כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

האלכוהול לא לבד – מלחמה עולמית בנהיגה תחת השפעת סמים

נהגים המשתמשים בסמים נוטים להיות מעורבים יותר בתאונות חמורות. אור ירוק: "על המדינה להגביר את האכיפה גם על נהגים שנמצאים תחת השפעת סמים, בדיוק כשם שהיא חייבת להרתיע נהגים מלנהוג תחת השפעת אלכוהול"

תפיסת סמים בנתב"ג
תפיסת סמים בנתב"ג



בעשורים האחרונים, לאחר מאמצים לא מבוטלים, הצליחו בעולם להגיע להבנה ולהפחתת היקף הבעיות שקשורות לנהיגה לאחר צריכת אלכוהול. במקביל התפתחה בעיה נוספת, בעלת פוטנציאל שלילי נוסף-נהיגה תחת השפעת סמים.

הניסיונות להתמודד באופן יעיל עם השימוש בסמים בקרב נהגים, עוכבו בשל ראיות חלקיות ולא תמיד חד משמעיות בנושא. רמת הידע נמוכה והנושא מאוד מורכב גם בשל מגוון החומרים שעלולים להשפיע על מיומנות הנהיגה. בדיקת אלכוהול פשוטה, ובנשיפה ניתן לדעת מהי רמת האלכוהול בדם. לעומת זאת, בדיקת סמים מהווה בעיה גדולה יותר, מאחר ודרושות שיטות יותר חודרניות כמו בדיקות דם, שתן או רוק.

שימוש בסמים גורם לשינויים במוח, המפריעים לתפקוד הקוגנטיבי והפסיכומוטורי. חלק מהסמים משפיעים על הערות והתפיסה, אחרים מגבירים את האימפולסיביות, ואחרים מאטים את המהירות שבה המוח מקבל תהליכים ומגיב למידע. בסופו של דבר לכולם יש את אותו האפקט – ירידה באיכות המאמץ המנטאלי והפיזיולוגי, המוקדש למשימת הנהיגה, ירידה בביצוע ועליה בסיכון למעורבות בתאונה.

מהו היקף השימוש בסמים?

סקרי לילה של נהגים בצפון אמריקה, מצאו כי סמים פסיכו אקטיביים, נוכחים בקרב 10%-16% מהנהגים. סקרים דומים באירופה מצאו נתונים מעט נמוכים יותר. נהגים המשתמשים בסמים, גם נוטים להיות מעורבים יותר בתאונות חמורות. מחקרים רבים בדקו נוכחות סמים בקרב נהגים שנפצעו או נהרגו בתאונות דרכים, רוב המחקרים מדווחים על שיעורי נוכחות סמים של 14%-17%.

כיצד ניתן להתמודד עם נהיגה בהשפעת סמים

התמודדות אפקטיבית עם נהיגה בהשפעת סמים, כוללת שילוב בין יוזמות חקיקתיות, פעולות אכיפה ופעילויות מניעה. ההתקדמות בכל הקשור באפקטיביות של הפחתה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול מנחה את המלחמה גם בנהיגה תחת השפעת סמים. החקיקה מדברת על אפס סובלנות כלפי נהיגה תחת השפעת סמים, כאשר כל סוג של סם בדם יחשב כעבירה. במקביל לחקיקה במדינות רבות נעשה שימוש נרחב בנקודות בדיקה כדי לזהות נהגים הנוסעים בהשפעת אלכוהול או סמים. הוכח כי פעילות כזאת היא אפקטיבית באיתור נהגים שיכורים ובהפחתת תופעת הנהיגה בהשפעת אלכוהול ויש לה גם אפקט מרתיע.

במספר מדינות באירופה ובאוסטרליה, השוטרים יכולים לבצע בדיקות אלכוהול אקראיות, ולאחרונה גם בדיקות סמים אקראיות. הדבר מאפשר למשטרה לדרוש דגימה של נוזל גוף בכל זמן, ללא סיבה או חשד. כשמיישמים זאת בהיקף נרחב, גישה זו מגבירה את הסיכוי להיתפס וגם את ההרתעה בפני הנהג.

עמותת אור ירוק: "שימוש בסמים כמו האלכוהול, פוגע ביכולת התגובה של הנהג והופך אותו לפחות ער לסביבה, ולמעשה מסכן את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך. על המדינה להגביר את האכיפה גם על נהגים שנמצאים תחת השפעת סמים, בדיוק כשם שהיא חייבת להרתיע נהגים מלנהוג תחת השפעת אלכוהול".
סמים נהיגה תאונות סכנה עירנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד