כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מסמך: "רחבת הכותל קטנה. חשש לאסון המוני" • חשיפה

רמי שמש, מהנדס בכיר, במסמך חריף: "רחבת הכותל הינה מקום מסוכן מאוד מפאת הצפיפות" • "במקרה של אירוע חבלני אני צופה דריסה המונית של קהל" • בלעדי

הכותל המערבי. צילום: קובי הר צבי
הכותל המערבי. צילום: קובי הר צבי

תכנית הבניה של 'בית הליבה' ברחבת הכותל המערבי, שקיומה נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', קורמת עור וגידים, אך היום (א) מתברר כי התכנית עשויה לסכן חיי אדם.

במסמך שהגיע ל'בחדרי חרדים' ומתפרסם כאן לראשונה, כותב המהנדס רמי שמש, מבכירי המהנדסים בישראל, ומי שפיקח בין השאר על ועדת החמישה שעסקה בהכנת קבר הרשב"י השנה, כי "רחבת הכותל, תוך התחשבות בגידול בכמות התיירים והמאמינים הפוקדים את האתר, אינה מסוגלת להכיל וקטנה מידי. קיימת חובה ונחיצות מידית לתת פתרון לפני שיקרה אסון המוני חלילה".

בהמשך דבריו בוחן שמש את תכנית 'בית הליבה', "עתודת הקרקע הקיימת לצורך הרחבת רחבת הכותל הינה הקרקע ממערב לרחבה עליה מתוכננת בניית בית הליבה.. רחבה זו הינה חשובה לאין שיעור בכדי לתת מענה לעמידת הקהל תוך התחשבות בכך שמצב הצפיפות ברחבה ילך ויחמיר".

שמש מבהיר: "על פי דעתי המקצועית, בעת אירוע המוני, רחבת הכותל הינה מקום מסוכן מאוד מפאת הצפיפות, ועלולה להוביל חלילה לאסון, במידה ותוך כדי תפילת המונים יזרקו אבנים מכיוון הר הבית או אירועי חבלני חמור מכך, והמוני המתפללים יחפשו את דרכם אחורנית ואל מחוץ למתחם, ללא כל אפשרות מילוט. אני צופה דריסה המונית של קהל העלולה להיגמר אף במוות כדוגמת אסון ערד".

שמש מסיים: "אישור תכנית בית הליבה אשר יקטין את רחבת הכותל ב-20%, עלול להמיט אסון בעתיד. לדעתי, נחיצות הגדלת הרחבה עולה לאין ערוך על הצורך בפונקציות אותן עתיד בית הליבה לשמש".

יש לציין כי חוות דעת זו מצטרפת לדעתם של מפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ ומפקד מחוז ש"י לשעבר אסף קרמרסקי, שטענו גם הם כי תכנית 'בית הליבה' עשויה לגרום לסיכון ממשי של חיי אדם.

מה'קרן למורשת הכותל המערבי' נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': 1. מפקד מחוז ירושלים, ניסו שחם, דחה את חוות דעתו של חפץ, וקבע כי אדרבה, המבנה יסייע לבטיחות הכותל.

2. בית הליבה אינו עתיד לקום על שטח מרחבת הכותל המערבי הנוכחית. מדובר על מבנה מעל חפירות ארכיאולוגיות שאינו חלק מהרחבה הקיימת. והינו בתחתית צוק גבוה אשר מצידו יש גרם מדרגות לכיוון שער יפו ומצידו השני ישיבת אש התורה.

זאת ועוד, בית הליבה יוסיף שטח ניכר לרחבת הכותל המערבי שלא היה עד עתה, במפלס העליון, דבר שיתן תוספת לרחבה מבלי שיהיו באותו מפלס. טענה זו לא רק שהינה משוללת יסוד, היא גם מנוגדת למציאות בשטח.

3. מן הראוי לציין כי המהנדס רמי שמש מייצג בעלי אינטרס החוששים שהמבנה יזיק להם, ומעדיפים אינטרס אישי על פני אינטרס ציבורי. ה'קרן למורשת הכותל המערבי' רואה את צרכי המליונים שפוקדים את הכותל ומעניקה להם פתרונות על צרכיהם המינימלים.
כותל מערבי בית הליבה מהנדס חוות דעת סכנת נפשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד