כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ: 'סיום הש"ס העולמי' ב'יד אליהו' בראשות גדולי ישראל • גלריית ענק

אירוע של פעם בשבע שנים • יותר מרבבת משתתפים במעמד העולמי של 'סיום הש"ס', במסגרת לימוד הדף היומי שמארגן 'דרשו', גדשו את היכל 'יד אליהו' • רבבות התכנסו גם במוקדי השידור-חי מהמעמד • הגראי"ל שטיינמן: "צריך שתכלית החיים תהיה קיום המצוות" • האדמו"ר מבעלזא: "יום גדול ונשגב" • צפו: סיקור נרחב וגלריות

סיום הש"ס הקודם של 'דרשו'. צילום ארכיון
סיום הש"ס הקודם של 'דרשו'. צילום ארכיון



יומם הגדול של אלפי בני תורה, אברכים ובני ישיבות משתתפי תכניות דרשו, הגיע הערב. זה לצד זה התכנסו יחדיו בלב גואה מהתרגשות בהיכל יד אליהו בתל אביב, אל המעמד הגדול הגיעו כל אותם שעמלו בשנים האחרונות בעמל התורה, במסגרת כל תכניות דרשו 'קניין ש"ס', קניין תורה, קניין הלכה, דרשו בני הישיבות ועוד ועוד.

על הדלתות צבאו האלפים, הן אלה הנבחנים והלומדים והן אלה שרצו להיות איתם ביומם הגדול ולהשתתף בשמחתם הגדולה. עם פתיחת השערים נכנסו האלפנים ומילאו את הכסאות בציפייה לתחילת המעמד האדיר לכבודה של תורה.

בראש חוגגי שמחת התורה עמדו חתני קניין הש"ס, תלמידי החכמים המופלגים שלמדו ב-7 וחצי האחרונות בעיון את הש"ס כולו ונבחנו על כולו. כל אותם למעלה מרבבת לומדי דרשו מהארץ ומהעולם התכנסו יחד בלב אחד ל'כינוס עולם התורה – סיומי דרשו'. את האולם, שבכל השנה לא רגיל למראות כאלה, מילאו בני התורה בשמחה אדירה לקראת המעמד המרומם.

את המעמד, שהחל בתפילת מנחה ברוב עם, פתח המנחה, חבר הנהלת 'דרשו' הרב שלמה רוזנשטיין, שהרחיב נרגשות אודות המעלה של לומדי 'דרשו' ועל השמחה הגדולה כעת, עם סיומי התכניות השונות. "היש לך שמחה גדולה מזו? היש לך חיזוק גדול מזה? זהו לימוד זכות כה גדול על עם ישראל".

מיד אחריו נשא דברים הרב יוסף יקותיאל אפרתי, מקורבו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שהתרגש מאד במהלך הדברים ואמר: "מה מרן הרב אלישיב היה אומר במעמד הקדוש הזה? ודאי היה פותח בשמחה, כאן סיימו עוד מסכת ועוד ש"ס. אחיי ורעי - כל הש"ס בבלי נמצא כעת באולם. איזה שמחה של תורה!"

עוד בנושא:
'דרשו': וידאו נדיר מהגרי"ש והגרח"פ • הלו"ז המלא
לחגיגת התורה: הדרן עלך והדרך עלן • להאזנה
בכניסה ל'יד אליהו': צעירי בעלזא נדחפו והוכו • צפו
'כוחות מד"א מאבטחים את רבבות משתתפי סיומי הש"ס
תמונה היסטורית • כל גדולי ישראל על שולחן אחד
הדרן עלך • ההמנון והמצגת של מעמד סיום הש"ס • צפו

לאחר מכן נשא דברים ראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן, שאמר בהתרגשות: "הגמרא אומרת על מי שמסיים הש"ס עבידא יומא טובא לרבנן וכאן מאות ואלפים סיימו ש"ס ואפשר לומר עבידנא יומא טובא לכלל ישראל. ב"ה זוכים עם תכניות דרשו, שבהתיעצות עם גדו"י, נבנות בדרך המתאימה לכל לומד להשלים את המסכתות, לתת לאברכים מושגים יותר גבוהים של בקיאות בכל חלקי התורה".

לאחר מכן הגיע זמנם של פרקי שירה והזמרה המיוחדים שהוכנו ע"י ר' חיים בנט, בנו ר' ראובן ומשה לאופר, לכבודם של מסיימי הש"ס ומסיימי שאר תכניות הלימוד בארגון 'דרשו', כשכל הקהל מצטרף לשירה ואת האולם הגדול סובבת שירה אדירה לכבודה של תורה.

בשלב הזה כובד לנשוא דברים הגאון רבי משה מרדכי חדש, ר"י אור אלחנן, שאמר: "אנו עומדים כעת במעמד של כבוד התורה. ובכלל, כל השנים דרשו דואגים לכבוד התורה בכזה 'פארנם'".

הגרמ"מ חדש הזמין את יו"ר דרשו רבי דוד הופשטטר, שנשא דברי תורה מיוחדים לכבודם של המסיימים, ועמד על הסיעתא דשמיא המיוחדת שלה זוכה דרשו כל השנים, בכל תכניות דרשו השונות.

פרק נוסף של שירה וזמרה מפי ירמיה דמן ויעקב דסקל והילד אפרים מנת, התחיל את החלק הבא. בעלי המנגנים החלו בקטעים מיוחדים ושירים חדשים שהולחנו במיוחד לערב זה, ואף חולקו בדיסק מיוחד שצורף לכל השקיות שהונחו על כיסאות ההיכל. בין השאר הולחנו מספר לחנים חדשים למילים "דרשו ה' ועוזו בקשו פניו תמיד". על הבמה המיוחדת והמרהיבה, ניצבו 30 נגנים בהופעה שעוד לא נראתה כמוה, ששולבה יחד עם מקהלת הילדים הגדולה, בת 100 הילדים, שהכינה במשך חודשים את הקטעים המיוחדים שנכתבו לערב. הקהל הצטרף אל השירה המיוחדת והמשמחת בפיו בכל העת.

בהמשך הוקרנו קטעים מיוחדים ונדירים מדבריהם של הגרי"ש אלישיב, הגרמ"י ליפקוביץ והגרח"פ שיינברג לראשי דרשו, לצד דברים של יבלחט"א הגראי"ל שטיינמן, הגר"ש וואזנר ועוד, וכן נשא דברים הרה"ג רבי אהרן פלדמן, ר"י נר ישראל בולטימור שבארה"ב.

לקראת השעה 7 וחצי הגיע הערב אל שיאו, עם כניסתם המרגשת לקול שירת הקהל של גדולי ישראל, שהגיעו לכבד את לומדי וראשי 'דרשו' ביומם הגדול. הקהל הרב קיבל את פני גדו"י בשירה אדירה ומיוחדת, וגדולי ישראל התיישבו על כיסאות הבמה המפוארת שהוכנה עבורם. זה לצד זה התיישבו כל גדולי ישראל, כאיש אחד בלב אחד, כשעל פניהם נסוכה השמחה האדירה, שמחת התורה.

בנוכחותם נשא דברים מי שמכוון את תכנית 'קניין הלכה' של דרשו, הגרמ"ש קליין, רב שכונת אור החיים בב"ב ודיין בבית דינו של הגר"ש וואזנר.

הגראי"ל שטיינמן כובד בסיום הש"ס, ונשא את הנוסח המיוחד שאומרים בעת עריכת הסיומים, כשלסיום, הקהל כולו פרץ בשירה אדירה לכבודה של תורה. אחריו אמר הגר"ח קניבסקי את הקדיש המיוחד של הסיום, בהתרגשות רבה. בהמשך נשא דברים הגר"ש וואזנר, שהאריך בדברי תורה על מעלת הסיום, ובפרט סיום הש"ס ושאר הסיומים של משתתפי תכניות דרשו. אחריו נשא דברים האדמו"ר מסערט ויז'ניץ, בשפת האידיש, ותיאר את מעלת הארגון 'דרשו' וכל פעולותיו.

דברים מיוחדים נשא לאחר מכן משגיח ישיבת אורחות תורה הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי, שאמר בין השאר בהתלהבות כי "המילה הכי מתוקה שיכולים להגיד - זה הדרן עלך על כל הש"ס", ואף הוסיף והזכיר את המפעל השני והמיוחד של רבי דוד הופשטטר, ארגון 'אחינו' הפועל בקרב בני נוער לקירוב רחוקים, ודיבר על ייחודיותו של הארגון.

הגר"ח מישקובסקי הזמין בהתרגשות רבה את הגראי"ל שטיינמן לישא דברים. הגראי"ל עלה אל בימת הנואמים לקול שירת ההמון "עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו".

בין השאר אמר הגראי"ל בדבריו הנרגשים: "אנחנו צריכים להגיע למדרגה כזאת שלא רק לחיות ולקיים מצוות", אמר מרן ראש הישיבה, "אלא שזה התכלית של החיים, חיים כדי לקיים מצוות. הקב"ה יעזור שנזכה כולנו להגיע למדרגה שכל התכלית של החיים שלנו יהיה לקיים מצוות וללמוד תורה".

בסיום דבריו פרץ הקהל בשירה ספוטנטית לכבודה של התורה ולכבודם של גדולי ישראל.

לאחר מכן נשא דברים מיוחדים בשבח הלומדים במשך דקות ארוכות, האדמו"ר מבעלזא: "היום הזה גדול ונשגב לנו, ליהודי אר"י וחו"ל, אשכנזים ספרדים חסידים ופרושים, גדולים עם קטנים זקנים עם נערים, בעלי בתים ובני ישיבה שלומדים ומסיימים את כל הש"ס. הימים הזה הם מהימים טובים והגדולים לעם ישראל. באתי לכאן להשתתף ולהיות לפה לאלפי ישראל להודות לה' יתברך על שנתן את החכמה ואת הבינה ואת הדעת והסיעתא דשמיא והאפשרויות לרבי דוד הופשטטר שליט"א. לעשות ולהיות פטרון המפעל הקדוש דרשו, הגמרא בבא מציעא אומרת "כל המלמד את בן חברו תורה זוכה ויושב בישיבה של מעלה", על אחת כמה וכמה מי שבזכותו ובכוחו לומדים מאות ואלפים מבני ישראל".

לאחר דבריו הנרגשים היה קטע מוזיקלי מיוחד, כאשר בעל המנגן ירמיה דמן ובנו משה דמן, שבפעם הראשונה מופיעים יחדיו, ביצעו יחדיו את היצירה אב הרחמים.

את החלק המוזיקלי חתם השיר "עסוק בתורה... דרשו ה' ועוזו", כשהקהל כולו קם על רגליו ושר בהתלהבות את המילים המיוחדות.

הערב הגדוש והמרומם הסתיים בתפילת מעריב ברוב עם, כשהלומדים, הנבחנים וכל חברי מערכת דרשו מתפזרים בסדר מופתי אל בתיהם מתוך תחושות התרוממות מיוחדות.

גלריה מההכנות לאירוע:





















גלריה ראשונית מהמעמד:



























גדולי ישראל:












































































דרשו סיום השס מעמד גדולי ישראל לימוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד