י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בשורה לסופרים: יקבלו תגמול הולם

הסופרים התלוננו: שוק הספרים בישראל מוכתב על-ידי שתי רשתות ספרים השולטות בכ-80% מהשוק • הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק להגנת הסופרים

ספרים. צילום: יעקב נחומי
ספרים. צילום: יעקב נחומי

מליאת הכנסת אישרה אמש (ד') בקריאה ראשונה הצעת חוק להגנת הספרות והסופרים בישראל (הוראת שעה), התשע"ב-2012, שהגישה הממשלה.

הצעת החוק באה להבטיח גמול הולם לסופרים ישראליים ולשמור על גיוון תרבותי בפרסום והפצת ספרים, וזאת באמצעות קביעת התמלוגים המינימליים אשר על מוציא לאור לשלם לסופר ישראלי במהלך תקופת הגנה של 18 חודשים מתאריך ההוצאה לאור של ספר. כמו כן, מוצע כי ככלל, במשך תקופה זו, חנות ספרים לא תהיה רשאית למכור את הספר במחיר נמוך מהמחיר לצרכן שקבע המוציא לאור, למעט לפי הסדר בנושא הנחות שנקבע בחוק המוצע.

חנות ספרים גם לא תתגמל מוכרים בעבור המלצה על ספר מסוים. לגבי חנויות ספרים המפעילות עשרה מקומות ממכר לפחות - החוק המוצע קובע כי ייקבע הסדר הנחות ידוע מראש ובכתב בין המוציא לאור לבין חנויות הספרים וכי חנויות הספרים לא יפלו בין מוציאים לאור בקביעת שיעור ההנחה בהסכם כאמור וכן בהקצאה או במיקום של שטחי תצוגה. הפרת הוראות החוק תהווה עבירה פלילית ועוולה אזרחית, והפיקוח על יישומו יהיה בידי ממונה שיהיה עובד משרד התעשייה המסחר והתעסוקה. מוצע לחוקק את החוק כהוראת שעה, לתקופה של שלוש שנים, אותה רשאי השר, בהתקיים תנאים מסוימים, להאריך בצו.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי הספר והספרות נחשבים למוצר בעל ערך תרבותי מובהק אשר מדינות רבות בעולם המערבי הכירו בצורך להסדיר את מעמדו.

במדינת ישראל קיים מצב ייחודי שלפיו התנהלות שוק הספרים מוכתבת באופן כמעט בלעדי על ידי דואופול המורכב משתי רשתות ספרים השולטות בכ-80% מהשוק. אחת מהרשתות מתאפיינת במבנה משפטי של בעלות אנכית, בהיותה נשלטת על ידי הוצאת ספרים. מצב דברים זה פוגע באופן ניכר בתחרות החופשית בתחום.

על רקע האמור נוצר בשנים האחרונות כשל שוק חמור בענף הספרים בארץ, אשר גרם לפיחות רב במעמדם של הסופרים והספרות, ולפגיעה של ממש בהכנסותיהם של הספורים והמוציאים לאור. כתוצאה מתחרות המחירים בין שתי רשתות הספרים השולטות בשוק, המוציאים לאור והסופרים נאלצים להיכנע לתכתיביהן בכל הנוגע לשיעור ההנחה שבו הן רוכשות מהם את הספרים. כפועל יוצא מכך פוחת גם גובה התמלוגים - הנמוך ממילא - המשולם בידי הוצאות הספרים לסופרים בעד עבודתם, מאחר שתמלוגים אלה נגזרים כאחוז ממחיר מכירת הספר לצרכן בפועל ולא מהמחיר המומלץ לצרכן.

חנויות הספרים הפרטיות, שאינן חלק מאותו דואופול, אינן יכולות לקבל הנחות משמעותיות בדומה לרשתות הספרים. הדבר מונע מהן למכור את הספרים במחיר תחרותי, ועל כן מספרן הולך ומצטמצם, בהיעדר יכולת לעמוד בתנאי השוק שנוצר. כפועל יוצא מכך נפגעים גם המגוון וההיצע של הצרכן הישראלי. בשל כך, מן הראוי לקיים הגנה על הספרות והסופרים בישראל, לתקופה מוגבלת, לשם קידום מטרות החוק המוצע, בדומה לחוקים דומים בעולם... לפיכך נקבע החוק המוצע כהוראת השעה, אשר בסיומה תיבחן השפעת החוק על שוק הספרים הישראלי.

33 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה הראשונה, ו-2 התנגדו לה.
סופרים ספרים מונופול חנות דואופול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד