כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מחקר: תאונות סטייה מנתיב יכולות להימנע ע"י התאמת הכביש

בכמעט 20% מהתאונות היה גורם משמעותי של הסחת דעת. מכון המחקר ממליץ על שיפור מתווה העיקולים, כדי לאפשר ראות טובה יותר לנהג. אור ירוק: "על המדינה להשקיע משאבים ותקציבים כדי להפוך את הכבישים לבטוחים יותר"

מחקר: תאונות סטייה מנתיב יכולות להימנע ע"י התאמת הכביש

מבנה בטוח יותר של כבישים בין עירוניים יכול למנוע רבות מהתאונות החמורות של סטייה נתיב, כך מפרסם מכון המחקר ההולנדי SWOV. בכל שנה מתרחשות בהולנד יותר מ-200 תאונות קטלניות של סטייה מהנתיב, המהוות כשליש מכלל התאונות הקטלניות. בנוסף מתרחשות 1,100 תאונות סטייה מנתיב עם פצועים קשה. בגלל חלקן הגדול של התאונות אלה מכלל התאונות הקטלניות, ניתן להשיג שיפורי בטיחות משמעותיים על ידי הפחתתן.

בין חודש מרץ 2009 ועד לחודש אוקטובר 2010 , ביצעו במכון המחקר שתי חקירות עומק של סטייה מהנתיב, שבהן נחקרו 86 תאונות. כל התאונות הללו שוחזרו בצורה מפורטת על פי מידע מהמקומות שבהן הן התרחשו, ראיונות עם הנהגים שהיו מעורבים בהן ובדיקת כלי הרכב שלהם.
לאחר בחינת כל הממצאים קבעו החוקרים אלו גורמים השתתפו בהתרחשות התאונות:

• החוקרים הסיקו כי בכמעט 20% מהתאונות היה גורם משמעותי של הסחת דעת.

• בכ-25% מהתאונות נמצאו התנהגויות מסוכנות. הנהגים שהיו מעורבים בהן היו בעיקר גברים צעירים חסרי ניסיון.

• עייפות, שינה או בלק אאוט שיחקו תפקיד חשוב ב-15% מהתאונות.

• כ-15% מהתאונות התרחשו כיוון שהנהגים דיווחו שהסיטו בפתאומיות את ההגה כתגובה לבעל חיים שחצה, כלי רכב שהתקרב או סנוור מהשמש.

תאונות סטייה מנתיב רבות יכולות להימנע על ידי התאמת הכביש. מכון המחקר ממליץ על שיפור מתווה העיקולים, כדי לאפשר ראות טובה יותר לנהג. התקנת פסי הרעדה יכולה גם היא למנוע תאונות סטייה מהנתיב.

כדי להפחית את חומרת הפגיעה אפשר להסיר מכשולים בסביבת השוליים, ניתן לבנות שיפועים או שוחות יותר מתונים ליד הכבישים. הפגיעה החמורה ביותר בתאונות סטייה מנתיב, מתרחשת כשהרכב מתנגש בעץ הקרוב לכביש, או בגלל שהרכב מתהפך.

עמותת אור ירוק: "תשתית דרך סלחנית יכולה להציל את חייהם של משתמשי דרך רבים. גם אם הנהג טעה, תשתית בטיחותית יכולה למנוע ממנו לעבור לנתיב הנגדי, לסטות לשוליים או להתהפך. על המדינה להשקיע משאבים ותקציבים רבים כדי להפוך את הכבישים בישראל לבטוחים יותר".
אור ירוק סטיה מנתיב תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד