כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הגראי"ל שטיינמן: "גזירת הגיוס - כשיש רפיון בלימוד"

רבה של רמת השרון, הגר"י אדלשטיין, סיפר במהלך דרשה שנשא על שיחה שקיים עם הגראי"ל שטיינמן על גזירת הגיוס • בפנים: תוכן השיחה המלא, ועל מה הסתמך הרב מבריסק?

הגראי"ל שטיינמן והגר"י אדלשטיין
הגראי"ל שטיינמן והגר"י אדלשטיין

בליל שבת האחרון, דרש רבה של רמת השרון, הגאון רבי יעקב אדלשטיין, בבית הכנסת 'נאות יוסף' בבני-ברק, שם הוא מכהן כרב. הגר"י דיבר על ענייני השעה - גזירת גיוס בני הישיבות, וסיפר על שיחה שקיים עם הגראי"ל שטיינמן בשבוע שעבר.

הגר"י סיפר להגראי"ל כי בתקופת הגרי"ז מבריסק, העלה מאן דהוא בפני הגרי"ז חשש, כי אם ייצאו בני הישיבות להפגין נגד חילולי קברים, יגידו החילונים כי זה מוכיח שערך לימוד התורה אינו בראש סדר העדיפויות, ואין סיבה להעניק פטור - וענה לו הגרי"ז: אותו אינטרס שהיה לבן גוריון לבטל את חוק הגיוס לבני הישיבות - קיים עדיין, גם אם יגידו דבר כזה, ולכן אין ממה לחשוש.

לאור זאת, שאל הגר"י אדלשטיין את הגראי"ל: האם גם בימינו אפשר לסמוך על האינטרסים הללו ולא לחשוש.

הגראי"ל שטיינמן השיבו שזמנינו שונה מזמנם, והסביר הגר"י אדלשטיין את דבריו, כי גם הזכויות שיש לנו היום הן לא הזכויות שהיו אז, וגם הממשלה של היום יותר גרועה מהממשלה של אז.

הוסיף הגר"י וסיפר להגראי"ל, כי באחת השנים, כאשר התעורר נושא גיוס בני הישיבות, היה זה אחרי חנוכה, והרב מפוניבז' זצ"ל מסר אז בישיבת פוניבז' שיחה, ובה אמר: "כל זמן שקול התורה הדהד בין כותלי הישיבה - לא היה מה לחשוש מגזירת הגיוס. עכשיו, בחנוכה, שהיה רפיון בלימוד, חזרה עלינו גזירת הגיוס".

אמר הגראי"ל שטיינמן כי אכן כך, וחשוב לפרסם את הדברים הללו, וכפי שאמרו חז"ל "כל המקבל עליו עול תורה מעבירים ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ". והוסיף הגראי"ל וסיפר שראו דבר זה גם בזמן ה'חפץ חיים', שכל זמן שהיה החפץ חיים חי וזכות התורה שלו הייתה - לא תפסה גזירת הגיוס את בחורי הישיבות.
הגר''י אדלשטיין הרב מבריסק הגראי''ל שטיינמן גיוס בני ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד