י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

דרמה בדיון: נציגי משרד הרווחה נטשו בזעם

דרמה בוועדה לביקורת המדינה: נציגי משרד הרווחה נטשו בזעם דיון על הוצאת ילדים ממשפחותיהם בטענה שמדובר בהכפשה ובהסתה. סולודקין: תלונות רבות מדי מכדי להתעלם

זעם. דיון על ילדים שנזרקו מבתיהם
זעם. דיון על ילדים שנזרקו מבתיהם

מבקר המדינה יבדוק בשנה הקרובה את נהלי רשויות הרווחה בהוצאת ילדים מבתיהם, בעיקר ממשפחות שמוגדרות נורמטיביות. כך הודיע היום (שני) בועז ענר המשנה-למנכ"ל משרד המבקר, שאף קרא לכל מי שיש לו תלונות, מסמכים ועדויות בעניין – לפנות למשרד המבקר.

יו"ר ועדת המשנה לרווחה של הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ מרינה סולודקין (קדימה) סיפרה כי טיפלה בתלונות רבות ע"פ הן "אפילו במשפחות ללא אלימות או הזנחה - מוציאות רשויות הרווחה את הילדים מהבית, מעבירים למשפחות של דוברות את שפת הילד, או משבצות ילדים חילוניים במשפחות דתיות וכן ילדים דתיים - במשפחות חילוניים. אנשים נורמטיביים נאלצים להוציא כסף רב על הליכים משפטיים ומצליחים להחזיר את ילדיהם לחזקתם". סולודקין נפגשה בנושא כבר פעמיים עם המבקר הקודם, ועם שר הרווחה משה כחלון, אך לדבריה "פקידי הרווחה יותר חזקים מהשר שלהם. המצב קשה, מדאיג וקרוב לפיצוץ".

מוטי וינטר, סמנכ"ל משרד הרווחה, אמר בתגובה כי "אנחנו כבר שש שנים בשיח-חרשים עם חברת הכנסת סולודקין. אין הגדרה ל'משפחה נורמטיבית', ואנחנו פועלים לפי החוק ולפי נהלים מקצועיים, בעקבות דיון בבתי משפט ובוועדות מומחים. יש משפחות גם מהמעמד הבינוני והגבוה שנזקקות לשירותי הרווחה, ויכול בהחלט להיות שגם משפחה מבוססת תפגע בילדיה עד כדי שיזקקו להוצאתם מהבית. יש בינינו אי-הסכמה מוחלטת ומי שסובל מכך היא קהילת עולי רוסיה שלא מקבלת את השירות המגיע להם ע"פ חוק". יו"ר השדולה לרווחת הילד בישראל, מוטי אלבז טען מול וינטר כי "מה שקורה בנושא גובל בפשע ולפקידות הסעד יש תרבות-של-שקר. בג"צ כבר קבע שיש קלות בהחלטה על הוצאת ילדים מביתם והעובדים הסוציאליים מייצרים את הדור העברייני הבא של ישראל. עו"סית שלא הוכשרה כפסיכולוגית נותנת חוות-דעת פסיכולוגית, ואל תתפלאו על אלימות כלפי עו"סים בעניין הזה". לדברי אלבז 15 ח"כים כבר חתמו על התחייבותם לביטול חוק הנוער.

עו"ד טלי תמרין, שלדבריה מייצגת משפחות במקרים שכאלו, הוסיפה כי שופטת בית המשפט העליון אילה פרוקצ'יה כבר קבעה שחוק הנוער הוא "טלאי על טלאי" ואין קיימים בו דיני הראיות. "בית המשפט מקבל את מצב הילד ע"פ זווית הראייה הבלעדית של פקידי הרווחה, שממנים את המומחים, למרות ניגוד העניינים", אמרה. חנה סלוצקי, מנהלת שירות ילד ונוער במשרד הרווחה השיבה כי "יש פה הכפשה, הסתה ופגיעה קשה בעובדים סוציאליים. ההורים יכולים להיות פרופסורים או חברי כנסת ועדיין לפגוע מינית בילדיהם. בשלב זה של הדיון נטשו נציגי משרד הרווחה נטשו בזעם את הדיון ויצאו מהאולם. יו"ר הוועדה סולודקין, הגיבה כי תפנה בתלונה ליו"ר הכנסת, שר הרווחה ונציב שירות המדינה והבהירה כי הוועדה לביקורת המדינה, היא היחידה ע"פ חוק, בה חייבים עובדי המדינה להתייצב ולהעיד.

דני מלא-רון מהאגודה להגנת הילד בתל-אביב העיד מנגד כי "יש הקשבה אצל פקידי הרווחה, ומגיעות אלינו משפחות מנכל הסוגים כולל משמנה וסלתה של החברה הישראלית", ואולם אשר רוכברגר, מעמותת עליה אף טען כי חוק הנוער הישראלי לא תואם את החוק הבינלאומי ואמנות בינלאומיות עליהן חתומה ישראל, ואילו הפרופ' אסתר הרצוג, יו"ר העמותה האשימה כי "משרד הרווחה בונה מצגי-שווא של שיפור המצב - שאינם אלא שימור המצב. מדובר בסחר בילדים בחסות החוק".

ח"כ רוברט טיבייב (קדימה) הוסיף כי "אין שקיפות ואין מידע ממשרד הרווחה. אפילו מחבר כנסת מונעים מידע וביקורת בעניין, וגם עורך הדין של המשפחה לא יכול לקבל את פרוטוקול הדיון בעניין הילד. יש תלונות על ניסיונות התאבדות ומעשי אונס במרכזי החירום אליהם מופנים הילדים, ופקידי הנוער לא מבינים את התרבות, הדקויות ועולם-הדימויים של עולי רוסיה – ומרשים אותם פירוש מוטעה ומעוות.יעקב בן יששכר, מ"התנועה למען עתיד ילדינו" האשים כי עובדים סוציאליים מגישים תזכיר בפתח הדיון בבית המשפט – ללא שההורים יכולים להתכונן לטענות, וכי תלונות בעניין – לא מטופלות. עו"ד ניסים רוג'ר טען כי "לעיתים רק במקרי גירושין, למרות שההורים נורמטיביים, מוציאים פקידי הרווחה את הילדים מבתיהם. פקידי-הרווחה מסיתים את בני הזוג זה נגד זה, ולא מספרים את האמת לבתי המשפט".

הוועדה לביקורת המדינה רווחה סולודקין הורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד