כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

"אחרי הלוויה - התחבורה קרסה" • אבל מי אשם?

באגד בטוחים: "הצלחנו מעל ומעבר" • בויאוליה הודיעו מראש שהשרות עד 1 • אז מי אשם שאלפים לא הצליחו לחזור הביתה? מחזיק תיק התחבורה בי-ם: "לא ניתן להאשים אף אחד"

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



שעתיים אחרי חצות, עם סיום הלווייתו של הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצוק"ל, ציפתה לאלפי המשתתפים שהגיעו לתחנות האוטובוסים, על מנת לשוב לבתיהם בכל רחבי הארץ, אכזבה מרה: אין מספיק אוטובוסים כדי להביא את כל הממתינים למחוז חפצם.

סמוך לשעה 3:00 בלילה הסתובבתי באיזור גשר המיתרים, בכניסה לעיר, לאורך גינות סחרוב ועד לכניסה להר המנוחות. להערכתי, היו שם לפחות חמשת אלפים איש שתרו אחר אוטובוס, הסעה או טרמפ כדי לשוב הביתה.

על כל אוטובוס שהגיח לטרמפיאדה בכניסה לירושלים עטו מאות איש, כמו ההמונים הצובאים על המאפיות במוצאי חג הפסח.

עוד בנושא:
ליל שימורים • ההמונים ישנו בכניסה לירושלים • שערוריה

באותן שעות נפתחו בפורום 'בחדרי חרדים' מספר אשכולות ובהם תלונות על אוזלת ידן של חברות התחבורה. היה גם מי שהציע לקחת ברכבו טרמפיסטים.

הגולש 'בן_יצחק' פתח אשכול וכתב כי משעה 3:00 עד לשעה 5:00 לפנות בוקר לא היו אוטובוסים כלל. רק בשעה 5:00 הגיע אוטובוס אחד שיעדו בני-ברק, ומאז לא הופיעו אוטובוסים עד לפתיחת התחנה המרכזית, בשעה 6:30 בבוקר. חלק גדול מהממתינים, ובהם גם ילדים, נרדמו על המדשאות שבכניסה לעיר.

הגולש 'קניברק' ציין, כי חברת ויאוליה - המפעילה את קו 422 לבני-ברק - לפחות הודיעה למתקשרים כי בשעה 1:00 אחר חצות יופסק השירות, כמידי לילה - ועד אז תחנת האיסוף הינה רק מהר חוצבים.

אבל היו גם קולות הפוכים. חלק הגולשים כתבו כי חברות התחבורה אינן אמורות לספק שירותי הסעה לאחר שעות הפעילות. "האם היית מסכים לנסוע הביתה בשעה 03:00 עם נהג אגד עייף שהוקפץ ממיטתו, או האם אתה חושב שאגד מחזיקה נהגים רזרביים למקרה שרב גדול ילך לעולמו?" שאל 'יעקברוכמן'.

אגד: "מבחנתנו, הצלחנו מעל ומעבר"

יצחק רודיך, יועץ למגזר החרדי בחברת אגד, מסביר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי גויסו 250 אוטובוסים ל-500 נסיעות מהערים בני-ברק, פתח-תקווה, רחובות, חיפה, רכסים, תפרח, ועוד.

לדבריו מתחנת הר חוצבים יצאו אוטובוסים ברציפות לכל רחבי הארץ. אך בעקבות החסימה בכניסה לעיר עד לשעה 3:00, עובדי אגד שכבר נהגו 12 שעות - לא יכלו לחזור, ונהגים ממשמרת הבוקר הוזעקו מהבתים.

"מבחנתנו, הצלחנו מעל ומעבר", מסכם רודיך. "לא הייתה לוויה בסדר גודל כזה, והיערכות לכך הייתה קצרה ביותר. העובדה כי חסמו את העיר עוד בטרם התחילה ההלוויה, גרמה לכישלון מוחלט".

נציגה טלפונית בחברת סופרבוס מסרה, כי בעקבות העומס והחסימה בכניסה לעיר, האוטובוסים יצאו אך ורק מצומת רמת שלמה. "בעקרון, השירות שלנו הוא עד לשעה 12:30, אך אמש הקווים פעלו במשך כל הלילה".

• כמה אוטובוסים יצאו במהלך הלילה?

על כך לא התקבלה תשובה.

שלמה רוזנשטיין: "כשהסתיימה ההלוויה - התחבורה קרסה"

מחזיק תיק התחבורה הציבורית בעיריית ירושלים, שלמה רוזנשטיין, אומר כי בהתראה קצרה, כל חברות התחבורה גייסו אוטובוסים ופקחים, ומאות האלפים הגיעו בזמן להלוויה. לדבריו, עד לשעה 2:30 התחבורה התנהלה כסדרה, אך מאוחר יותר החברות קרסו ולא היו מסוגלות לעמוד בעומס.

רוזנשטיין מודה, כי אכן היה כשל במערך התחבורה לאחר ההלוויה, אך לדבריו לא ניתן להאשים גוף כלשהו בכך. "מדובר בכמות אנשים גדולה מאוד, שמגיעים בטווח זמן קצר לנקודה מסוימת, וכולם גם רוצים לחזור הביתה עם סיום האירוע. עשינו כל שביכולתנו כדי שזה לא יקרה, אך לאחר שהסתיימה ההלוויה - התחבורה קרסה".

תושב ביתר ציין לשבח את חברת 'עילית' שהעמידה אוטובוסים עם סיום ההלוויה בתחנה בבנייני האומה, שיצאו באופן רציף.

דובר משטרת ירושלים, סנ"צ שמוליק בן רובי, מרוצה מהתנהלות ההלוויה, ומציין כי ברוך ה' מסע ההלוויה עבר בשלום. בשעה 19:30 התפרסו לכל אורך ציר ההלוויה ובאיזור מסביב כמאה וחמישים שוטרי תנועה, ועוד מאות שוטרים וחיילי מג"ב בסיוע מסוק משטרתי שהעביר תמונות און ליין לחפ"ק.

מסיכום הדברים עולה, כי אחד הדברים שגרמו אולי יותר מכל לשיבוש מערך התחבורה, היא שעת סיום מסע ההלוויה, שאמורה הייתה להסתיים מעט לאחר חצות. בדיונים מראש בין המשטרה לבני משפחת הרב סוכם כי מיטת הגרי"ש אלישיב תוכנס לרכב, כך שמסע ההלוויה יתקדם מהר יותר, אך זה קרה רק בצומת אפריון ברחוב בר אילן, ומשם אכן התקדם מסע ההלוויה במהירות.

בצידי הכביש שוכבים מאות טרוטי עיניים

בשעה 3:00 מוצו הנסיעות של חברות התחבורה, והן לא יכלו לעמוד בכמות הנוסעים, ובמקביל באספקת נהגים ואוטובוסים.

סמוך לשעה 3:30 הלכתי מצומת הכניסה לעיר לאורך גינות סחרוב עד להר המנוחות, כאשר בצידי הכביש יושבים/שוכבים מאות טרוטי עיניים. אלפי אנשים צעדו על נתיבי התנועה, ובעיקר על נתיב היציאה, מה שלא אפשר את פתיחת הכביש לכלי רכב.

המשטרה שלא רצתה לחסום את העיר לחלוטין גם לאחר סיום ההלוויה, פתחה את ציר התנועה הנגדי (לכניסה לעיר) מה שאפשר לאוטובוסים וכלי הרכב לצאת מהעיר.
תחבורה אלישיב תנועה אוטובוס שלמה רוזנשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד