ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

נתניהו ושטייניץ בדרך לאישור הגזירות: "שלא נגיע לקריסה"

הקיצוצים צפויים לעבור בממשלה • המשמעות: העלאה במע"מ, מיסים וקיצוץ במשרדי ממשלה • כל הגזירות יכנסו לתוקף ביום ד' • נתניהו: "ממשלות שלא פעלו בזמן גרמו נזק"

נתניהו ושטייניץ. צילום: פלאש 90
נתניהו ושטייניץ. צילום: פלאש 90



ישיבת הממשלה השבועית נערכת בדרך כלל בימי ראשון. השבוע התכנסה הבוקר (ב'), בשל צום תשעה באב.

במהלך הישיבה צפויה הממשלה לאשר את הקיצוץ הרוחבי בתקציב, למרות התנגדותם של שרי ש"ס.

בפתח הישיבה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ממשלות שלא פעלו בזמן, בנחישות ובאחריות, גרמו לנזק אדיר לאזרחים שלהן. אני לא אתן לזה לקרות, אנחנו מביאים צעדים מדודים. זה לא בלתי אפשרי, אבל זה לא קל וזה דורש נחישות ואומץ לב של הנהגה אחראית. אנחנו נגבה יותר ממי שיש לו יותר ונגבה פחות ממי שיש לו פחות, אבל לא נפגע בפעולות שעשינו להורדת יוקר המחייה".

לדברי נתניהו, "מאות אלפי משפחות יקבלו יותר בחינוך חינם, בנקודות זיכוי, במס ובבריאות. הצעדים האלה לא פשוטים, אך הם הכרחיים. זה מה שממשלה אחראית עושה".

נתניהו הוסיף כי "ב-3 השנים האחרונות אנחנו נמצאים במשבר כלכלי עולמי. הצלחנו לשמור על כלכלת ישראל במשבר הזה ולהגן על מקומות העבודה. במובן הזה אנחנו חריגים. צריך להבין שהמשבר הכלכלי העולמי לא רק שאיננו מתאושש, הוא הולך ומחריף, וככל שהוא הולך ומחריף, אנחנו צריכים לעשות צעדים נוספים להמשיך להגן על כלכלת ישראל ולהגן על מקומות העבודה של אזרחי ישראל".

לדבריו, "אנחנו מדברים על העלאת 1% במס ההכנסה, בעיקר לשכבות הגבוהות והבינוניות, אנחנו מדברים על מס יסף".

הוא ביקש מהשרים לגלות אחריות ונחישות כדי להמשיך להגן על כלכת ישראל. "אנחנו נגבה יותר ממי שיש לו, אנחנו נגבה פחות ממי שיש לו פחות, אבל אנחנו לא נפגע באף אחת מהפעולות שעשינו להוריד את יוקר המחיה. עדיין קרוב ל-300 אלף משפחות יקבלו 800 שקל לחודש על חינוך חינם שמתחיל עוד שבועיים. מאות אלפי משפחות, קרוב ל-400 אלף משפחות, יקבלו מאות שקלים בחודש בנקודות זיכוי למס. כשאני לוקח את מה שעשינו בממיר הדיגיטאלי וברפורמה בסלולארי ובטיפולי שיניים חינם, אנחנו מדברים על מאות שקלים שנכנסים לכיסם של האזרחים ונשארים בכיסם של האזרחים.

"עם זאת, אני יודע שהצעדים האלה הם לא פשוטים, אבל הם הכרחיים, מדודים ונחוצים כדי להגן על כלכלת ישראל ועל מקומות העבודה בישראל. זה מה שממשלה אחראית עושה. יש ויכוח, יש המון ביקורת של פוופוליזם שאפשר להוציא ולהוציא בלי כיסוי ובלי חשבון, ככה מגיעים לקריסה נוסח כמה מדינות באירופה. אנחנו לא נהיה שם. אנחנו נשמור על כלכלת ישראל ועל מקומות העבודה של אזרחי ישראל".

קרב מגן

שר האוצר אמר: "אנחנו, כפי שציין ראש הממשלה, שלוש וחצי שנים בקרב מגן על כלכלת ישראל ועל אזרחי מדינת ישראל. אנחנו נמשיך לגלות תעוזה, אחריות ונחישות כדי לעשות את זה. בצד כל הדברים, הדבר החברתי הכי חשוב שעשינו זה שבמקום לייצר 150 אלף מקומות עבודה, ייצרנו בשלוש שנים אלה 330 אלף מקומות עבודה חדשים ומנענו אבטלת המונים וירידת שכר ממוצעת למשק בית של 12% כמו בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה".

"כדי להמשיך בזה", המשיך שטייניץ, "אנחנו חייבים להוכיח שאנחנו הולכים לעמוד ביעד הגירעון החדש ולשמור על תדמיתה הטובה של ישראל כאי של יציבות כלכלית ומקום להשקעות במדינת ישראל. זה לא רק למען הכלכלה, זה למען האזרחים. אנחנו רואים מה קורה לאזרחים של ספרד, של יוון, של ארה"ב ושל אירופה, ואנחנו נשמור על אזרחי ישראל".

ממע"מ ועד משרדי ממשלה

מחוץ לבניין משרד ראש הממשלה, התכנסו כמאה וחמישים פעילים מארגונים חברתיים כשהם מבקשים למחות על מדיניות הממשלה ועל הקיצוץ הצפוי בידיהם מודעות אבל ושלטים. "מושחתים", צעקו לחברי הממשלה. "הקיצוצים במערכות הציבוריות הורגים", נכתב על השלטים אותם הניפו.

למרות הביקורת הציבורית, עתיד הקיצוץ לעבור בתמיכה גדולה של שרי הממשלה, מלבד שרי ש"ס שכבר הודיעו שיצביעו נגד. גם שרי ישראל ביתנו יתמכו, וזאת לאחר שהובטח להם כבר ביום שישי האחרון כי תקציב משרד הקליטה לא ייפגע.

הקיצוצים הרוחביים יכללו את מרבית משרדי הממשלה בהם יקוצץ 5% מהתקציב, להוציא משרדי הביטחון, הרווחה והחינוך, בהם יקוצץ 1% בלבד, אך במקביל יתווסף תקציב בסך כשישה מיליארד שקלים.

בנוסף, יועלה מס הערך המוסף מ-16 ל-17 אחוזים ומס הכנסה יועלה באחוז למשתכרים בין 8,881 ל-14070 שקלים בחודש. שני אחוזי מס נוספים יוטלו על מי שמרוויח מעל ל-67 אלף שקלים. גם מס המעסיקים, בשיעור של 0.6 אחוזים, יוחזר.

כל הגזירות יכנסו לתוקף כבר ביום רביעי הקרוב, ה-1 באוגוסט ויאושרו למפרע בוועדת הכספים. לגזירות הללו מצטרפת חבילת הגזירות שיצאה לדרך כבר בשבוע הקודם במהלכה הועלה המס על האלכוהול ועל הסיגריות.

סדרת הצעדים צפויה להכניס לקופת המדינה 14.4 מיליארד שקלים החל מהשנה הבאה, והיא תאפשר לה לעמוד ביעד הגירעון החדש שהועלה לפני מספר שבועות מ-1.5% ל-3%. היעד עודכן בעקבות החשש מפני גירעון גדול שיפגע ביכולתה של ישראל לגייס אשראי בעולם ובשל ההתפתחויות המדאיגות בתקציב המדינה במהלך החודשים האחרונים.
בנימין נתניהו יובל שטייניץ אוצר קיצוצים גזירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד