התביעה המרכזית בפרשת 'ראשונטורס' הינו רב חרדי, בוגר ישיבות איתרי וחברון, כך לטענתו של העיתונאי בן כספית, בעיתון 'מעריב' היום.

עדת התביעה המרכזית בפרשת 'ראשוננטורס', הייתה רייצ'ל מור, שעלתה לישראל מארה"ב ב-1995 והתקבלה לעבוד אצל ראש עיריית ירושלים דאז, אהוד אולמרט. היא הייתה מתאמת הנסיעות שלו במשך שנה אחת, בשבתו כראש העיר וחבר כנסת.

בשנת 2000 היא חזרה לארה"ב, חזרה בתשובה ונישאה. ב-28 ביולי 2008, שבועיים לאחר שפרשת "ראשונטורס" התפוצצה בישראל, התקשרה מור ללשכת היועץ המשפטי לממשלה ואמרה: "יש לי מידע חשוב למסור לכם בנוגע לנסיעות אולמרט".

כאשר הקשיבו בפרקליטות לעדותה הם שוכנעו שהם מצאו את "עדת הזהב", והיא הסכימה להעיד שאולמרט ידע על המימון הכפול לנסיעותיו.

בתחילה הבטיחו אנשי הפרקליטות שמור, שהעריצה את אולמרט כל חייה ואף נפגשה איתו בביקוריה בארץ תבוא להעיד בישראל. אלא שאז חזרה בה הפרקליטות וטענה שמור חוששת לחייה. הוחלט שמור תעיד בארה"ב, בשיחת ועידה שתועבר לבית המשפט בישראל בשידור חי באמצעות מערכת וידיאו משוכללת.

אולמרט התעקש להגיע ולהיות נוכח בעדות. אלא שבעדות שלה התבררו אי דיוקים. היא למשל סיפרה על נסיעה של אולמרט לסין, אבל אז התברר שאולמרט נסע לסין לראשונה בחייו, שמונה שנים אחרי שמור כבר לא עבדה אצלו.

לאחר שעומתה היא נשברה במהלך החקירה הנגדית וסיפרה שלפני שצלצלה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה היא התייעצה על עדותה עם רבנים.

היא סיפרה שקיבלה פסק הלכה מרב ישראלי בשם יוסף יצחק ליפשיץ, שהורה לה להתלונן נגד אולמרט.

הפרקליטים מיהרו לקפוץ על המציאה, הם גילו שמדובר ברב המועסק כיום ב"מרכז שלם" המזוהה עם הימין, וממומן על ידי מיליארדרים המקורבים לבנימין נתניהו. וקפצו על המציאה כשלל רב.

הנה מיהרו הפרקליטים לטעון: "מדובר בהוראה של רב קיצוני מהימין".

פרקליטי אולמרט הצהירו שוב ושוב כי "כי הרב ליפשיץ ידוע בעמדותיו הימניות הקיצוניות". וכי מדובר בעדות המונעת מסיבות פוליטיות.

הם טרחו וציינו שמדובר ב'רב מהימין הקיצוני'. ולצורך כך נתמכו בעוד גילוי מרעיש:

בחודש מאי 2010, חצי שנה לפני העדות נגד אולמרט, הוזמן הרב ליפשיץ להופיע בפני קהילתה של מור ולהרצות על "קדושתה של ירושלים ועל האיומים על עירנו הקדושה". ייתכן שאותם 'איומים' קשורים לכהונתו של אהוד אולמרט כראש הממשלה, טענו הפרקליטים. בינגו.

בית המשפט השתכנע.

רב חרדי ואיש אשכולות

אבל מתברר שבן כספית טעה, וכך גם פרקליטי ההגנה. בית המשפט שהשתכנע שמדובר בעדות בהשראת רב מתנחל וקיצוני מיצהר או חוות גלעד, טעה אף הוא. והכתרתו של הרב ליפשיץ כ'רב ימני קיצוני' מגוחכת.

כפי שחושף, 'בחדרי חרדים', הדברים הללו רחוקים מן האמת: הרב ליפשיץ אינו רב 'מהימין הקיצוני' אלא רב בעל רקע חרדי ובעל דעות מתונות.

הרב הינו בנו של הפסיכולוג והגרפולוג החרדי הידוע, הרב זאב חיים ליפשיץ, והתחנך במוסדות חרדיים.

הוא נולד בשוויץ בעת שאביו שהה שם לצורכי ריפוי, והתחנך בישיבת 'איתרי' בבית צפפה בירושלים, וישיבת 'כנסת ישראל-חברון', משם עבר ללמד בישיבת 'דרכי נועם'.

הוא הוסמך לרבנות על ידי רבה של ירושלים האחרון, הגאון רבי יצחק קוליץ זצ"ל.

הרב המשיך ולמד תואר שני בהיסטוריה בטורו קולג'. השלים דוקטורט במחשבת ישראל באוניברסיטת תל אביב. הוא התמחה גם הוא בגרפולוגיה וחובב אמנויות המזרח הרחוק.

הוא עומד בראש ישיבה שהינה חלק מהמוסד 'סדנת אנוש' של אביו.

הישיבה קרויה ישיבת ר' יצחק יחיאל וקמה לפני כחמש עשרה שנים, על שם ר' יצחק יחיאל קנטרוביץ' הי"ד רב קהילה בליטא ודודו של הרב חיים ליפשיץ.

'חטאו הימני' היחיד הינו שהצטרף כעמית מחקר ל'מכון שלם' והוציא לאור ספר בשם 'רזא דשבת' על השבת במסגרת המכון.

אשר ל'הוראה' שכביכול נתן לעדה. טוענים מקורבי הרב, כי ייתכן והשאלה שהופנתה אליו הייתה שאלה הלכתית עקרונית, האם יש היתר לשתף פעולה בערכאות. לא יותר מכך.

כן ציינו שהרב מעולם לא השמיע בפומבי בשום פורום כלשהו דברים פוליטיים אודות ה'סכנה בה מצוייה ירושלים'.
אהוד אולמרט משה לדור ראשונטורס פרקליטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד