כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

גזירות כלכליות? נתניהו: "יותר כסף בכיס"

לאחר העלאת מחירי הסיגריות והבירות, הבטיח ראש הממשלה בפגישת עבודה עם שר האוצר והנגיד: "השכבות החלשות יישארו עם יותר כסף בכיס" • קבלו את התוכנית המלאה

יתן פיצוי. צילום: יעקב כהן
יתן פיצוי. צילום: יעקב כהן

לאחר שפורסמו הגזירות הכלכליות המתוכננות בידי משרד האוצר לחודשים הבאים ולאחר ש'חטף' ביקורת צולבת כמעט מכל כיוון, מנסה הבוקר (ה') ראש הממשלה בנימין נתניהו לאזן את התמונה.

כזכור, אמש בחצות נכנסו לתוקפן תקנות שהביאו להעלאת מחירי הסיגריות והבירה ובהמשך מתוכננות גזירות נוספות של העלאת מע"מ באחוז ועוד.

הבוקר נפגש נתניהו עם שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ ונגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר לישיבת עבודה בנושא תקציב המדינה לשנים 2012-13.

בסיום הישיבה הודיע ראש הממשלה כי "גם לאחר הצעדים שנעשה, המשפחות בישראל, מעמד הביניים והשכבות החלשות יישארו עם יותר כסף בכיס".

ראש הממשלה הזכיר כי בעוד מספר ימים תביא הממשלה את חוק חינוך חינם מגיל 3, "מאות אלפי משפחות יחסכו 800 שקל לחודש", כמו כן "הבאנו נקודות זיכוי למשפחות עובדות בשווי עוד מאות ₪ בחודש, שיכנסו לתוקף כבר בינואר 2012, הבאנו כבר הפחתות רציניות בחשבון הסלולר החודשי והבאנו טיפול שיניים חינם לילדים עד גיל 12". נתניהו הדגיש כי מדובר ב"שינוי עצום שבסופו רובם של אזרחי ישראל נשארים עם יותר כסף בכיס".

שר האוצר הדף אף הוא את הביקורת שהוטלה לפתחו בהסבירו כי "אנחנו נמצאים כאן כדי להגן על כלכלת ישראל, אנחנו רואים מה קורה בארה"ב בבריטניה בספרד וביוון ואנחנו לא ניתן לזה לקרות כאן. הדבר החברתי הכי חשוב, בנוסף לכל הצעדים שעשינו כאן בשלוש השנים האחרונות, הוא שבמקום לייצר 160 אלף מקומות עבודה, המשק צמח וייצרנו 330 אלף מקומות עבודה, פי שניים מהנורמה. כדי להמשיך ולשמור על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל קבענו יעד גירעון ריאלי. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ ולנקוט בכל הצעדים כדי לעמוד בו, כולל החלטות לא פופולאריות, ואת זה אנחנו עושים כאן ועכשיו בשבוע הבא, כדי לשדר לכל העולם לאחר שראינו גם את אזהרת הדירוג לגרמניה – אנחנו רציניים, אנחנו אחראיים, אנחנו נמשיך להגן על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל מהמשבר".

הנגיד פישר הודה כי בחודש האחרון היה "קצת ביקורתי על המדיניות הפיסקאלית של הממשלה", אבל מה שראה ביומיים האחרונים "זו התקדמות מאד רצינית, התנהגות מאד אחראית על ידי מקבלי ההחלטות בתחום הכלכלה". הוא הביע תקווה ש"תוך לא הרבה ימים נראה חבילה שממש תשנה את המצב במשק הישראלי, ותאפשר לנו להמשיך לצמוח בקצב מאד מכובד".

בתוך כך נמשך גל הביקורת על מדיניות הממשלה, כפי שהוצגה בפני הציבור במהלך הימים האחרונים.

שר התמ"ת שלום שמחון תקף בחריפות את ההחלטה לקצץ בתקציב משרד התמ"ת.

לדבריו משמעות הקיצוץ בתקציב המשרד היא, כי החל משנת הלימודים הקרובה - 5000 ילדים שנרשמו למעונות היום שבאחריות משרד התמ"ת לא יקבלו סבסוד שכר לימוד המיועד לאמהות דבר שיביא לפגיעה קשה ביכולתן של אמהות אלו לצאת לעבודה, וזאת בניגוד להמלצות טרכטנברג שאושרו בממשלה. בנוסף, 600 בני נוער לא יוכלו להתחיל את לימודיהם בבתי הספר המקצועיים טכנולוגיים שבאחריות התמ"ת.

שמחון הביע תמיהה על כך שעל אף הבטחת ראש הממשלה כי לא תהיה פגיעה במערכת החינוך, הרי שילדים הלומדים במערכת החינוך שבאחריות התמ"ת יפגעו קשות בגין קיצוץ בתקציב המשרד. " כשם שאסור לפגוע בתקציב משרד החינוך, כך אסור לקצץ גם בתקציבי החינוך הנכללים בתקציב משרד התמ"ת, שתרומתם כה משמעותית, הן בתחום החינוך והן בשל ההשלכות שלהם על שוק העבודה והצמיחה הכלכלית".

גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני גפני אמר כי מחד, הוא לא פוסל מראש שום החלטה שהממשלה תקבל, "ובתנאי שהיא תהיה עם מחשבה מדודה ונורמאלית", אך מאידך, "אסור לקבל החלטות רק בגלל שהן הכי קלות לביצוע. יצטרכו לקבל החלטות קשות, ואנחנו בוועדת הכספים נהיה לעזר בעניין הזה. אנו יודעים את גודל האחריות. הוועדה יודעת מה עומד בפנינו וניקח את הדברים בחשבון כשהדבר יגיע אלינו לדיון, אך ועדת הכספים לא תקבל את הצעת הממשלה כמו תורה מסיני, נעשה שינויים במידת הצורך והכול ייעשה תוך הידברות".

גפני הוסיף כי "בכל משפחה – וראש הממשלה תמיד משתמש עם הדוגמא של משפחה, כשיש אחד שהוא חלש יותר, ויש אחד שהוא חזק יותר, קודם-כל דואגים לזה החלש. המצב כיום עם מעמד הביניים והעלאות המחירים גורמת לכך שאנחנו אומרים שמי שמחזיק את המצב הכלכלי הקשה זה מעמד הביניים והשכבות החלשות, ומי שלא יסבול כל-כך הם העשירים והחברות הגדולות. אני סבור שהעשירים צריכים לשלם יותר כשיש מצב קשה ומעמד הביניים והחלשים צריכים לשלם פחות".

בנימין נתניהו יובל שטייניץ סטנלי פישר תקציב גזירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד