י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

חוק טל

חוק טל

חוק טל יפוג בחצות: ההכרעה עוברת לברק
הכנסת לא הצליחה להגיע להסכמה על חוק חדש לשירות צבאי לחרדים והמשמעות היא שממחר שר הביטחון הוא שיקבע בהסדר זמני כמה חרדים יגויסו • מטה המאבק לשוויון: "נגיב בשטח ובבית המשפט"

הלילה בחצות יסתיים חודש יולי ואיתו גם תוקפו של חוק טל. המשמעות: בהוראת בג"ץ ישוב נושא גיוס החרדים לימים שלפני החוק השנוי במחלוקת ואשר בפועל סלל עבור האברכים את האפשרות להימנע מגיוס לצבא.
אבל מי שמצפה לכך שאלפי חרדים יסתערו ממחר על לשכות הגיוס וילבשו מדים - טועה. גם מי שמצפה לכך שרבבות חרדים ייעצרו בגין עריקות - טועה. בימים האחרונים עובדים היועצים המשפטיים של מערכת הביטחון שעות נוספות כדי לנסות למצוא פתרון למצב המשפטי החדש. זאת בעוד שהכנסת טרם חוקקה חוק חדש שיסדיר את הנושא. תמונת המצב היא שסמכות הגיוס חוזרת לידי צה"ל ולידי האחראי עליו - שר הביטחון, שצריך להגדיר את צורכי הצבא ולגבש הסדר זמני ומידתי באשר לגיוס חרדים, שיכלול כמובן מתן פטור לפחות לחלקם.
לכאורה, היום היו אמורים במערכת הביטחון להתחיל בהליכי גיוס של אלפי חרדים ולא להעניק להם פטור משירות צבאי, אך כאמור זה לא יקרה. "לא יהיה מפץ גדול ביום רביעי," אמר אתמול גורם צבאי. "אנו ממתינים להנחיות הדרג המדיני בכל הנוגע להיקפי הגיוס ונערכים בהתאם. בכל מקרה, מדובר בתהליך שייקח זמן." הדרג המדיני הממונה על הנושא הוא משרד הביטחון ושר הביטחון.
בפברואר השנה קבע בג"ץ כי לא ניתן יהיה להאריך עוד את הוראת השעה בחוק, המסדירה את אי גיוסם של תלמידי ישיבות לצה"ל )חוק טל ,) משום שהיא אינה מידתית. הכנסת יכלה לחוקק חוק חדש שיסדיר את מסלולי השירות לתלמידי ישיבות ויעמוד בתנאי המידתיות שנקבעו בפסק הדין, או לא לעשות דבר. למרות שהניסיונות לגבש חלופה חוקית לא עלו יפה, הממשלה לא הורתה ליועץ המשפטי לממשלה לבקש מבג"ץ לאפשר לה להאריך את הוראת השעה במספר חודשים נוספים, עד שתושג הסכמה על הסדר חלופי. לפיכך חוזרת הסמכות אל שר הביטחון.
את מטה המאבק לשוויון בנטל, שעורר את המאבק הציבורי בחודשים האחרונים, המצב החדש מדאיג מאוד, בעיקר משום שאין לו שום סיבה מוצקה לחשוב שהפתרון קרוב. "אנחנו מזכירים לראש הממשלה ולשר הביטחון שאחרי תפוגת חוק טל עליהם לגייס את כל בני ה18- הכשירים לגיוס גם מקרב החרדים, ובתוך שנה לגייס את כל דחויי השירות שהיו במסגרת חוק טל," נמסר אתמול ממטה המאבק. "נראה שמתכננים קומבינה נוספת, שהרי בתקציב המדינה החדש אין אזכור לסכום הגדול הנדרש לגיוס המוני של החרדים. קומבינה מסוג זה תיענה מצדנו על ידי פעילות שטח ופעילות משפטית."
מן העבר השני טוענים מספר בחורי ישיבות כי בגלל חוסר הוודאות פנייתם ללשכת הגיוס כדי לנצל את "שנת ההכרעה" שניתנה להם בתוקף חוק טל )דחיית השירות בשנה( נענתה בסירוב בטענה שהחוק כבר פג. רק לאחר התערבות של פעילי ליכוד חרדים שפנו ליו"ר הקואליציה זאב אלקין ולשר הביטחון אהוד ברק, הודיעו במערכת הביטחון כי בחורי הישיבה יוכלו עדיין לנצל את שנת ההכרעה עד לתאריך החוקי מבחינת בג"ץ - הלילה בחצות.
במשרד הביטחון אמרו אתמול כי בעקבות אי ההסכמה על חוק חדש תגובש בשלושת החודשים הקרובים הצעת חקיקה להוראת שעה שתוגש לאישור הכנסת על פי הנחיית בג"ץ וצורכי צה"ל. הוראת השעה תהיה מוצדקת לעניין השוויון בנטל ותהיה בתוקף עד לחקיקה קבועה וצודקת, כפי שהורה בג"ץ, כאשר המטרה היא לגייס כבר בחודש הקרוב יותר חרדים לצבא, לפי היעדים שקבעה בעבר הממשלה. אין מדובר בגידול דרמטי של מתגייסים. אלה שיתגייסו ייכנסו לשירות בהסכמה.
חוק טל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד