כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מדוע הורה הרב אלישיב להצטלם על חומת ירושלים?

בהספד שנשא אורי לופוליאנסקי בבית 'יד שרה' סיפר על הכרת הטוב של הגרי"ש אלישיב זצ"ל כלפי הנשיא ג'ורג' בוש • ומה הייתה דעתו על יהונתן פולארד?

הגרי"ש אלישיב עם אורי לופוליאנסקי. צילום ארכיון
הגרי"ש אלישיב עם אורי לופוליאנסקי. צילום ארכיון

בבית 'יד שרה' בשדרות הרצל בירושלים נערכה אתמול (ב) עצרת מספד לזכרו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

במהלך ההספד נשא דברים יו"ר 'יד שרה' וראש העיר ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, שסיפר עובדות מעניינות על הגרי"ש אלישיב, עמו היה לו קשר אדוק, בפרט במהלך שנות כהונתו כראש העיר.

ל'בחדרי חרדים' הגיע תמליל ההספד:

"רבות הדוגמאות ואין הזמן לפורטן, אך כך פסק לנו באהבה והדריכנו בדרך מישור. בשנים האחרונות כאשר נצרך היה למכשיר כזה או אחר, היה הוא במידותיו הטרומיות מציין שיש לו הכרת הטוב ל'יד שרה'. ואם פעם ציינתי בפניו כי ההליכון שניתן לו, ניתן על ידי 'יד שרה' לרבבות שואלים ואין זה כלל משהו מיוחד, השיב רבינו: 'וכי אז זה מפחית במשהו את הכרת הטובה שלי למי שנותן ומסייע לי?'

"ובמקום שאתה מוצא גדלותו שם אתה מוצא ענוותנותו. רבינו הגדול שלא פסק מלתת ומלתת לכלל ולפרט, בקבלת כלשהו - הליכון – היה מלא בהכרת הטוב. כך הדריכנו להוקיר טובה לכל מי שמסייע הן באופן פרטי והן ציבורי".

המשיך לופוליאנסקי: "בהיותי ראש עיריית ירושלים, התבקשתי בתום הקדנציה הראשונה של ג'ורג' בוש, להכין סרטון קצר בו אני עומד על חומות ירושלים ומודה לו על תמיכתו בישראל, תמיכתו בשלמות ירושלים והעם היהודי. שאלתי את מרן הרב זצ"ל אם להיענות לבקשה וענה לי 'בוודאי! יש לנו להוקיר ולהכיר לו טובה על עמדותיו ופעולותיו למעננו'.

"קבענו יום לצילום ובתקופה זו עד יום הצילומים – הנשיא בוש יורד בסקרים. מביני דבר שידעו על כך פנו אלי ואמרו: 'לא כדאי, עכשיו הרי הנשיא בוש יורד בסקרים, הוא עלול להפסיד ולא יהיה עוד נשיא ארה"ב'.

"פניתי אל הרב זצ"ל לשאול מה לעשות, והוא ניסה להבינני - ויותר נכון שאני אבין! הסברתי כי הרב אמר אמנם הורה להכיר טובה, אך הוא יורד בסקרים, והרב שואל:'נו, אז?' ואני משיב שאולי לא כדאי כעת, והרב שואל: מדוע? וכי אם הוא יורד בסקרים ...אז אין לנו הכרת הטוב כלפיו?'

"וכן היה גם למשל בעניין פולארד. כראש עיריית ירושלים נתבקשתי על ידי ה'שדולה למען פולארד' לכתוב מכתב לנשיא ארה"ב ולתבוע את שחרורו, וכשנועצתי בהרב זצ"ל, אמר, שאכן לממשלת ישראל ולכל יהודי בארץ ישראל, חובה שתהיה הכרת הטוב לפולארד על הרצון לסייע לנו, לעם ישראל ולעם היהודי, אך כלפי ארה"ב הוא פעל שלא כדין. ובמיוחד שזו 'מלכות של חסד' המסייעת בעולם ובמיוחד לישראל.

"על כן אמר לי כי לכתוב בנחרצות ובתביעה אין זה נכון, אלא יש להכיר טובה לו ולבקש כי ימחלו לו. לכתוב בגדר של 'בתחנונים ידבר רש', בבקשה עקב מצבו וכדו' ולמחול לו".

"מבהיל ולא מפתיע", סיים לופוליאנסקי, "דוגמאות לרוב יש, והנה אנו נוגעים אך על מידה אחת, השלמות המיוחדת, יכלה הזמן ונוגעים אנו אך באפס קצהו. 'יתומים היינו ואין אב', ונשאלת השאלה, אם 'יתומים היינו' מה התוספת של 'ואין אב'? אלא, אב אינו רק במובן הביולוגי של אב לבנים, אלא כאב כמקור וראשון, וכמו אב החכמה, אבות מלאכה, אבי העורקים, אבות המזון, אב משמש כבסיס, כמורה דרך ואף כאן 'יתומים היינו'.

"גם אנו ב'יד שרה' מי יכלכלנו מתורתו ומפסקיו בנושאים השונים העומדים על הפרק, 'ואין אב' - מי יורה דרכנו, ובמיוחד בתקופה קשה ומעורפלת שכזו כאשר החושך יכסה ארץ".
הרב אלישיב יד שרה לופליאנסקי ירושלים חומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד