י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אחרי 2300 שנה: נחשף הנמל העתיק של עכו

הנמל נחשב לגדול ולחשוב ביותר בארץ בתקופה היוונית • בין הממצאים במקום: אבני קשירה גדולות, שהיו משולבות ברציף ושימשו לקשירת כלי שייט • יתכן ומדובר בנמל צבאי

המבנים בנמל. צילום: קובי שרביט. באדיבות רשות העתיקות
המבנים בנמל. צילום: קובי שרביט. באדיבות רשות העתיקות

בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות למרגלות חומת הים הדרומית של עכו, נחשפו מתקנים השייכים לנמל שפעל בעיר כבר בתקופה ההלניסטית (מאה 2-3 לפני הספירה) – והיה החשוב ביותר בארץ ישראל בתקופה זו.

הממצאים התגלו במהלך חפירות ארכיאולוגיות המבוצעות כחלק מפרויקט שימור חומת הים של החברה לפיתוח עכו העתיקה, במימון מינהל מקרקעי ישראל.

עדויות ראשונות לאפשרות קיומו של רציף זה נתגלו לראשונה בשנת 2009, אז נחשף קטע רצפת אבן מאבני כורכר מסותתות וגדולות, בטכניקה המזכירה את סגנון הבנייה הפיניקי - האופייני למתקנים בסביבה ימית. רצפה זו, שנתגלתה מתחת לפני הים, עוררה שאלות רבות בקרב הארכיאולוגים. מחוץ להשערה שמדובר ברצפת רציף ימי, הועלתה האפשרות שמדובר ברצפת מבנה גדול.

לדברי קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות: "בין הממצאים שגילינו כעת, היו אבני קשירה גדולות (300-250 ק"ג כל אחת), שהיו משולבות ברציף, ושימשו לקשירת כלי שייט שעגנו בנמל לפני כ-2,300 שנה. ממצא ייחודי וחשוב זה חותם את הגולל על השאלה האם מדובר במתקני נמל או ברצפת מבנה. כמו כן, נחשפו – לאורך עשרות מטרים, מפולות של אבנים מסותתות גדולות, שנראה שהשתייכו למבנים או למתקנים גדולים. מהממצאים עולה תמונה ברורה של הרס שיטתי ומכוון, שהתרחש בעת העתיקה במתקני הנמל".

שרביט מוסיף: "בימים האחרונים נחשף ממצא המעלה את הסברה שאנו חופרים חלק מהנמל הצבאי של עכו. המדובר בקטע רצפת אבן מרשימה שנחשף בחלקו, ומשתרע על כ-8 מטר אורך וכ-5 מטר רוחב. הרצפה תחומה משני צידיה בשני קירות אבן מרשימים - גם הם בסגנון פיניקי. נראה כי הרצפה שבין הקירות נטויה מעט לכיוון דרום, ובמרכזה אבני מפולת אחדות. ניתן להניח שמדובר בממשה – מתקן המשמש להרמת ספינות אל החוף - כנראה ספינות מלחמה". לדברי שרביט, "רק המשך החפירות הארכיאולוגיות יאששו או יפסלו את האפשרות זו".

למרגלות המתקנים נחשפה קרקעית הנמל הקדום. שם נמצאו אבני הקשירה, וכן אלפי שברים של כלי חרס, בהם עשרות כלים שלמים וחפצי מתכת. זיהוי ראשוני של כלי החרס מעיד כי רבים מהם מקורם באיים בים האגאי, ובהם: קנידוס, רודוס, קוס ואחרים, ובערי נמל אחרות השוכנות לחופי הים התיכון.

ממצאים אלה מהווים עדות ארכיאולוגית מוצקה למיקומו של הנמל ההלניסטי, ואולי הנמל הצבאי. שרביט מסביר: "יש להבין כי עד לחפירות אלה מיקומו של הנמל החשוב לא היה ברור. שרידים ממנו נמצאו בחפירות שנערכו בתחילת שנות ה-80 על ידי ד"ר אלישע לינדר ז"ל ופרופ' אבנר רבן ז"ל, למרגלות אי הזבובים ובאזור המרינה החדשה. אולם כעת, לראשונה, מתגלים חלקי הנמל הנושקים לקו החוף הקדום ולעיר ההלניסטית. לדאבוננו, חלקי הרציף נמשכים מתחת לחומה העותמנית - חלקים שכנראה לא נוכל לחפור בעתיד. יחד עם זאת, בחלקי הנמל הנמשכים לכיוון הים והנמל, תמשך החפירה, בניסיון לברר את תפרושת הנמל, ובניסיון לברר אם קיימת זיקה בין ההרס בנמל לחורבן שנעשה על ידי תלמי בשנת 312 לפנה"ס, להרס שנגרם במרד החשמונאים בשנת 167 לפנה"ס, או לאירוע אחר".
נמל עכו חשיפה עתיק ארכיאולוגי מבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד