כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

טיפולי פוריות עשויים להקשות על הזוגיות

ס. זיו, יועצת זוגית מוסמכת, מספרת על זוג שנקלע לבעיות שלום בית - דווקא לאחר שטיפולי הפוריות הצליחו והם זכו לחבוק ילד • על השפעתם של משקעי עבר

טיפולי פוריות עשויים להקשות על הזוגיות



יעקב ואשתו פנו אלי לטיפול כשנה לאחר שבנם הבכור נולד בשעה טובה ומוצלחת. הם היו נשואים כ-6 שנים, מתוכם במשך כ-4 שנים הם ניסו להביא לעולם את בנם בכורם, בטיפולי פריון אינטנסיביים, כואבים ומייסרים. אך כאמור, החלום התגשם - וב"ה נולד להם בן.

ההריון והלידה המיוחלת השכיחו את המסע המפרך שעברו להורות וללידה, את מסע התלאות, היסורים, הרגעים הקשים, המצוקה והמשברים החוזרים סביב טיפולי הפריון.

השכיחו - אך לא לאורך זמן. הם פנו אלי כאשר החלו לצוץ ויכוחים, תחושות קשות זה לזו, חוסר תקשורת ואוירה של ניכור אשר יצרה ריחוק ביניהם. הם הרגישו מבולבלים, איך זה יתכן? מצד אחד הרי ייחלו ארוכות והתפללו לרגע זה, לרגע אשר יחבקו את בנם ויהפכו למשפחה, ומצד שני דוקא לאחר שהשיגו את המטרה המשותפת, הם מרגישים שהם 'מאבדים את זה'?

מה קרה כאן?

הורות נתפסת כשלב טבעי ומובן מאליו לאחר החתונה. בבחינת 'הקמת בית נאמן בישראל', כשזה בושש מלהגיע - עצם הידיעה ש'משהו לא בסדר איתי' גוררת אחריה תגובות קשות של הלם, חרדה מהבאות, אכזבה קשה ושבר אישי וזוגי פנימי. כל זאת מלבד ההתמודדות החיצונית עם בני המשפחה והחברה הסובבת.

גם הטיפולים עצמם מוסיפים כאב, פחד, מתח רב וטלטלה רגשית עצומה הנעה כל העת בין התקווה לייאוש, בין הפחד מהכאב והשאלה המייסרת ״האם הפעם נצליח?" וכמובן, הרגשת כשלון צורבת כל פעם שהטיפול נכשל.

חלק מהזוגות מצליחים לגייס משאבים וכוחות לסייע זה לזה ואכן נותנים תמיכה ועידוד זה לזה.
אך מנגד ישנם זוגות המתקשים להתמודד, שיתוף הפעולה ביניהם נפגע, התקשורת הופכת לזרה והשמחה אינה שורה בבית.

ליעקב ואשתו - צצו משקעי העבר לאחר הלידה המיוחלת, והם התקשו להתקרב אחד לשני, הן רגשית והן פיזית. אמנם התינוק נולד, בני הזוג הפכו להורים, אך נדמה שהזוגיות קרסה.

כזוג הורים צעירים וחסרי ניסיון - הילד תפס את מלוא תשומת הלב, ובאופן טבעי, ההורות שלאחר טיפולי פריון עוררה מתח רב וחרדה סביב הילד.

כמילדת וכאחות במקצועי, נתתי לגיטימציה לרגשות מעורבים אלו, לבלבול הרגשי שנוצר. נתתי לגיטימציה לקושי הרב הקיים בקשר הזוגי במהלך טיפולי פריון. לגיטימציה המתחשבת בשינויים הפיזיולוגים והרגשיים שהאשה עוברת לאחר הלידה.

שיח משותף זה איפשר להם לבטא את הקשיים, השינויים והצרכים המשתנים, ואיפשר להם לבטא את מה שהודחק והוסתר זה מזה.

כיום, שנה לאחר שפנו אלי, בני הזוג יעקב אכן זכו ב'בניין בית נאמן' בישראל.

ס' זיו היא אחות אחראית, מיילדת ויועצת זוגית ואישית מוסמכת

לאחר 22 שנה בתחום ההריון, הפריון והלידה, הכותבת הוסיפה ורכשה ידע והסמכה בתחום הייעוץ הזוגי והאישי.
זוגיות לידה פוריות ייעוץ בעיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד