כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

זמן שאול: האם מופז יודיע על פרישה מהקואליציה? • טור פוליטי

הוא מכיר את הסקרים, מבין את הנתונים, שומע את החברים - שאול מופז יודע: קדימה חיה על זמן שאול • הישארות בממשלה בתנאים הנוכחיים או פרישה לאופוזיציה ומתקפה תקשורתית על נתניהו • האם יזרח כוכבו של פלסנר? ומי האחראי האמיתי לפירוק ועדת קש"ב? • ניתוח פוליטי

שאול מופז. צילום: קובי הר צבי
שאול מופז. צילום: קובי הר צבי



הערב יכנס יו"ר קדימה, שאול מופז, את חברי הסיעה לישיבה מיוחדת, כדי לדון במשבר עם הליכוד. על פי הודעת דובר המפלגה, החליט מופז לדחות את הצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כפי שהוגשה בפניו הבוקר (ג).

על פי ההצעה של נתניהו, יגוייסו חרדים מגילאי 18-23 במהלך ארוך טווח, שיכלול 50% מהם בלבד. במקביל, יופנו 50% מיעדי הגיוס בגילאי 23-26 לשירות אזרחי.

לדברי דובר קדימה, ההצעה מנוגדת לפסיקת בג"ץ, "אינה עומדת בעיקרון השיוויון, אינה מידתית ולא עומדת במבחני האפקטיביות, כפי שהונחו בתשתית פסיקת בג"ץ ובעקרונות הועדה לשיוויון בנטל". עוד מוסיפים בדוברות קדימה "מדובר ביעדי גיוס שאינם כוללים את כלל הכשירים לגיוס, ועל כן מדובר במכבסת מילים שמשאירה את המצב בפועל כפי שהיה".

האם עשוי מופז להודיע על פרישה? – יש המעריכים שאכן כך. עם זאת, חשוב לזכור כי מאז יום רביעי האחרון רומזים מקורביו שוב ושוב על כך שהנה, או-טו-טו הוא מודיע על פרישה, אך עד כה היו 'קולות הפרישה' יותר בסגנון 'תחזיקו אותי שלא אפרוש', ופחות מרצון לחמם מחדש את ספסלי האופוזיציה.

יוחנן פלסנר. צילום: פלאש 90צילום: יוחנן פלסנר. צילום: פלאש 90
יוחנן פלסנר. צילום: פלאש 90


על פחדים ותירוצים

חשוב לזכור שני נתונים העומדים לנגד עיניו של מופז בבואו לקבל את ההחלטה, ואשר מקשים עליו לעשות כן. האחד: מצבו בסקרים בכי רע, וגם אם 'יעשה שריר' בנושא הגיוס - עדיין רחוק מצבו מלהשביע רצון, ומה גם שבאופק תולה החשש מפני שובו של אהוד אולמרט, לקדימה או למעטפת משותפת עם יאיר לפיד, ואולי גם בצירוף הלהיט החדש - יוחנן פלסנר. במקרה כזה יהפוך שאול מופז לבלתי רלוונטי (אפילו יותר ממה שהוא כיום).

נתון נוסף: מפלגת קדימה בנויה כיום מרסיסי חברים, לכל חלק בתוכה דעה שונה בכל נושא נתון. 'האופוזיציה' הפנימית – הכוללת כשבעה חברים, ואשר לדעתה יש לפרוש לאלתר מן הממשלה, החלק 'היושב על הגדר' ואשר אין לו דעה ברורה בדבר הצורך לפרוש, והחלק המתעקש להישאר בממשלה - יהא חוק טל החדש אשר יהא.

לחברי החלק האחרון קשה להודות שהמניע ל'השקפתם' קשור בהפנמת העובדה, לפיה פרישה תביא לבחירות ותסיים את דרכם בכנסת. באופן רשמי הם מסבירים כי 'לא נכנסים ויוצאים בפרק זמן כה קצר', 'צריך לתת למהלכים להבשיל', 'עדיין מוקדם להחליט'. בין לבין תוכלו לשמוע גם דעות עצמאיות של חברים, שיוצרים קו עצמאי בתוך הפלג המפלגתי אליו הם משוייכים.

כל אלה ועוד הם כפי הנראה הסיבה להיסוס המתמשך והולך של מופז באשר להודעת הפרישה שלו. ביום רביעי שעבר הוא כינס את חברי המפלגה וביקש מהם לתמוך בפרישה אם וכאשר לא יצליח להגיע להבנות עם הליכוד בקשר לחוק המתגבש. לאחר שקיבל הסכמתם של 17 מהחברים, הלך לפגישה עם נתניהו וחזר כשפניו 'לשלום'. מאז ועד היום נערכו עוד ועוד מפגשים, כאלו ואחרים, עד כה ללא הסכמה.

אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90צילום: אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90
אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90


יקבל את האומץ לפרוש?

שיחה עם בכירים בקדימה בימים אלו, מזכירה לי שיחות דומות אותן ניהלתי בשלהי כהונתה של ציפי לבני. תחושת האכזבה העמוקה חוזרת על עצמה, אלא שלהבדיל מלבני - מופז בקושי מסיים חודש רביעי בתפקידו.

כשנבחר, החזיקו לו כולם אצבעות. אפילו תומכי לבני לשעבר (כמעט כולם) הסכימו לעצום עין ולתת לו גיבוי כזה או אחר. החשש היה עצום: בחירות ברקע ומפלגה לא ערוכה, מדדה בסקרים ובלי כסף לפעול ולהפעיל.

ואז הגיעה ההכרזה על הכניסה לקואליציה. היא הייתה די מוזרה, בלשון המעטה, התקשורת לא אהבה אותה ומופז נאלץ לעבור מסכת איומה של השפלות, ובכל זאת השטח, הבכירים והפעילים נתנו גיבוי. כולם הבינו שבבחירה בין רע מאד לרע - נפל הפור על 'אין ברירה'. כולם סתמו אף, אטמו אוזניים משמוע, והמתינו בתקווה לבאות.

עם הקמתה של ועדת קשב שבה רוח הגאווה לליבות רבים, הנה קדימה מגשימה את היעד הראשון שהביא אותה אל זרועותיו המרתיעות של בנימין נתניהו. ראשו של ח"כ יוחנן פלסנר, ח"כ מהירכתיים שגילה את ההתמכרות למיקרופונים, נזקף בגאווה, הכול המתינו למסקנות ולתוצאה.

ואז החלו החריקות: לשבחו של יו"ר 'ישראל ביתנו' ייאמר שהוא היה ה'גבר' הראשון שבחבורה, הוא למעשה האיש שהצליח לסדוק את חומת פלסנר ולהביא לפירוק בניין הלגו שלו. אחריו הכריזו עוד מפלגות על פרישה, עד שנתניהו עצמו סתם את הגולל על הדו"ח ההזוי והקיצוני. יש אומרים שעצם פירוקה של הוועדה בידי ראש הממשלה גרם למסקנות חריפות בהרבה מאשר אלו שהיו נכתבות אילו היו נעשות בשיתוף של כל או למצער רוב חברי הוועדה. יש הטוענים כי נתניהו עצמו הספיק להתחרט על הצעד הפזיז. מכל מקום, קדימה נותרה בלי הגשמת שאיפתה לחוק טל שוויוני, ועם כשלושה מנדטים בסקרים.

ביום רביעי שעבר הביא המצב את יועציו של מופז לייעץ לו על פרישה. פרישה, שלאחריה יפצח בקמפיין 'הוא שקרן' מתוקשר. הנה ניסיתי, נתתי צ'אנס ל'השקרן', חזרתי בי מאמירתי הקשה, אבל הוא העדיף לבגוד בי ובנו. קמפיין מהסוג הזה - קיוו היועצים - יחזיר את הצבע ללחיי המפלגה, ואולי גם יסייע להוריד קלות את מפלס הגאווה בלשכה הראשונה.

אלא ששאול, כמו שאול, החל במסע היסוסים מרתק. אולטימטום של עוד יום, ניפגש ונראה, אולי מחר ועל זה הדרך.

האם ישים היום מופז קץ למסע ששם אותו ללעג ולקלס בתקשורת, והפעם בצדק? האם יצליח לאחד את שורות המפלגה ולשכנע את כולה בצורך לצאת החוצה ומיד? בלשכת נתניהו מקווים שהדבר לא יקרה, התרחיש האחרון שחסר להם בעת הזו הוא הליכה לבחירות, וגרוע מזה: הליכה לבחירות על רקע התחושה כי נתניהו חבר לחרדים.

אולי זהו הבסיס לידיעות אותן משתדלים מקורבי נתניהו להעצים, ולפיהן יש חברים במפלגה המתכוונים להישאר בקואליציה גם אם יפרוש מופז החוצה. השאלה גם אם אותם החברים המתנגדים ליציאה, האם יהיה בהם האומץ להישאר מחוץ לחיקה החמים (?) של מפלגה מסודרת, כהומלסים פוליטיים.

האם הערב יקבל מופז את האומץ להודיע על פרישה? בשעות הקרובות נדע.
קדימה שאול מופז בנימין נתניהו ציפי לבני קואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד