ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024

בצה"ל הודיעו לאברכים: כבר אין 'שנת ההכרעה'

עדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים' מגלות: בצה"ל מסרבים לאפשר לאברכים לצאת ל'שנת הכרעה', למרות שעל פי חוק האפשרות קיימת • לשכת הגיוס: "אין שנת הכרעה בהוראה מגבוה"

הנח"ל החרדי. צילום: יעקב נחומי
הנח"ל החרדי. צילום: יעקב נחומי

האם בצה"ל הקדימו את ביטולו של 'חוק טל', שתוקפו אמור לפוג רק ב-1 לאוגוסט?

לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו בימים האחרונים עדויות של אברך כולל ובחור ישיבה, לפיהן, בלשכת הגיוס סירבו בנחרצות להעניק להם אפשרות של 'שנת הכרעה', למרות שעל פי חוק נותר עוד שבוע לבחון את האפשרות הזו.

כידוע, סעיף 'שנת ההכרעה' – תקף על בחור ישיבה או אברך כולל החל מגיל 22, ולפיו כל אחד יוכל לבחור האם להמשיך ללמוד או לצאת לעבוד במשך שנה. מי שיבחר להמשיך ולעבוד לאחר סיום השנה - יוכל לבחור בין שירות צבאי מקוצר של שנה וארבעה חודשים ומילואים לפי צורכי הצבא, לבין שירות אזרחי של שנה, ללא שכר.

ביום ה' האחרון הגיע נ', אברך כולל בן 25, ללשכת הגיוס בתל השומר, שם ביקש לקבל שנת הכרעה. "טרם גיבשתי החלטה, והייתי צריך את השנה הזו כדי לחשוב", הוא אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

אך אז הוא נתקל בתשובה מפתיעה מהחיילים: "אין שנת הכרעה. זו הוראה מגבוה".

נ' הופתע מעצם התשובה וביקש לברר את העניין עם מספר מחבריו שכבר השתלבו בשוק התעסוקה ושירתו בצה"ל בעבר. "הסבירו לי ששנת הכרעה זה סעיף כתוצאה מחוק טל, ועד ה-1 באוגוסט אין סיבה שלא יאפשרו לי את ההליך הזה", הוא מספר.

הוא חזר לחייל והסביר לו כי התנגדותו היא עבירה על החוק, ואז קיבל את התשובה הבאה: "אנחנו כאן בצה"ל עושים מה שאומרים לנו המפקדים שלנו". כשנ' ביקש לדבר עם המפקד הוא נתקל באטימות מוחלטת.

גם ניסיונותיו לעבור למסלול של שירות לאומי לא צלח. "הצבא התחיל לתפוס מעצמו בגלל הבלגן בתקשורת", הוא מאשים. "אם רוצים לגייס אותנו שיעשו את זה בעדינות, בהבנה, לא בכפייה". לדבריו, "כעת אני במבוי סתום, יש לי ילד בבית, ואני לא יודע איך אני אמור להתגייס נכון לעכשיו".

בחור ישיבה אחר מספר כי כשהגיע ללשכת הגיוס בירושלים, נאמר לו כי מהתאריך 18/7 אין אפשרות טכנית לבצע עבור בן ישיבה 'שנת הכרעה', זאת למרות שבפועל החוק פג רק ב-1 לאוגוסט.

הבחור מעיד כי החייל אמר לו: "באופן אישי לא מעניין אותי מה החוק אומר, אלא רק מה שהמפקד אומר ומה שאלו שמעליי אומרים לי. מבחינתנו זה החוק". החייל גם אמר לו: "אם אני אצטרך לתת לך שנת הכרעה על דעת עצמי, אני אקבל על כך משפט ועונש חמור".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הבקשות נמצאות בבחינה על ידי הגורמים הנוגעים בדבר".
חוק טל צהל גיוס חרדים ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד