כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הוגשו מסקנות הצוות לבחינת רמת התחרותיות

במהלך הבדיקה, נערכו שלושה שימועים ציבוריים • שר התמ"ת שלום שמחון: "אני מאמין כי יישום ההמלצות יביא להורדת מחירים ולחיזוק כוחו של הצרכן

שלום שמחון. צילום: פלאש 90
שלום שמחון. צילום: פלאש 90



הצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה (ועדת קדמי), הגיש היום את המלצותיו הסופיות לשר התעשיה, המסחר והתעסוקה, שלום שמחון, ולשר האוצר, יובל שטייניץ.

הצוות הורכב מנציגי משרדי האוצר, התמ"ת, החקלאות, הבריאות, רוה"מ, הממונה על ההגבלים העסקיים והסוכנות לעסקים קטנים, והסתייע בשירותיה של חברת ייעוץ כלכלי בינלאומית. במהלך עבודתו קיים הצוות שלושה שימועים לקבלת עמדות הציבור בנושאים שונים. המלצות הצוות כוללות גם את המלצות צוות המשנה לבחינת משק החלב.

על מנת לפתור באופן אמיתי ומבני את הכשלים שהתגלו, ביצע הצוות בחינה יסודית לכל אורכה של שרשרת הערך של מוצרי המזון, תוך בדיקה מעמיקה של כל חוליה בה, החל מראשית דרכו של מוצר כחומר גלם במקטע החקלאי, במקטע היצרני או במקטע הייבוא, דרך השיווק וההפצה, ועד הצבתו על המדף ברשתות הקמעונאיות ורכישתו על ידי הצרכן. כל חוליה בשרשרת נבחנה בקפידה וקיבלה התייחסות בדמות המלצות וכלי מדיניות לתיקון הכשלים בה, להגברת התחרות ולהקטנת כוחם של מקטעים ריכוזיים המונעים את הוזלת המחירים לצרכן. כלל ההמלצות על פרקיהן והכלים המוצעים בהן מבטאות פתרון משולב שיאפשר הורדת מחירים.

הרכב הצוות, נוכחות כל גופי הממשלה הרלבנטיים ושמיעת עמדות הציבור בכל הנושאים, אפשרו לו לבחון את האינטרסים השונים ולהמליץ על צעדים אופרטיביים להתערבות ממשלתית, תוך שמירת האיזונים הקיימים והנדרשים, על מנת להבטיח קיומו של שוק חופשי. עם הגשת המלצות הצוות לשרים מוטל תהליך היישום על הממשלה ועל הכנסת. הצוות סבור ומקווה כי כל הגורמים הרלבנטיים יפעלו במהירות לשם יישום ההמלצות וזאת במטרה להוריד את יוקר המחייה בתחום מוצרי המזון והצריכה עבור אזרחי מדינת ישראל.

שר התמ"ת, שלום שמחון, הודה לחברי הועדה ולעומד בראשה ואמר, כי מדובר בעבודה המקיפה ביותר שביצעה הממשלה לבחינת משק המזון. שמחון ציין כי בימים הקרובים ילמד את הדוח באופן מעמיק יותר בטרם ההחלטה אם לקבל את מכלול ההמלצות שבדוח או את רובן. ככל שיידרש, יתכן כי יבקש מהצוות להתכנס שוב להבהרות.

"אני מאמין כי יישום ההמלצות יביא להורדת מחירים ולחיזוק כוחו של הצרכן. יש בדו"ח מארג שלם של צעדים שייתנו בסופו של תהליך את התוצאה הרצויה. שוק המזון ייראה בעוד מספר שנים אחרת", אמר שמחון.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ: "מחירי המזון עלו באופן משמעותי בעשור האחרון והמלצות הועדה תבאנה להורדת המחירים. הוועדה קובעת שיש לקדם את התחרותיות בשוק המזון על מקטעיו (יצרנים, סיטונאים, קמעונאים), שכן בלא קיומה של תחרות, לא נחזה בהורדת מחירים.

"כזכור; לפני כשבוע חתמתי על צווים להפחתת מכסים על מאות מוצרי מזון שונים - דבר אשר יביא להפחתת מחירים מהירה, מדובר ביישום אחת ממסקנות הועדה וכעת עלינו לפעול להשלמת יישום שאר ההמלצות".

משרד האוצר יובל שטייניץ שלום שמחון התמ''ת ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד