כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

שוב חוזר הניגון • ועדת החינוך דנה באפליה במוסדות

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ עינת וילף, העלתה את נושא האפליה במוסדות החינוך החרדיים • אמסלם: "המוסדות למדו את כל הטריקים" • ללום: "אם יקראו לילדה ליבוביץ' זה טוב"

יואב ללום. צילום ארכיון
יואב ללום. צילום ארכיון

בתקופת החופש צפים מחדש תחלואי מערכת החינוך החרדית, כאשר כל יו"ר ועדת חינוך הנכנס לתפקידו מנסה להתערב בנושא ולנסות לשנות משהו.

הבוקר (ב) שוב דנה ועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא מנגנוני האפליה ההולכים ומתרבים, הפעם בראשות היו"ר החדשה - ח"כ עינת וילף.

"ככל שמשרד החינוך מנסה להיאבק, האפליה קיימת ומוצאת דרכים פחות רשמיות להרים ראש", פתחה וילף. לדבריה, "התופעה קשורה קשר הדוק להפרטה. היא מתאפשרת כי אפשרו מלכתחילה לקבוצות מסוימות לקבל מימון לחינוך שלא על פי ערכי המדינה. אני בעד חינוך נבדל לבעלי יכולות במדעים, מוזיקה או ספורט, אבל בתנאי שלכל ילד תהיה נגישות לחינוך הזה, ושהקריטריונים לקבלה יהיו ברורים".

ח"כ חיים אמסלם, שנכח אף הוא בדיון, התערב ושאל "האם יש מוסדות שבהם יש מכסות לקבלת בנות ממוצא מזרחי?"

"מדיניות משרד החינוך ברורה – מכסות אסורות", השיבה בלה רדונסקי ממשרד החינוך, "אם הובא לידיעתנו שיש מקרה כזה, מתנהל שימוע. חל איסור מוחלט והמפקחת על החינוך המוכר שאינו רשמי מופיעה הרבה על מנת להבהיר את ההנחיות. אם ועדת ערר רואה משהו לא תקין באי קבלתו של תלמיד למוסד, משרד החינוך עומד על כך שהתלמיד יתקבל. אפשר להשעות מנהל מוסד או להפעיל סנקציה תקציבית או לשלול רישיון של מוסד. עד היום היו 3 השעיות של מנהלות".

יו"ר הועדה עינת וילף התעניינה, "איך מוודאים שההורים ידעו שיש להם זכות ערעור על אי קבלת ילדם לבית הספר?" רדונסקי: "בהנחיות לבתי הספר מובהר שהם חייבים ליידע על כך באותו מכתב בו מודיעים להורים שהילד לא התקבל למוסד".

ח"כ הרב חיים אמסלם: "לפני 3-4 שנים, כשהחל המאבק נגד אפליית מזרחים בחינוך החרדי, הייתה התרגשות גדולה. הרב לייזרזון והרב גפני טענו שהכל יפה וצח וחברי ש"ס ניסו לפזר ערפל. היום כבר לא מתרגשים מהעלאת הנושא, כי כבר למדו את כל הפטנטים. המוסדות כבר למדו את כל הטריקים, אבל בפועל, מי שנמצא בקשר עם ציבור שמרגיש מופלה, יודע שהמצב קטסטרופה. הכל נעשה בצורה כל כך מתוחכמת שקשה לשים את האצבע, אבל הסיבה שתלמידים לא התקבלו היא עדתית. אנשים חוששים לערער כי זה יחזור אליהם כמו בומרנג בקהילה ויפגע בילדיהם".

עו"ד יואב ללום, שהשתתף אף הוא בדיון, סיפר: "אני יושב מול ההורים והם אומרים לי: למה להגיש ערעור? המפקחת לא שמעה אותנו. אני קורא פרוטוקולים של ועדות הערר – מר פינסקי מסביר להורים למה אין אפליה ושואל, עכשיו, מה אתה רוצה? יש לי הקלטות. יש סנקציה של שנת מאסר למנהל מפלה. כמה פעמים פתחו בחקירה? לא היה מקרה כזה. בשני המקרים בהם הושעתה מנהלת זה היה לאחר התערבות שלנו ושל התקשורת. מנהלת שאמרה לאמא שתהפוך את הבת שלה למוצג מוזיאוני, ורק אחרי חודשים שקרן נויבך לא הרפתה מהנושא והשמיעה הקלטה בשידור חי, אז משרד החינוך השעה אותה עד סוף השנה.

"מקרה שני טופל רק בגלל עתירה שלנו – היה מקרה נדיר של אמא אשכנזיה ואב ספרדי, כשלילדה שם ספרדי. הילדה לא התקבלה לבית הספר. האם פנתה לרב המשפחה בניו יורק, וזה התקשר למנהלת ושאל 'מה את עושה בעיות לבת של ליבוביץ?' ברישום היא גילתה שליבוביץ היא בעצם בוזגלו. יש לנו סרט וידאו שהוצג למשרד החינוך בו היא אומרת להורים שיש לה בעיה, אבל אם יקראו לילדה בבית הספר ליבוביץ, אז היא יכולה לקבל אותה. רק לאחר עתירה לבג"ץ משרד החינוך השעה אותה מחודש מרץ עד סוף השנה. הסיפור הזה הוא כל השיטה על רגל אחת".

הוועדה דנה גם באפליית תלמידים ממוצא אתיופי. "מנכ"לית משרד החינוך עוקבת אישית אחר השתלבותם של תלמידים יוצאי אתיופיה שבתי הספר שלהם נסגרו על ידי המשרד משום שאחוז יוצאי אתיופיה בהם הגיע ל-90%", כך דיווחה לוועדה רחל מתוקי, מנהלת מחוז חיפה. היא דחתה על הסף את טענתה של זיוה מקונן דגו, מנכ"ל ארגון עולים, שטענה שיש הדרת תלמידים יוצאי אתיופיה בתוך בתי הספר. "זה לא נכון ואפילו פוגעני ולעומתי לומר שמנהלים או מורים מדירים יוצאי אתיופיה. יש העדפה מתקנת בתקציב. תלמידים בני הקהילה מקבלים שעות תגבור במקצועות רבי מלל".

עו"ד דבי גילד חיו מהאגודה לזכויות האזרח: "יש חוסר אדיר בכיתות לימוד במזרח ירושלים ובכלל באוכלוסייה הערבית. יש כפרים בלתי מוכרים ושכונות בלתי מוכרות בהן אין תשתית חינוך ואין הסעות. חינוך זו זכות יסוד ולא ייתכן שילדים יאלצו ללכת קילומטרים ברגל לבית הספר".

במושב הקרוב הוועדה תדון בכל שבוע בהיבטים שונים של ההפרטה בחינוך. יו"ר הוועדה ביקשה ממשרד החינוך להעביר לוועדה נתונים על אחוז הבנות ממוצא מזרחי הלומדות בכל מוסד בחינוך החרדי ב-4 השנים האחרונות.
עינת וילף חיים אמסלם יואב ללום אפליה מוסדות חינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד