כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"לו היינו זוכים לסיוע, לא היו גזירות" • בוגר הנח"ל בראיון

דוד זולדן, בוגר המחזור הראשון של הנח"ל החרדי, עיתונאי ואברך בהווה, מגולל כתב אשמה חמור • הגדוד בו שירת נודה, רבניו הוכו והתקשורת החרדית החרימה • מסמך מטלטל

הנח"ל החרדי. צילום: יעקב נחומי
הנח"ל החרדי. צילום: יעקב נחומי



"ההנהגה החרדית מדברת בשני קולות. בקול אחד המופנה לציבור החרדי ראשיה תקפו את מי שההין להתגייס והחרימו את הנח"ל החרדי. אבל בקול אחר, המופנה לציבור החילוני, עושים שימוש ציני בנח"ל החרדי ובמסגרות שח"ר, כדי להוכיח שהחרדים אינם משתמטים. אין להם שום זכות מוסרית לעשות זאת. הרי לו היו תומכים ומעודדים את המסגרות הללו, לא היינו מלכתחילה נקלעים לפלונטר הזה".

כך טוען העיתונאי, מחבר הספר 'חרדים לגורלם' ובוגר המחזור הראשון של הנח"ל החרדי, דוד זולדן.

"מאז שנוסד גדוד נצח יהודה, הנח"ל החרדי", הוא אומר ל'בחדרי חרדים', "לא דרך כמעט שום איש ציבור חרדי מרכזי, ביחידה שלנו.

"כשוועדת טל הראשונה ביקרה אותנו הגיעו רק נציגים חילונים, אך חרדים שהיו חברים באותה ועדה החרימו את הגדוד, סירבו לדבר איתנו ולהיפגש עימנו. לכן זה מרתיח ומרגיז לשמוע אותם משחקים משחק כפול ציני כשהם מדברים על שח"ר ונצח יהודה כסוג של פתרון בפני קהל חילוני.

"היום מפיצים ספין כאילו הצבא לא מוכן לגייס אלפי חרדים שרוצים להתגייס לנצ"ח יהודה, אבל עובדה היא שעד היום צה"ל נצרך להרבה מאמצים לפני כל גיוס מחזור, ומעולם לא הערים קשיים על גיוסם, על אף העלות הגבוהה והבירוקרטיה".

• איזה פתרון אתה רואה לפלונטר שנוצר בשל ביטול חוק טל.

"יש אחוז מסוים של בחורי ישיבות שלא לומדים. אני חוזר ומדגיש שלא לומדים, שכל ראשי הישיבה בדור הקודם הגדירו אותם 'רודפים' את עולם הישיבות, ואכן לו כל אלו היו מתגייסים לא הייתה קמה הסערה הנוכחית.

"צריכים לתגמל את ראשי הכוללים שישתפו פעולה עם השיטה החדשה, ולעודד את גיוסם של אלה שלא לומדים. לגייס את אלו שלא לומדים - זה הפתרון הטוב ביותר. בלי מכסות ובלי סנקציות, את סעיף המכסות שמדבר על 1,500 לומדים בלבד או כל מספר אחר, צריכים לבטל. זה קורה במשטרים הכי חשוכים, ואסור שזה יקרה בישראל.

"אבל צריכים לבדוק: מי שלומד שילמד, ומי שלא לומד שיתגייס. כולנו רוצים להגדיל תורה בארץ ישראל ושמספר הכוללים יוכפל, אבל אנחנו גם יודעים שיש מי שלא לומד ואלו שיתגייסו.

"זה פתרון ישים. אבל מי שתוקעת את הפתרון הזה היא זו ההנהגה החרדית שעשתה כל מה שניתן כדי לתקוע את התהליך הזה, והגזרה המרחפת היום על עולם התורה היא באשמתה".

הרב יואל שוורץ.  צילום: ארכיון צילום: הרב יואל שוורץ. צילום: ארכיון
הרב יואל שוורץ. צילום: ארכיון


הרבנים הוכו בלב ירושלים

• אתה עדיין זוכר את ימי ייסוד הגדוד? מהיכן אתה הגעת?

"אני למדתי בילדותי במסגרת ליטאית מובהקת בזיכרון יעקב. היום אני תושב בני-ברק ועובד כעיתונאי, ובשעות הפנאי לומד כאברך באחד ממוסדות הדגל של עולם התורה בבני-ברק".

• איך היה היחס אל הגדוד בימי ייסודו?

"בתחילת הדרך הנח"ל החרדי דווקא כן קיבל תמיכה שקטה וחשאית מההנהגה החרדית. קיבלנו עזרה ועידוד מרבנים. יש עדויות שהגראי"ל שטיינמן תמך ברעיון, ח"כ הרב אברהם רביץ וח"כ שלמה בניזרי וגם אריה דרעי סייעו להקמת הגדוד.

"אבל אחר-כך, ידם של הקיצונים, בגלל מלחמת חצרות פנימית, הייתה על העליונה וההנהגה החרדית נסוגה. הרבנים שלנו הוכו ונרדפו. התקבלנו אצל הרב שמעון משה דיסקין זצ"ל לשיחה, והוא גם היחיד שהסכים להצטלם אתנו. התקבלנו גם אצל הרב שלמה וולבה זצ"ל, וכן אצל הרב זילברמן זצ"ל - וכולם עודדו אותנו ואמרו לנו: "אתם עוסקים בהצלת נפשות ומוסרי נפש כפשוטו.

"אבל הרב יואל שוורץ, הרב של הנח"ל החרדי, הוכה בלב ירושלים ואיש לא טרח לסייע לו, שרפו לו את דלת הבית והוא נרדף עד צוואר.

"נגד שאר הרבנים הופצו פשקווילים והתקיימו הפגנות מול ביתם. החרימו את מי שהתגייס. היה סיפור מזעזע על חייל שבא ללוויית בן משפחתו עם מדיו והוא גורש משם. הפוליטיקאים החרדים שיתפו עם זה פעולה.

"אחד מרבני הגדוד הגיע לאירוע בו שהה איש ציבור חרדי בכיר - נצר למשפחת עסקנים מכובדת ומוכרת, ששיתף פעולה בחשאי עם הנח"ל החרדי. הוא נזף ברב שלנו בצורה גסה: 'מה אנחנו צריכים את זה?'. יומיים אחר-כך, כשהתראיין ברדיו, שיבח את הנח"ל כהוכחה לאי-פרזיטיות. כך גם היום הם מנפנפים בגדוד שלנו בצורה צבועה".

• איך התקשורת החרדית מתייחסת אליכם?

"העיתונות החרדית שיתפה פעולה עם ההחרמה הזו. מעולם לא כתבה אייטם חיובי על הגדוד. זאת ועוד, בזמנו גדוד הנח"ל החרדי סיכל פיגוע וכל כלי התקשורת ציינו בהתפעלות את העובדה שאנו סיכלנו פיגוע. אבל העיתונות החרדית הסתפקה בדיווח ש'צה"ל סיכל פיגוע'.

"הגדוד קיבל פרס הצטיינות מתוך 40 גדודי חי"ר ששרתו באותה גזרה באותה שנה. הידיעה נשלחה לכל מערכות העיתונות החרדית ורשתות הרדיו, אך הם סירבו לשדר או לכתוב על כך. מעולם לא היה דיווח או פרסום חיובי עלינו באף אחד מכלי התקשורת החרדית. לא ביומנים ולא בשבועונים".

• אולי חששו שמי שמתגייס לנחל החרדי יוצא לתרבות רעה?

"איש לא נוזק רוחנית בנח"ל החרדי מהיום שקם. מי שהתקלקל, התקלקל בישיבה שלמד בה ואז הגיע לנח"ל החרדי. אז אולי נסגור עכשיו את הישיבות כי בחורים מתקלקלים שם?

"אם כאן ושם מישהו התקלקל זה לא מחמת המסגרת הצבאית שהיא מסגרת מושלמת, אלא בגלל סיבות אחרות, בדיוק כפי שקורה בישיבות. הנח"ל החרדי היא מסגרת תורנית הפועלת לפי כל כללי ההלכה, מסגרת שמטפחת שמירת מצוות ויראת שמיים. אבל אם בא מישהו מקולקל מהישיבה, אז מה מצפים - שדווקא אצלנו יתחוללו ניסים?

"אפשר לומר באחריות: אף חייל לא התקלקל בשל השפעת המסגרת הצבאית בנח"ל החרדי. אולי להיפך: יש יותר בחורים שמתחזקים אצלנו, לא פחות מאשר בישיבות לנושרים".

השינוי מתחולל ויתחולל. דוד זולדןצילום: השינוי מתחולל ויתחולל. דוד זולדן
השינוי מתחולל ויתחולל. דוד זולדן


מתגעגעים לחום ותמיכה

• יש שטוענים שהנח"ל החרדי אינו חרדי אלא חרד"לי.

"יש אחוז גבוה של דתיים לאומיים המגדירים עצמם חרד"לניקים, ובהשקפתם הם לא רחוקים מההשקפה הנאמנה של היהדות החרדית.

"הם צדיקים של ממש. אלו חברה של הרב שמואל טל מתורת חיים, או של הרב שפירא מישיבת ההסדר ברמת גן, לא תמצא שם 'דתיים-לאומיים' מהר עציון או ממרכז הרב. אבל אין ספק שעם כל הכבוד, לא עבורם הוקם הגדוד.

"בזמנו, בעקבות עצומה שהגשתי לראש אכ"א האלוף אלעזר שטרן, נקבע כלל ש-70% מהנח"ל החרדי יהיו מבתים חרדים ובוגרי ישיבות חרדיות, ועד היום מקפידים על כך. אבל במחזורים שאין כמעט חרדים, אז במקום לסגור את הנח"ל החרדי מגייסים אותם ככוח עתודה זמני, אבל לא מלכתחילה.

"הבעיה היא אחרת: רבים מאלו שמתגייסים מבתים חרדים מעדיפים להחליף כיפה עוד לפני הגיוס כדי להצטרף לציבור הדתי-לאומי, לא כי מאמינים בדרכו, אלא משום ששם מקבלים אותם באהבה ובחום ותומכים בהם, בעוד ובציבור החרדי התייחסו אליהם כאל מתפקרים.

"ברור שברגע שיקבלו אותם בזרועות פתוחות זה לא יקרה. זו הסיבה היחידה שרואים תופעה מדאיגה של חיילי נח"ל חרדי עם כיפות סרוגות, אך כולם מבתים חרדים".

• ויש שינוי? יש יותר חרדים המתגייסים לגדוד?

"יש שינוי חיובי הבא מלמטה. יותר צעירים רואים בו פתרון, זה לא שינוי הבא מלמעלה.

"היום יש לציבור הנהגה של גבאים ועיתונאים שאין לה חזון ואין לה יכולת להוביל שינוי אמיתי. אבל מתחוללים שינויים שבאים מלמטה, גם ביחס לשירות הצבאי וגם ביחס לתחום ההתערות בשוק העבודה. אבל אני שוב מדגיש: מרבית רבני המגזר הליטאי והחסידי לא סובר שצריך לסגור את הנח"ל, בדיוק להיפך".

• גם ביחס לסוגיית תעסוקה, ההנהגה החרדית לוקה בצביעות?

"בהחלט. ההנהגה חסרת כל יוזמה וחסרת אחריות כמו בתחומים אחרים ואנשי הציבור מדברים בשני קולות: קול אחד שנועד החוצה, לתקשורת החילונית הנאיבית, שתומך ביציאה לעבודה. את הקול הזה גם משמיעים באוזני החרדים העובדים, וקול אחר הפונה פנימה, מדבר נגד.

"המלחמות האמיתיות בתוככי המגזר החרדי הן בין תנועת 'טוב' למימסד הקיים. לתנועה נציגות בביתר ובבית שמש ובבחירות הבאות הם יצברו תמיכה באלעד, בני-ברק וירושלים. זה מפחיד אותם הרבה יותר מפלסנר, תאמין לי.

"אבל השינוי מתחולל ויתחולל כי אין ברירה. הוא חייב לקרות".
נחל חרדי דוד זולדן צבא חוק טל בני ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 82 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד