י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

כך תעצבו את גינת החולומות שלכם

הקיץ כאן וזה הזמן המתאים לצאת ולהתרווח בצל העצים מול דשא ירוק • איזה דשא מתאים לכם? • איך תרצפו את הגינה? • מהו הדשא המומלץ • ועוד טיפים לגינת חלומות פרטית

צילום באדיבות טמבור
צילום באדיבות טמבור



הקיץ בעיצומו, גיחותיה של השמש הופכות תכופות יותר ויותר, האפרוריות נעלמת, התריסים מורמים. זה בדיוק הזמן לסדר את הגינה ולספוג קצת ויטמין D.

בין אם אתם גרים בקומת קרקע ויש לכם גישה לגינה, או אם יש לכם מרפסת פתוחה או גג אותו החלטתם להפוך לפינת חמד תחת כיפת השמים - תחום עיצוב הגינה רחב הרבה יותר מבחירת ריהוט גן וכולל פריטים משלימים רבים אשר הופכים את חוץ הבית, בו אנו נוטים גם לארח לא מעט, למקום נעים הרבה יותר, לישיבה ולמראה.

רבים בוחרים להשקיע בטיפוח המראה של החצר לא פחות מזה של הבית, ובאקלים הים תיכוני בו אנו חיים, כשרוב השנה זורחת השמש, נכון לנצל את הגינה למשחק, אירוח או סתם להירגע עם ספר טוב וכוס לימונדה.

זה הזמן לשנס מותניים, להרכיב את משקפי השמש ולבחון את כל האפשרויות. תכנון מראש הוא המפתח ליצירת גינה או מרפסת שתהיה גם יפה וגם פונקציונלית.



יוצאים מהשיגרה

לפני שנבחר את העיצוב המדליק (תרתי משמע) של תאורת הגינה, יש לזכור כי כמו ריהוט הגן אשר עשוי מחומרים עמידים לנזקי השמש ותנאי מזג האויר השונים, הדבר נכון כפליים כאשר מדובר בתאורה הצורכת חשמל.

תאורת גינה חייבת להיות בעלת איכות גבוהה ועשויה מחומרים עמידים כגון אלומיניום, פלדת אל־חלד או עץ שעבר טיפול מיוחד וכו', וכמובן אטומה למים.

רמי ורד, יועץ ב'קמחי תאורה' מציע כי "בבחירת גופי התאורה השונים יש להתחשב במיקומם בגינה. כך למשל, לצמחיה נמוכה מומלץ להשתמש בספוטים עם מנורות LED חסכוניות הפועלים במתח נמוך ומאירים מהאדמה, לתאורת דשא או שטח מרוצף יש להשתמש בגופי תאורה בגובה של כמטר וחצי ע"מ שיוכלו לספק אור למרחק, ולהארה בזמן הלילה של עצים גבוהים מומלץ לעשות שימוש דווקא בתאורה תחתית היוצרת צללים, עומק ונפח ומאדירה את הצמחיה הגבוהה".

לתאורת הגינה בחרו בגופי תאורה בצבעים בוהקים כדי להוסיף ענין או להאיר אלמנט מעניין.

צורות ססגוניות וכל מה שעולה על הדעת, הינו מקובל, החל מקקטוסים זוהרים, פינגווינים צבעוניים ואף ספות וכסאות מאירים – הכל הולך.

השמרנים יותר יוכלו למצוא את מבוקשם בגופי תאורה דמויי קש העשויים ראטאן עמיד אותם ניתן למצוא בשלל עיצובים וסגנונות: לתליה מעל הפרגולה, לנעיצה בדשא או הנחה על שולחן/רצפת החצר או לחילופין התקנת מנורות קיר העשויות פליז או נחושת שנחשבות לטרנדיות במיוחד כיום.

חנויות לעיצוב הבית מציעות שפע של עששיות מחומרים שונים, ואינסוף גדלים, צבעים ודוגמאות של נרות ריחניים שיתרמו לאוירה קסומה ומרגיעה.



מרצפים את הגינה

האפשרויות העומדות לפנינו בגזרה זו, עברו שידרוגים רבים בשנים האחרונות.

חשוב לבחור ברצף מקצועי שידאג לשיפועים נכונים ויש לתת את הדעת לניקוז מתאים של מי הגשמים בחורף.

בבואנו לבחור ריצוף חוץ, נגלה כי השוק מציע מבחר אדיר של ריצופים: מרצפות טרקוטה, ריצוף טבעי משיש או ציפחה, ריצוף בגרניט פורצלן, בטון או אבנים משתלבות. לכל אחד מראהו הייחודי ותכונותיו הספציפיות.

העקרון החשוב הוא – ריצוף חוץ חייב להיעשות מחומרים עמידים בפני שחיקה, לחות ושאר פגעי מזג האויר, שהרי בשונה מפנים הבית, ריצוף החוץ חשוף בכל רגע נתון לגורמים מאכלים שונים.

לדברי ג'יימי הרננדורנה, מנהל השיווק בחזי בנק, "בעת בחירת הריצוף יש לזכור כי מה שנראה קשיח וחזק בהתחלה, עלול להתפורר ולהיסדק במרוצת הזמן בשל פגעי מזג האויר וגורמים נוספים כגון מזיקים ושחיקה בשל השימוש.

"כדי להימנע מאכזבה שתגרור אחריה עלויות שיקום או החלפה, מומלץ להימנע משימוש באריחים מאבן טבעית ולהחליפם בחומרים כגון הגרניט פורצלן העמידה הרבה יותר".

הטרנדים ה"חמים" הקיימים כיום בגרניט פורצלן הם שימוש באריחים המדמים בטון או אבנים אפורות כגון בזלת, שימוש באריחים מלבניים גדולים בהשמה א־סימטרית ושימוש באריחים המדמים חלוקי נחל או שברי אבנים היוצאים מראה טבעי ולא מהוקצע.

אפשרות נוספת היא ריצוף הגינה בדק. גם כאן נוכל לבחור בין דק סינטטי העשוי 100% PVC אשר נחשב לידידותי לסביבה, מתאים לכל תנאי האקלים, שומר על צורתו הטבעית ואינו מצריך תחזוקה שוטפת, לבין העץ הטבעי אשר רבים יסרבו להחליפו ויסכימו לתחזק ולשמן אותו מדי תקופה. ניתן לבחור דקים טבעיים מבין מגוון רב של עצים, ביניהם: סידר, טיק בורמזי, איפא, טאבקו, קומרו, אגוז, אפריקאי, אירוקו ועוד.

בחברת 'מי השרון' מציעים פתרונות גם למקומות בהם לא נעשתה הכנת השטח לדק בצורת דקים מודולאריים הבנוייים מחתיכות בגדלים שונים וניתנים להרכבה בצורות שונות על גבי משטחים ישרים (ריצוף או בטון) ובכך מתקבל דק מקורי, לא שגרתי ואף אומנותי.

עוד חיפוי מעניין וצבעוני לגינה הם שבבי העץ, הנוצרים בתהליך מיחזור פסולת העץ. השימוש בחומר מעניק משטחים מחופים הנעימים למגע ונוחים לדריכה. ניתן לבחור שבבי עץ בצבעים שונים ובכך להעשיר את המראה העיצובי של הגינה. הצבע שתבחרו יכול לעזור לכם לטשטש או להבליט אלמנטים נוספים בגינה, כמו גדרות, ריצוף וכמובן צמחיה. ניתן לשלבו עם חלוקי נחל בגדלים שונים ליצירת מרבדים צבעוניים.



דשא חלומי

מי לא חולם על חלקת דשא – קטנה או גדולה, ירוקה וצפופה, לבלות בה את שעות הפנאי, לקרוא ספר, להירגע או לערוך מסיבה משפחתית קטנה?

הטרחה הכרוכה בגידול וטיפוח חלקת דשא נחסכת היום ממי שבוחר להגשים את החלום, היום ניתן לקנות דשא מוכן ביריעות ואפילו גלילים.

בשוק קיימים סוגים שונים של מרבדי דשא בגדלים שונים, כך שניתן להתאימם לגינה הפרטית או לכל מקום אחר. היתרון העיקרי בדשא המוכן הוא קצב גדילתו המהיר ועמידותו לאורך זמן.

למי שרוצה לראות ירוק אבל לא רוצה לטרוח, לטפח, לגזום ולהשקות, דשא סינטטי הוא הפתרון.

למרות שהמושג דשא שהוא חומר טבעי והמושג סינטטי עומדים בסתירה זה מול זה, תתפלאו לגלות כמה טבעי נראים הדשאים הסינטטיים שהשוק מציע וכמה מעלות להם על הדשא הטבעי.

את הדשא הסינטטי פורסים ביום אחד, אין צורך לחכות חודשים רבים עד שיצמח וישגשג, ולא צריך לגזום אותו. הוא אינו קמל בחורף ואינו מצהיב בקיץ ותמיד נראה יפה.



שטיחים רבותי, שטיחים!

הדשא הסינטטי אחיד במראהו ונעים למגע, אין בו קרחות ולא גדלים בו עשבים שוטים וקוצים דוקרניים.

מעלתו הגדולה היא שלא צריך להשקות אותו ובמצב המים בארץ זה בהחלט יתרון משמעותי, חסכון עצום במים (וגם בכסף), ואף ילד איננו מכתים את הבגדים או מכניס בוץ הביתה.

על אף הדעה הרווחת כי שטיח מעצם היותו שטיח הינו חורפי וחם, זהו הזמן לשבור את המיתוס.

קיימים כיום בשוק גם מגוון שטיחים המתאימים לחוץ הבית, העשויים חומרים סינטטיים כדוגמאת פוליפרופילן ועמידים בתנאי מזג אויר משתנים.

ברשת 'צמר שטיחים יפים' למשל ניתן למצוא שטיחים המגיעים במגוון רחב של עיצובים, ביניהם מודרניים, אותנטיים־עתיקים ועוד. תוספת שטיח תתרום להשלמת מראה הגינה ותהווה תוספת אשר תעניק מראה משפחתי ונעים יותר.

גם האובססיביות לנקיון מביננו תוכלנה לישון בשקט, כי יתרון נוסף של החומר הסינטטי הינו בקלות הניקוי – שטיפה קלה במים בהחלט תספיק.



מרהטים את הגינה ואת המרפסת

כפי שציינתי קודם, השמש בארץ יוקדת בעוז, הלחות באויר גבוהה, והרוח בשילוב מלח או בלעדיו, הם חלק נכבד מהגורמים להתבלות רהיטי הגן.

אם לא מטפלים בהם ביסודיות, לאורך זמן העץ מתייבש, המתכת מחלידה וצבע הריפוד דוהה, מתבלה ובסוף נקרע.

בחירת ריהוט חוץ או בשמו המקובל יותר, ריהוט גן, דורש מאתנו להחליט בין קניה של רהיט יקר וטוב שישמש לאורך שנים, לבין רכישת רהיט קצר חיים, זול יותר היצוק פלסטיק טהור.

אלו היקרים דורשים טיפול תחזוקתי תכוף יותר, הכרוך בדרך כלל בעלות בלתי מבוטלת של חומר וזמן, בעוד שקצרי החיים מסתפקים בניגוב של סחבה לחה וזהו.

רהיטי העץ והמתכת יקרים יותר אך נחשבים לרהיטים בעלי נוחות ראויה לעצמות יבשות, ונוכחותם המכובדת מרשימה בכל פינת הסבה.

כדי שרהיטי הברזל והעץ יוכלו להגיע לשיבה טובה, חשוב להשקיע בשימורם. טיפול שגרתי הוא דרך המניעה הטובה ביותר.

אפשר לצפותם בשכבת מגן כל שהיא, או להספיג עץ בחומר המרחיק את הפגעים. בשוק יש שפע של חומרים מתוצרת מקומית ונוכרית, אבל כדאי לעשות הבחנה בין המוצרים השונים, כדי למצוא את הפתרון המתאים ביותר לרהיט הספציפי שלכם.



עץ וברזל

רוב רהיטי העץ המיובאים מארצות הברית ומאירופה, עשויים עץ אורן שעבר תהליך אימפרגנציה כנגד תולעים ושאר מרעין בישין. עקבות התהליך נותנות אותותיהן בעץ בדמות כתמים ירוקים (שאגב, ניתנים להסרה בעזרת ספריי מיוחד).

עם זאת, הקרינה הארץ־ישראלית המצויה, הידועה באיכות הייבוש שלה גורמת לעץ להתעוות, להיסדק ולהישבר ולכן הם זקוקים גם לצביעה.

אם רוצים להישאר עם הגוון המקורי של העץ, והוא טרם עבר צביעה כל שהיא, ניתן למשוח רק בשמן האוטם את חריצי העץ ואינו מאפשר למים לחדור פנימה.

צבעי ה'ווד ווש' שומרים על הטקסטורה אבל מוסיפים לעץ גוון. מוצר זה, על בסיס טרפנטין, הוא צבע נושם המאפשר ללחות לצאת מן העץ, ועם זאת מונע חדירת נוזלים. הוא מכיל חומרים פעילים נגד עובש, רקבון, תולעים וחרקים המזיקים לעץ.

בעבר הומלץ למשוח את העץ בשמן פשתן גס, שהזין את העץ, אבל לא מנע ממנו את נבירתם של יצורים חיים. כיום, במיוחד ברהיטים עשויים עץ טיק, איפאה, קוילה או עצים אקזוטיים אחרים, מומלץ להשתמש בשמן טיק המכיל גם חומרים פעילים נגד חרקים ותולעים. כדאי לעשות זאת כל חצי שנה, השמן נספג בעץ, מונע חדירת מים, ומגן בפני כתמים.

גם לכה שקופה תשמור על טקסטורת העץ ותספק לו את ההגנה המסיבית ביותר כנגד פגעי מזג האויר. היא משמשת במקור למשיחת יאכטות, ונקראת 'יאכט ורניש'. הלכה יוצרת על העץ שכבה פולימרית מבריקה, חלקה וגמישה המגנה עליו מפני שריטות. ולבסוף, הצבע האטום שהוא קרוב המשפחה של הלכה, וגם הוא יוצר שכבה אחידה, חלקה ואטומה על העץ. כדאי להשתמש בו אם העץ הוא באיכות ירודה, או אם מרקמו אינו מיוחד כדי שישאר חשוף. יתרון נוסף של הצבע הוא האפשרות שהוא מקנה להשתולל בצבעוניות. הצבעים האטומים הם על בסיס שמן, ובדרך כלל חסרים את החומרים הפעילים נגד חרקים.

עץ שנפגם ויש בו שקעים וחריצים, ניתן למילוי מחדש בחומר שפכטל המיועד לעץ, המגיע מוכן לשימוש. לאחר הייבוש משייפים, ואז ניתן לצבוע עליו. יש גם שעווה למילוי סדקים, המתקשה עד כדי כך שיש לנסר את המקומות הבולטים.

אויב הברזל היא כמובן החלודה, המפוררת את המתכת עד דוק. הצביעה אוטמת את המתכת ושומרת עליה מפני התפשטות החלודה.

רהיטי מתכת יש לצבוע בצבעים אטומים, בגימור מבריק או מחוספס, רובם ניתנים לצביעה ישירות על הרהיט בקשת של עשרות גוונים. חלקם מצריך הורדת שכבת הצבע הישנה, יישום שכבה של צבע יסוד ורק אז משיחת הצבע החדש וחלקם מיושמים ישירות על חלודה.
אחסנה

קירוי מעל לרהיטי גינה ימנע חלקית רטיבות טל לילית וקרינת שמש ישירה. המהדרין יכסו את הריהוט, בעת אחסנתו, בכיסוי פלסטיק הניתן לקניה בגדלים ובצורות שונות.

שימוש בניילון נצמד ברוחב 50 ס"מ עושה את עבודת האחסון קלה ואסתטית. הניילון אוטם את הרהיט מפני לחות ומזיקים אחרים, ועם זאת מאפשר לראות מה נמצא תחת העטיפה ובאיזה מצב צבירה.



ערסלים לגינה

ערסלים הם רהיטי גן חווייתיים לגדולים ולקטנים. כשהערסל איננו בשימוש, רצוי לקפל אותו (היינו, לתלות את שני קצותיו על וו אחד). ערסלים עשויים בד ניתנים לכיבוס במכונת הכביסה, מתכבסים במים קרים ויוצאים משם על פי איכות מוצאם. ערסל שיש לו מוטות עץ והוא עשוי כותנה, יותר מורכב לכבס, וראוי להקדיש תשומת לב מיוחדת לשמירה על נקיונו ואחסונו.

בסוף עונת השימוש, מקפלים את הערסל ככל בגד כותנה, רק אחרי שמוודאים שהוא יבש.
ריפוד חוץ: מראה חדיש לריהוט המחודש

בשל פגעי מזג האויר, האבק והלכלוך הנמצאים בחוץ נוטה ריפוד החוץ להתיישן ולהתבלות הרבה יותר מזה של פנים הבית ולכן מומלץ לרעננו מדי עונה או שתיים.

לדברי רפי קאופמן, הבעלים של בית הבדים 'נוסבאום', "אפשרויות הריפוד ודוגמאות הבדים הינן
כמעט אינסופיות וכל אדם יוכל למצוא את מבוקשו וטעמו האישי".

לצורך השלמת המראה, ניתן לתפור כריות תואמות מאותו הבד לצורך יצירת סט. עם זאת, יש לזכור כי מומלץ ביותר להתייעץ עם מביני ענין בבית הבד אותו בחרתם באשר לבדים המתאימים לחוץ. כך למשל, יש לוודא כי הבדים עשויים מחומרים סינטטיים ובעלי צפיפות גבוהה במיוחד אשר תמנע ספיגת מים, שתי תכונות חיוניות לצורך הארכת חיי ומראה הבד".

מומלץ לבחור ריהוט גינה עם ריפוד הניתן להסרה ולכביסה. כדאי לבחור בד נעים למגע שאינו גורם להזעה, כמו בד כותנה. בחירה בבתים בעלי צבעוניות עזה והדפסים הלקוחים מעולם הצומח יוסיפו ענין לגינה וישתלבו עם הפריחה. מפות דמויות בד האטומות למים יוסיפו גם הן צבעוניות וחן ויגנו על השולחן.

לאותם ערבי קיץ ארוכים או אחר הצהריים בישיבה במרפסת או הגינה, מציגה 'נוסבאום' את קולקציית הטקסטיל החדשה של המותג האלגנטי zimmer. הבדים המיוחדים יכולים להשתלב בכל מקום, בפנים או בחוץ. אדום זוהר, או טורקיז בהיר, צבעי הים המשלבים את הכחול, אדום והלבן מדגישים את העיצובים, שמכונים בפי מעצבי המותג כספורטיביים־אלגנטיים, שילוב מאופק ועם זאת בולט וססגוני לחלל הגינה.

הבדים מותאמים לשינויי מזג האויר, אינם דוהים או מאבדים צורה וצבע בקיץ ובעלי צפיפות גבוהה ולכן דוחים מים. הבדים מתאימים לריפוד כסאות נוח, מזרונים, לתפירת כריות במגוון צורות וגדלים וכל פריט נוסף שניתן להעלות על הדעת.

תוספת של קירוי לגינה או המרפסת תאריך את שהותנו בה ותעזור בהגנה מפני השמש הקופחת והטל הלח.



פרגולה לחצר

פרגולה היא אלמנט חשוב בתכנון ועיצוב הבית והחצר, במיוחד בישראל המאופיינת באקלים ים תיכוני נוח, ויוצרת חלל נוח ומזמין לישיבה בחוץ.

פרגולה היא למעשה, קורות עץ המחוברות יחדיו למבנה המצל על שטח מוגדר. הרווחים בין קורות העץ מאפשרים את חדירת אור השמש מספיק כדי ליצור חוויה ושהות נעימה מתחת לפרגולה.

ניתן לשלב בפרגולה מעץ חומרים שונים כגון פרזול, נפחות, זכוכית, במבוק ומוצרי קירוי ייחודיים מפני הגשם. עץ הפרגולה משומן בשמנים איכותיים ומוגן מפני נזקי השמש. פרגולה שמתוחזקת באופן שוטף תאריך שנים ללא כל בעיה.

הפגודה או גזיבו, הם מבנים עצמאיים ומקורים הפתוחים לכל הכיוונים ומעוצבים בסגנון המזרח הרחוק. גם הם בדומה לפרגולה משמשים להצללה וגם לנוי.

ישנם גם הפרגולות העשויות צינורות מתכת דקים ומקורות בבדים אטומים למים. אורך חייהם של אלו קצר בהרבה מאלו העשויות מעץ.

לבסוף, צאו למשתלה הקרובה וקנו בהתייעצות עם איש מקצוע פרחים וצמחים המתאימים לשתילה בגינה. בחרו כאלו שאינם דורשים כמות גדולה של מים או טיפול מפרך.

למרפסת תוכלו למצוא בחנויות שפע של עציצים ואדניות בגדלים וסגנונות שונים המיוצרים משפע של חומרים עמידים. שתלו בהם פרחים וצמחים רעננים והמרפסת תהפוך לפינת חמד ירוקה. אל תשכחו להשקות לפי ההוראות.

ועכשיו, לאחר שבחרנו ריהוט גן ותאורה, ריצפנו את פינת הישיבה ובנינו פרגולה, קישטנו בשטיח וריעננו את הריפוד, נשאר רק להתרווח על הכיסא עם ספר מעניין, למרוח קרם הגנה ולתת לילדים לעייף את עצמם במשחקים על הדשא,

רק שיזהרו על המנורות החדשות.

הכתבה מתוך מגזין דירה נאה - המגזין המקצועי לבניה ועיצוב

גינה מרפסת פרגולה דשא תאורת גינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד