י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"פילוג הוא חוקי, אבל רק כשמדובר בשליש" • ראיון

ח"כ מרינה סולודקין מ'קדימה' על עתידה של המפלגה המפורקת, חוק הגיוס, והלימודים במחתרת עם חסידי חב"ד • והאם היא מתכוונת לעזוב את קדימה? • צפו

 .ח"כ מרינה סולודקין
.ח"כ מרינה סולודקין



ימים לא קלים עוברים על מפלגת 'קדימה', החברים מנסים לפלס לעצמם כל אחד את דרכו החוצה ולמצוא בית חילופי.

עם אחת מהם, ח"כ מרינה סולודקין, שוחחנו השבוע בהרחבה ושמענו את דעתה על המתרחש. הופתענו לשמוע מפיה על הקשר שלה עם חב"ד, קשר שהחל כבר במוסקבה.

ח"כ סולודקין נולדה במוסקבה בשנת 1952, לישראל עלתה רק בשנת 1994. היא נמצאת בכנסת כבר למעלה מ-16 שנה - החל מהכנסת ה-14 וה-15, בהן כיהנה כח"כית מטעם מפלגת 'ישראל בעליה'. בבחירות לכנסת ה-16 קיבלה מפלגתה שני מנדטים בלבד, והיא, שהייתה במקום השלישי, מצאה עצמה מחוץ לרשימה. אלא שכאשר מונה היו"ר נתן שרנסקי לשר - הוא התפטר מחברותו בכנסת ופינה עבורה את מקומו. בהמשך התמזגה המפלגה עם הליכוד, וכאשר הקים אריק שרון את קדימה הצטרפה ח"כ סולודקין למפלגה, ואף נבחרה מטעמה לכנסת ה-17 ולכנסת האחרונה.

המעניין הוא שלקראת הקמת הממשלה ה-31 בראשותו של אהוד אולמרט קיוותה סולודקין, שפעלה רבות כדי להביא קולות למפלגה מהמגזר הרוסי, ואף שימשה כראש מטה עולי חבר העמים במפלגה, לקבל את תפקיד שרת הקליטה. כאשר התפקיד לא ניתן לה - ראתה בזה מעשה מרמה כלפי הבוחרים הרוסיים של המפלגה, ומאז הפסיקה לתמוך בעמדות הקואליציה.

היא נעדרה מהצבעות חשובות, נמנעה מאחרות ולעיתים אף הצביעה נגד הממשלה בהצבעות שונות. בניגוד למה שקרה השבוע, כאשר יו"ר המפלגה שאול מופז ביקש להדיח ארבעה חברים, יאמר לזכותו של אולמרט שמעולם הוא לא דרש להדיחה, הגם שפעלה נגד האינטרסים של מפלגתו.





געגועים לציפי

ניסיתי לשמוע ממנה איך היא מרגישה בתקופה הקשה הזו העוברת על מפלגתה, אבל היא לא מתרגשת. "יש לי ניסיון רב בפוליטיקה, ראיתי הרבה דברים, זה לא נעים - אבל אני חושבת שעם מדיניות חברתית ומדינית נכונה אנחנו יכולים להחזיר את המצביעים שלנו".

• אפילו ששאול מופז עומד בראש המפלגה? זה לא סוד שאת היית רוצה את ציפי לבני בראשות המפלגה.

"נכון", היא מודה, היא הייתה מאלו שרצו את ציפי לבני בראשות המפלגה. "אבל חברי המפלגה בחרו עבורנו את שאול מופז ברוב מוחץ של כמעט עשר אלף קולות, ואני חושבת שהוא מייצג כעת את הקו של קדימה, והמטרה שלי לחזק אותו במפלגה ולהחזיר את אמון הבוחרים".

• כלומר, אם יבוא חיים רמון, שמאחוריו עומדת ציפי לבני, ויציעו לך לפרוש יחד עם שבעה חברים למפלגה שיקימו, את לא תפרשי?

"בטח שלא! בגלל שאני חושבת שמי שניצח, ניצח, ומי שמפסיד, מפסיד", ובכל זאת, היא חושפת, "אני מאד רוצה וגם מתכוונת לפני הבחירות, בהסכמה עם שאול מופז, לבקש מציפי לבני לחזור לקדימה".

• שאול כבר ביקש ממנה בעבר, והיא לא הסכימה.

"נכון, אבל נעשה עוד ניסיון. אני חושבת שקאמבק של ציפי לבני אחרי זמן כל כך קצר יפגע בה".

• אבל לקראת הבחירות את חושבת שזה יהיה טוב וגם יביא עוד מנדטים בסקרים?

"אני אפילו לא מדברת על מנדטים. אני מדברת על זה שאם יש לנו רעיון של מפלגת מרכז ויש לנו מדיניות מוסכמת, חברתית ליברלית ומדינית, והיא יכולה וחושבת לנכון לחזור, אני רוצה לראות אותה בשורות שלנו לפני הבחירות".

• אם היא תקים מפלגה נפרדת, אני לא בטוחה שלשאול מופז יהיה מה 'למכור' לבוחרים שלו.

"זה תלוי על איזה מצביעים מדברים".

• שאול מופז לא מדבר למצביעי הליכוד, הוא מדבר למצביעי המרכז.

"הוא מדבר למרכז רחב, מרכז ימין, וזה כולל מצביעים שחזרו לליכוד אחרי שראו מה קרה בקדימה בשנים האחרונות וגם בתקופת ציפי לבני. הוא יאמר להם תראו, מפלגת העבודה שותקת כדג בנושא של שוויון בנטל".

• ברור, היא רוצה את החרדים כדי להרכיב איתם ממשלה לאחר הבחירות הבאות.

"אני לא יודעת מה היא רוצה, אני רק יודעת שתורת מפלגת העבודה מתחייבת על שוויון בנטל".

• בן גוריון הוא זה שפטר את החרדים מלשרת.

"פטר 400 איש".

• אז, בפרופורציה.

"שזה היה אז בסדר גמור, אחרי השואה שהייתה באירופה, אבל עכשיו אנחנו רוצים בצבא גם חרדים וגם ערבים".

למדתי במחתרת עם אנשי חב"ד

• ראינו אותך בדיון בו דנה ועדת הכנסת האם להוציא את ארבעת חברי הכנסת שתכננו פרישה. אהבת את הניסיון להדיחם מהפלגה?

"אני חושבת שהוא היה צריך לעשות זאת, כי האנשים האלו, כבר בפעם השנייה, עשו אותו תרגיל. הם רצו לעשות את זה כבר ב-2010, ופעמיים זה יותר מדי".

• גם הוא ניסה לעשות משהו. את זוכרת את חוק מופז? גם הוא לא היה נאמן מאד לציפי לבני.

"זה היה חוק על שמו, אבל הוא לא היה חלק מזה. פילוג הוא דבר חוקי, אבל רק כשמדובר בשליש. עם חוק מופז זה לא נכון ולא צודק והיה מעודד את האנשים הקטנים למכור את מפלגתם עבור משרות במפלגה אחרת".

• לסיום, סיפרת לנו לפני השידור על הקשרים שלך עם חב"ד, וזה מאד מפתיע כי בקדימה אין הרבה אנשים עם קשרים מהסוג הזה.

"למדתי במחתרת ברוסיה עם אנשי חב"ד שהיו מורים שלנו, ואני זוכרת את זה עד היום. למדתי עם נתן שרנסקי בשני תאי מחתרת מקבילים. מאז ועד היום יש לי קשר עם אנשי חב"ד, כשהם מזמינים אותי לאירועים שלהם, אני מגיעה בשמחה".
מרינה סולודקין קדימה שלי יחימוביץ ציפי לבני חב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד