י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ביבי בעד החרדים: "אסור לגרום להם להתקפל"

החרדים חששו מזיגזג נוסף, אבל ראש הממשלה הבהיר הבוקר: "אם נוציא הנחיה על גיוס כל החרדים - הנח"ל החרדי יבוטל ומספר המתגייסים יקטן" • למופז יהיה אומץ לפרוש?

נתניהו. צילום: יעקב כהן
נתניהו. צילום: יעקב כהן

במפלגות החרדיות נשכו שפתיים החל מיום שישי בחשש מפני זיגזג נוסף בדעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על חוק הגיוס.

מניסיונם, בשבת נמצאים בקרבת נתניהו יועצים שאינם חשודים באהדת יתר לציבור החרדי, כאשר היועצים חובשי הכיפה ספונים בביתם ולא מתקשרים עמו.

כך אירע הזיגזג הקודם בדעת ראש הממשלה, זיגזג שתחילתו ביום שישי לפני כשבוע וסיומו ביום שלישי, עד אז ביקש ליצור חוק שיבוסס על דו"ח פלסנר.

ביום שלישי, כאמור, השתנתה הדעה ובעקבות כך אף החל המשנה לראש הממשלה, שאול מופז, לדבר (בקול ענות חלושה, צריך לומר) על פרישה מהקואליציה. עד כה לא נמצא בו האומץ לעשות זאת, למרות שרבים מיועציו טוענים בפניו כי זוהי היציאה הטובה ביותר מהבוץ אליו נחת במהלך השבועות האחרונים.

הבוקר (א') בישיבת הממשלה, שב נתניהו והעלה את הנושא.

"64 שנים הנושא הזה לא טופל כראוי, וכעת אנחנו ניצבים בפני אפשרות של מהלך היסטורי שהתוצאה שלו תהיה הגדלת מספר המשרתים – הן המתגייסים לצבא והן המשרתים בשירות הלאומי אזרחי - מגיל 18, מבלי לגרום לקרע בעם.

"אני מאמין שהמהלך הזה יצליח רק אם הוא יתבצע בהדרגתיות, אבל אני רוצה להגיד שההדרגתיות שאנחנו מדברים עליה היא מאוד שאפתנית. לפני שנים אחדות מספר המתגייסים היה זעום – כמעט אפס. בשנה שעברה הוא עמד על 2,400. אנחנו מדברים על תוך 4 שנים להגיע ל-6,000.

"ההצעות בדמות גיוס לאלתר של כל החרדים בגיל 18 הן בבחינת 'תפסת מרובה לא תפסת', משום שבמקום להגדיל את מספר המתגייסים, אני חושב שמה שסביר שיקרה, זה שהציבור החרדי יתקבץ ויתקפל, ותצאנה הנחיות לבטל את הגדוד הלוחם, הנח"ל החרדי, שאנחנו רוצים להרחיב אותו לעוד כמה גדודים – לבטל, ולא להרחיב תוכניות כמו שח"ר, התוכניות הטכנולוגיות בצבא שהן הולכות ומתרחבות ויוצרות שינוי מהפכני בציבור החרדי – אחר כך גם ביציאה לעבודה, ולכן יכול להיווצר מצב שאם נעשה מהלך קיצוני מדי, מספר המתגייסים והמשרתים יקטן במקום לעלות.

"הצעות כאלה אולי טובות לכותרות, אבל ספק אם ניתן ליישמן בשטח", אמר נתניהו. "דעתי בעניין הזה לא השתנתה. הרבה לפני שבג"ץ פסל את חוק טל, אמרתי שאביא פתרון שיגדיל את השוויון בנטל בצורה הדרגתית, מצד חרדים וערבים כאחד, מבלי לשסות ציבור בציבור. חלוקה יותר שוויונית של הנטל חשובה לחוסן הלאומי שלנו, והאחדות חשובה לחוסן הלאומי שלנו. אני אחראי לנסות להביא פתרון, יחד עמכם, שישיג את שני היעדים הללו גם יחד, כדי שהחוסן הלאומי שלנו יתחזק ולא יוחלש".

מופז, כמו גם מפלגתו 'קדימה', לא יאהבו מן הסתם לשמוע את הדברים. האם יהיה ליו"ר המפלגה האומץ לפרוש? ימים יגידו.
בנימין נתניהו שאול מופז קדימה שירות לאומי אזרחי חוק גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד