י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אורי אריאל: "לא לחדש את ההסכם עם 'סיטיפס'

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ אורי אריאל קורא למשרד התחבורה שלא לחדש את ההסכם הבעייתי עם זכיינית הרכבת הקלה - 'סיטיפס' • "החברה פוגעת בכבוד הנוסעים"

רכבת קלה. צילום: יעקב נחומי
רכבת קלה. צילום: יעקב נחומי



ההסכם בין המדינה לחברת סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים עומד לפוג בעוד כחודש, והמתח גובר לקראת מועד חידושו.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) חשף היום (ג) את הנספח הסודי להסכם, וקורא שלא לחדשו.

אריאל פנה היום במכתב לשר התחבורה ישראל כ"ץ ולמנכ"ל המשרד עוזי יצחקי, שלא לחדש את ההסכם עם "סיטיפס", לא להתיר את המשך ההקלות להפעלת הרכבת, ולחייב את החברה לעמוד בהתחייבויותיה ולתת שירות יעיל ומהיר לתושבי ירושלים כפי שהתחייבה בהסכם המקורי, לפני כעשור.

אריאל גם דרש מהשניים כי יאפשרו לחברת "אגד" לשוב ולהפעיל קווי אוטובוס במסלול הרכבת, כדי ליצור תחרות הוגנת – ולחייב את "סיטיפס" לשפר את השרות.

לפני כשלושה שבועות, בדיון בעניין בוועדה לביקורת המדינה, הורה אריאל לחברת סיטיפס, להגיש בתוך שלושה שבועות תכנית לשיפור השירות לנוסע, ולמניעת פגיעה בכבודם.

"לא נסכים להמשך השפלת הנוסעים על ידי פקחים. אין הצדקה בעולם שמישהו ירד מהרכבת בדמעות", אמר אז אריאל, שסיפר כי ביצע מספר סיורים ברכבת, כנוסע מן השורה ולא רווה נחת.

"ברור לחלוטין שבלי תחרות השירות יהיה פחות-טוב, ותראו איך נראה היום שוק הסלולר. משרד התחבורה חייב להחזיר את קווי האוטובוסים מהשכונות, וליצור תחרות לרכבת".

אריאל ביקש מנציגי מבקר המדינה לבדוק את ההאשמות כי פקידי ממשלה, שהיו בין מקבלי ההחלטות להעניק לחברת "סיטיפס" את זכיון-ההפעלה, עברו לאחר-מכן לעבוד בחברות הקשורות אליה.

צבי ורטיקובסקי, משנה למנכ"ל משרד המבקר תיאר בדיון אז את עיקרי הדו"ח בעניין. "קו שבנייתו הייתה צריכה להסתיים בשנת 2006 הסתיימה רק ב 2011 ובחריגה מתקציב של חצי מיליארד ₪ ל 1.2 מיליארד ₪ כנתון לא-סופי. גילינו תהליך בעייתי מאד בהגשת התוכניות של חברת סיטיפס וגם בהליך הביצוע, וגם הגיעו אלינו תלונות רבות על יחס קשה ביותר של הפקחים כלפי הנוסעים, ועל משרד התחבורה להתערב ולהפסיק את ההתנהלות הזו. אנשים כבר חוששים לנסוע ברכבת הזו".

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי השיב כי "כל הליקויים שנתגלו בדו"ח המבקר תוקנו או נמצאים בהליך תיקון. למדנו ונשתפר לקראת הקמת המטרונית בחיפה והרכבת הקלה בת"א ולא נחזור על אותן הטעויות.

"הרכבת מסיעה כיום 100 אלף איש ביום, וכך מרכז העיר ושוק מחנה יהודה קמו מחדש לתחיה. יש קשיים של ראשוניות, ולכן הוחלפו 25 פקחים, ואלו החדשים, מבוגרים יותר, וגם עברו הכשרה ליחסי-אנוש וכבר ניכר שיפור משמעותי".

יצחקי הדגיש כי במשרד התחבורה רואים בפרויקט הרכבת הקלה בבירה הצלחה גדולה מאד, ופועלים להאריך את קווי-הרכבת עד המרכז הרפואי "הדסה" בעין כרם בדרום - ועד שכונת נווה יעקב בצפון. גם יהודה אלבז, מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד הדגיש כי כשם שמשתפר תפקוד הרכבת, כך משתפרים קווי האוטובוסים, וכעת מתואמת תכנית עם חברת "אגד" להספקת נהגים ואוטובוסים למקרה חירום, הרכבת תתעכב או תיעצר לשעות-רבות.

פקחים תקפו נוסעת

יעל ענתבי, חברת מועצת העיר אמרה כי "בפועל התושבים, הנוסעים והנהגים סובלים, אבל אצל המנכ"ל והפקידים הכול בסדר.גם חברתה למועצת העיר, מירב כהן טענה כי "חברת סיטיפס מתייחסת לנוסעים כאל שבויים כי אין להם יכולת בחירה, ואם בחרו בחברה כמונופול חייב להיות עליה פיקוח הדוק".

יגאל שוורץ, מההנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי, סיפר על דף פייסבוק שפתחו "הרכבת הקלה איזו תקלה" בו קיבלנו מאות תלונות, בין היתר מאם שקיבלה קנס על ילד פחות מגיל 5 למרות שהוא פטור מתשלום, ועל חוסר-מענה מהחברה לתלונות במשך חודשים. עידו נווה,

פעיל בקבוצת המחאה "רכבתתקלה" הצטרף לדברי שוורץ ואמר כי "הרפורמה בתחבורה שמה את סיטיפס ו"אגד" במרכז במקום את הנוסעים. בסקר שנערך96% מהנוסעים מעוניינים בקו אוטובוס ישיר בין השכונות לשוק, כאשר הפגיעה הקשה ביותר היא בקשישים".

זוהר זולר, יועץ ראש העיר למינהל השיב כי כל תכנון קווי האוטובוסים נעשה כל העת יחד עם המינהלים הקהילתי של השכונות, ולידיעתו מנהלת שכונת נווה יעקב דווקא תומכת בהארכת הקו עד לשכונה.

יהודה שושני, מנכ"ל סיטיפס השיב לטענות ואמר כי "התחלנו בנסיעות הרכבת למרות שהשירות שרצינו להציע לא היה מיטבי. יש לנו מה לשפר אך צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, וביחס לעולם הרחב, מצבנו טוב. אנחנו נוסעים יותר מהר מרכב פרטי ומאוטובוס. ברור שאסור שיעליב, ופיטרנו 25 פקחים עקב כך, אך יש פרובוקטורים שתוקפים את הפקחים ושולחים אותם לבית חולים.

"המתח שנוצר הוא בגלל הטכניקה החדשה בישראל, שאזרח מקבל קנס בו-במקום". נציג מבקר המדינה התערב בדברי שושני ואמר כי יש תלונות מהימים האחרונים על פקחים שתקפו נערה צעירה.
סיטיפס רכבת קלה משרד התחבורה אורי אריאל יהודה שושני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד