כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

קץ חוק טל: רבבות בני ישיבה חייבי גיוס • גנץ: "צה"ל נערך"

פג תוקפו של חוק טל ורבבות בני ישיבה עומדים בפני חובת גיוס • צוות היגוי עמל למצוא פתרונות ביניים לבני ישיבות • הרמטכ"ל: "ניערך לגייס חרדים" • מיוחד

צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה



במשך חודשים ארוכים דיברו הכול אודות התאריך 1 באוגוסט. היו שראו בו 'יום הדין' שלאחריו שום דבר באשר לעולם הישיבות ועולם התורה לא יהיה מה שהיה. אחרים חששו מפניו וניסו להיערך.

במבט לאחור, איש, גם לא הממשלה, לא הצליח להיערך לקראת התאריך, ודומה כי המבוכה הן בקרב קודקודי משרד הביטחון והן בקרב הנהלות הישיבות גדולה ביותר. איש אינו יודע בדיוק מה עומד להתרחש החל ממחר.

נתחיל מהסוף. הלילה בחצות פוקע חוק טל, מה שאומר שאלפי חייבי גיוס מקרב תלמידי הישיבות אינם זכאים לכל פטור משום סיבה שהיא.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עשה מאמצים רבים כדי לנסות ולהכין חוק חלופי, אך בהיעדר רוב קואליציוני המשימה נידונה לכישלון. החוק אותו מכינה הממשלה, על פי מתווה השר משה בוגי יעלון, עדיין אינו מוכן, ועוד שבועות ארוכים תיאלץ הכנסת להמתין בטרם יובא לאישורה.

עם כניעתה של המערכת הפוליטית והרמת הידיים שלה התגלגלה הפצצה המתקתקת אל פתחו של שר הבטחון אהוד ברק, שנאלץ להתמודד עם הצורך לגייס אלפי חרדים מבלי שיהיה לצבא יכולת ביצועית לעשות זאת.

אז נכון שמשטרה צבאית או טנקים ונגמ"שים לא עומדים להיכנס להיכלי התורה, ובכל זאת, מה בכל זאת עתיד לקרות?

נכון לעכשיו יושב צוות היגוי מיוחד אותו מינה שר הביטחון, אהוד ברק, כדי למצוא פתרונות ביניים לתקופה עד שייחקק חוק חדש.

בצוות משפטנים ממשרד הביטחון ומנציגי אגף כוח אדם בצה"ל. על הצוות להעניק למעשה פתרון לתקופת הביניים, עד שיגובש חוק חדש. יתכן שהצוות ימליץ על צווים זמניים שימנעו גיוס של כל חייבי הגיוס בקרב הציבור החרדי. במקביל, כל מי שיגיע לבקו"ם יעבור מיון מלא הכולל מבחנים ומבדקים.

עד היום כל מי שקיבל צו ראשון קיבל דחייה עוד בטרם עבר את כל המיון הנדרש. במקביל הורה שר הביטחון לפעול מיידית להרחבת המסלולים המיועדים לציבור החרדי וכן להגדיל את השכר למשרתים.

על פי מתווה ברק, יבוצע גיוס של חלק מהחרדים גם למשטרה, לשירות בתי הסוהר, לפיקוד העורף ולמערכים טכנולוגיים בצה"ל. במקביל, החרדים כולם יצטרכו לעבור בבקו"ם ולעבור את תהליך הצו הראשון, כמו אזרחים מן השורה. "מה שיהיה לא יהיה", הבטיח ברק. "אנו מתכוונים להאיץ משמעותית את מסלולי הגיוס של החרדים, להרחיב אותם ולהעמיק אותם".

ברק פועל בצמוד ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. בשיחות עם וינשטיין הבהיר שר הביטחון כי בהיעדר פתרון אחר, יש לחזור למצב של גיוס לכולם. בסופו של דבר, כשהנושא יגיע לבג"ץ, הגורם המכריע יהיה מספר החרדים שמתגייסים, והשאלה האם באמת חלה התקדמות בשיוויון בנטל.

בצה"ל הסבירו כי בסופו של דבר לא יהיה זה הצבא שיכריע בגורלם של האברכים. "זהו איננו עניין צבאי", הבהיר היום הרמטכ"ל בני גנץ. "כל החלטה בנושא שתתקבל בדרג הפוליטי, אנו נבצע אותה.

"תוך 30 ימים נגיש תכנית לגיוס", הצהיר גנץ - שהדגיש כי "אנחנו ניערך לגייס חרדים כפי שכל גיוס חובה מתקיים. חוק גיוס חובה נכנס לתוקף ובהיעדר קיומו של חוק אחר - זה הסידור. צה"ל ערוך למלא אחר כך ההחלטות של הדרג הפוליטי".

עתירה לבג"צ

התגובות זורמות בקצב מהיר, ודומה כי כל התנועות העוסקות בנושא באופן ישיר או עקיף נכנסו לפעולה.

בעמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, מיהרו לפנות לשר האוצר, יובל שטייניץ, וליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בבקשה לשלול מהישיבות את תקציבן העומד על סך 400 מיליון שקלים בשנה (תקצוב של כמעט 60 אלף אברכים בשנה).

באם לא תתקבל הכרעה הם אף מאיימים בפנייה לבג"צ. לדבריהם, מתן תקציב עבור אברכים ששירותם לא נדחה ו/או קיבלו פטור, אינו תקין. הפנייה נעשתה באמצעות עו"ד גלעד ברנע.

עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון, תנועת "ישראל חופשית" וחבר הכנסת לשעבר רוני בריזון, פנו היום (שני) ליועץ המשפטי לממשלה, לשר החינוך ולשר האוצר בדרישה שלא להעביר החל מראשית חודש אוגוסט את הקצבאות ל-54 אלף תלמידי ישיבות וכוללים, שאיבדו את מעמדם.

ברנע מוסיף וכותב כי למרות שחלפה כמעט מחצית השנה, לא עשתה הכנסת דבר להעברת חוק חליפי שיעמוד בתנאי השוויון שקבע בג"צ.

מי שכבר עתרה לבג"ץ היא התנועה לאיכות השלטון בישראל, שביקשה מבית המשפט להוציא צווים המחייבים את שר הביטחון, צה"ל, ראש הממשלה וממשלת ישראל לאכוף את חוק שירות ביטחון על כלל אזרחי המדינה. דרישתם היא כי הצבא ייערך לקלוט את מלוא מחזור הגיוס והמיועדים לשירות ביטחון במסגרת צה"ל, יגדיל את המסלולים המיועדים לאוכלוסיה חרדית ופתיחת מסלולים נוספים, יוציא הנחיות מתאימות ללשכות הגיוס להערכות לגיוס רחב-היקף והנחיות מתאימות למשטרה הצבאית וכן ייערך לקיצור תקופת השירות של המשרתים.

בנוסף, מבקשת התנועה מבג"ץ לחייב בצו על-תנאי את שר הביטחון וצה"ל להסביר מדוע לא ימנעו מלגבש מדיניות לגבי גיוס בחורי ישיבות ולפעול על-פיה. לדבריהם, מאחר ואין חקיקה בנושא, ומאחר ואין להם סמכות לגבש מדיניות גיוס ללא שיהיה הסדר חוקי, הכרעה בנושא היא מתפקידה של המערכת הפוליטית ולא של צה"ל.

לגייס את כולם

חברי סיעת 'ישראל ביתנו' פנו אף הם לשר הביטחון.

במכתב עליו חתומים כל חברי הסיעה כתבו כי "נושא השוויון בנטל אינו ייחודי לבני הישיבות והוא נכון באותה המידה גם לבני המיעוט הערבי אשר אינם נושאים בנטל.

"חרף ההזדמנות ההיסטורית אשר אפשרה תיקון המצב והבאת הציבור הישראלי לשירות צבאי או אזרחי ולהגברת השוויון בנטל השירות, לא תמכה הכנסת בהצעת החוק של סיעת ישראל ביתנו אשר היה בה כדי להביא לשוויון בנטל.

"עם תום תוקפו של חוק טל ניתנת לך האפשרות לפעול באופן שישווה את הנשיאה בנטל על ידי כך שתורה כי יגויסו לשרות כל אזרחי המדינה".

לדברי ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), יו"ר הוועדה לקידום השוויון בנטל ומי שהפיק את הדו"ח המסכם, "אנו נפרדים מחוק טל אבל נשארים עם משבר חוקתי וחברתי. היעדר המנהיגות של נתניהו וכניעתו לעסקנים החרדים מגלגלים כעת את משברהגיוס לפתחו של צה"ל".

פלסנר הוסיף: "צה"ל אינו הרשות המחוקקתולכן אין בסמכותו לשנות את חוק שירות ביטחון הנוכחי על פיו כל אזרח ישראלי מחויב להתגייס.בהיעדר חוק חלופי, על מערכת הביטחון לממש את חובת הגיוס ואין בסמכותה לאלתר הוראות שעה כאלו או אחרות שתכליתן הנצחת המצב הקיים". פלסנר הוסיף: "נפעל לאחד את כל הכוחות הנחושים בכנסת ובציבור כדי להעביר מתווה שירות חדש שיביא לשינוימציאות ויבלום את המגמות הקיימות שמובילות לקריסת מודל צבא העם ולהידרדרות כלכלית וערכית".

גט כריתות למדינה

במקביל, זורמות תגובות חריפות מקרב ארגוני ה'פראיירים' השונים.

אחד מהם הוא בועז נול, ממובילי מאהל הפראיירים, שיצא בתגובה חריפה. "החל ממחר יש חוק גיוס לכל אחד מאיתנו, לא משנה באיזה צבע הכובע שלו. אנחנו מצפים משר הביטחון לקיים את החוק ולעשות את עבודתו. שייחל לגייס, או שסוללת עורכי דין תעתור לבג"ץ".

גם עידן מילר, יו"ר המחנה המשותף, הגיב ואמר כי "ראש הממשלה נתן בשבועות האחרונים גט כריתות לרוב הדומם בישראל. ההחלטה להעדיף את האינטרס החרדי על פני האינטרס הציבורי הכללי בשאלת הגיוס, הניסיונות הכושלים לפרק את קדימה תמורת אתנן מושחת, והגזירות הכלכליות השערורייתיות הן לא פחות מיריקה בפרצופו של הציבור".

מועצת התלמידים הארצית נכנסה אף היא לתמונה ושיגרה מכתב חריף לראש הממשלה, באמצעות יו"ר המועצה, יובל כחלון. "אל תיתן לציוניות להפוך לציניות, אותנו לא מעניינת פוליטיקה, אותנו מעניין איך יראו חיינו במדינת ישראל בעתיד. כיצד הנכם מצפים מאיתנו למלא את חובתנו בראש מורם כאשר אפליה בוטה מדרדרת את המוטיבציה העצומה שיש לנו בתרומתנו למדינה?".

בשטח עסוקים פעילי "מחאת הפראיירים" בחלוקת "צווי גיוס" ופרחים ברחובות בני ברק, באזור בית כנסת איצקוביץ. הצווים מופנים ל"אחינו החרדים" ובהם מופיע גם מלל: "מחר קורה דבר בישראל - חובת השירות במדינת ישראל חלה על כולנו, אנחנו ואתם - בלי הבדל בין דם לדם. זוהי הזדמנות אדירה לכולנו, הזדמנות ליצור פה חברה אחת, עם חוק אחד, בה כולם נותנים וכולם משרתים את המדינה. אף אחד אינו מעוניין לגייס בכפייה, אף אחד אינו חפץ לשנות את אורח חייכם. אחים אנחנו, תמיד היינו ותמיד נהיה", על פי המכתב, שמסתיים באיחול "גיוס נעים".



'הפראיירים' מחלקים "צווי גיוס" בבני ברק • צילום: איתן זלצר






*
חוק טל עדנה ארבל פראיירים צבא גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 107 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד