כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אֵין-לָהּ מְנַחֵם מִכָּל-אֹהֲבֶיהָ • מיט רומני מבקר בישראל

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב ביקר בישראל ונפגש עם ראש הממשלה ועם נשיא המדינה • "לכבוד לי להיות כאן בתשעה באב. להכיר במשמעות העמוקה של יום זה"

נתניהו עם רומני. צילום: אבי אוחיון. לע"מ
נתניהו עם רומני. צילום: אבי אוחיון. לע"מ



הבוקר (א) נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, מיט רומני. בפתח הפגישה אמר נתניהו לרומני: "אתה חבר אישי שלי וחבר טוב למדינת ישראל, זהו כבוד לי לארח אותך כאן".

ראש הממשלה הוסיף, כי שמע חלק מהדברים אותם אמר רומני על כך שהסכנה הגדולה ביותר לעולם היא משטר האייתולות המחזיק בנשק גרעיני, והוא מסכים איתו במאת האחוזים. "חשוב שנעשה כל שביכולתנו על מנת למנוע מהאייתולות להשיג יכולת גרעינית. עלינו להיות הוגנים ולומר שכל המאמצים הדיפלומטיים והסנקציות שהוטלו עד כה לא עיכבו את תוכנית הגרעין האיראנית כהוא זה. לכן אני מאמין שאנו זקוקים לאיום צבאי חזק ואמיתי לצד הסנקציות, כדי שיהיה לנו סיכוי לשנות את המצב הזה".

ראש הממשלה הוסיף ואמר כי בפגישתם ידונו בכל הנושאים הללו, ו"באזור ההפכפך, שהוא המזרח התיכון של ימינו. אני רוצה שתדע שבכל התהפוכות הללו, יש בת ברית יציבה אחת לארה"ב כאן במזרח התיכון, וזו ישראל. לכן אני חושב שחיזוק היחסים בין מדינותינו הוא אינטרס חיוני לתהליך השלום ולמדינות שלנו, ואני מאמין שביקורך כאן הוא ביטוי לשאיפה משותפת זו של שני העמים שלנו. ברוך הבא, כנציג של ארה"ב נושאת דגל החירות בעולם, בשם מדינת ישראל, נושאת דגל הדמוקרטיה במזרח התיכון, ברוך בואך לירושלים".

מיט רומני השיב: "תודה לך ראש הממשלה, זהו כבוד להיות כאן היום. הידידות בינינו נמשכת שנים ובזמנים קריטיים כאלו, הגעתי לכאן כדי ללמוד את נקודת המבט והרעיונות שלך בהקשר לאתגרים באזור וברחבי העולם. לכבוד לי להיות כאן ביום תשעה באב, להכיר במשמעות העמוקה של יום זה ובסבל של העם היהודי לאורך אלפי השנים, ובהקרבה של רבים כל כך. למרבה הצער הטרגדיה של הרג לא רצוי אינו נחלת העבר וממשיך להעכיר את שמינו גם לאחרונה.

"אני מתייחס ברצינות לפרספקטיבה שלך לגבי איראן ומאמציה להשיג יכולת גרעינית ומצפה לדון איתך בצעדים נוספים שאנו יכולים לנקוט על מנת לשכנע את איראן לנטוש את תוכניתה הגרעינית. גם השקפותיך לגבי ההתפתחויות באזור - סוריה, מצרים ומדינות נוספות יהיו בעלות ערך. היחסים בין מדינותינו נמשכים שנים רבות ומבוססים לא רק על אינטרסים משותפים. כמו ישראל אנו מחויבים לדמוקרטיה, לחופש הביטוי, חופש ההתאגדות ולשמירה על זכויות האדם. ערכים ועקרונות משותפים אלו סייעו לחיזוק הקשר בין מדינותינו לאורך השנים. כאשר אנו ניצבים מול האתגר של איראן השואפת להשיג יכולת גרעינית, עלינו להתבסס על האינטרסים והערכים שלנו על מנת לגרום לה לפנות לנתיב אחר ולהבהיר לעולם כולו שארה"ב וישראל מאוחדות במחויבויות של אחת כלפי השנייה".



רומני: "תשעה באב הוא זמן של הרהורים"

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, אירח היום במשכנו את המושל מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית. השניים קיימו פגישת עבודה ודנו במסגרתה בסוגייה האיראנית, בנעשה בסוריה, בקידום תהליך השלום בין ישראל לפלשתינאים, ביחסי ישראל מצרים ובשינויים האסטרטגיים החלים במזרח התיכון. בפתח הפגישה מסרו השניים הצהרות לתקשורת.

הנשיא שמעון פרס פתח, ואמר: "אני שמח לארח אותך פה בירושלים. מדינת ישראל רואה בך חבר המייצג דרך ארוכה של שותפות הדוקה בין ארצות הברית לישראל. התמיכה של ארצות הברית במדינת ישראל היא חוצת מפלגות (Bipartisan). וברצוני להדגיש לחיוב גם את המהלך האחרון של הקונגרס במסגרתו נחתמה תוכנית לשיתוף פעולה בטחוני רחב היקף בין שתי מדינותינו. יש קונצנזוס בישראל, קונצנזוס המקיף את כל המפלגות הקיימות בדבר החשיבות בכינון מערכת יחסים עמוקה, ידידותית ואיכותית עם אמריקה. העם בישראל מודה לאמריקה על עמידתה האיתנה לצידנו. העם בישראל חש הערכה רבה לחברות עם ארצות הברית".

מיט רומני הגיב: "זה כבוד להיות כאן איתך ולשמוע את דעותייך במיוחד ביום חשוב זה, ט' באב, זמן של הרהורים, של זיכרון הנעשים בכובד ראש וברצינות. ישראל וארצות הברית חולקות חברות עמוקה ומחייבת זה שנים רבות שאנו מקיימים ברית חזקה ביננו. יש לנו אינטרסים, ערכים וחששות משותפים ויחד אנו חולקים את אותה התשוקה לחירות ולדמוקרטיה, כמו גם הדאגה וההערכה בכל הקשור בזכויות אדם. אנו שוחרי שלום ומקווים לחלוק אותו עם חברינו ועם אומות אחרות ברחבי העולם. היחסים בין מדינותינו הם חזקים ויציבים ומתחזקים ככל שעובר הזמן".

במהלך הפגישה אמר רומני לפרס: "באתי היום לבית הנשיא בירושלים כדי לשמוע אותך וללמוד ממך. אני רוצה להדגיש כי לשתי המפלגות בארצות הברית ישנה מחוייבות עמוקה ורבה לישראל, לבטחונה, לסכנות המאיימות עליה ובראשן לנסיונותיה של איראן להשיג נשק גרעיני. כולנו מבינים מה המשמעות של איראן גרעינית לישראל, כולנו מתנגדים לכך וכולנו מודאגים מכך".

הנשיא פרס התייחס גם הוא לנושא האיראני, וציין כי הוא "מברך על הפעילות של הקואליציה העולמית נגד איראן גרעינית. נכון עשתה הקואליציה בהובלת ארצות הברית שהיא מפעילה סנקציות מדיניות וכלכליות רחבות הקף ובו בעת מדגישה כי כל האופציות נמצאות על השולחן".

בהקשר הפלשתינאי אמר פרס: "חייבים לקדם פתיחת משא ומתן לשלום. ככל שנקדים כך ייטב, ככל שנידחה את פתיחת המו"מ לשלום, כך יהיו התנאים קשים יותר. דוקא על רקע האביב הערבי יש לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלשתינאים". הנשיא התייחס גם להקשר המצרי: "לישראל חשוב להמשיך ולשמר את יחסינו עם השלטון המצרי החדש".

רומני הגיב לכך: "עם בחירתו של נשיא איסלאמי במצרים אנו מקווים להשתמש בכובד משקלו של השפעת העולם כדי להבטיח מחוייבות נמשכת להסכמי השלום שנחתנו על ידי סאדאת בעבר ויש לנו בטחון כי השלום ימשיך לשכון בין המדינות".

רומני ביקש לשמוע מהנשיא על מצב היחסים בין ישראל למצרים ועל הדרכים לחזק ולהרחיב את היחסים בין ישראל למצרים לא רק בתחום המדיני אלא בשיתופי פעולה כלכליים הלכה למעשה בשטח. כשהוא מדגיש "ישראל היא דוגמא חיה ל Start Up Nation ולפיתוח כלכלי מהמתקדם בעולם – אין שום סיבה שלא יתרחבו שיתופי הפעולה בין ישאל לשכנותיה ובראשם בין ישראל למצרים".



צילום: משה מילנר (לע"מ)


מיט רומני בנימין נתניהו שמעון פרס מפגש ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד