ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

צה"ל: רוצים שנגייס חרדים? תנו חצי מיליארד ש"ח

צוות מיוחד בראשות ראש אכ"א האלוף אורנה ברביבאי מעריך: עלות שילוב החרדים בצה"ל - כחצי מיליארד שקל • כ-8,000 חרדים נמצאים כרגע בטווח של גיל גיוס

צה"ל: רוצים שנגייס חרדים? תנו חצי מיליארד ש"ח



פקיעתו של חוק טל הביאה לחשיפת נתונים מעניינים בידי גורמים צבאיים. מתברר כי כבר כיום משרתים בצה"ל כ-1,300 חרדים, כאשר ניתן להצביע על עלייה מתונה אך קבועה במספרם של המתגייסים מידי שנה, בעיקר למסגרות כמו הנח"ל החרדי ופרויקט שח"ר המשלב חרדים במקצועות טכנולוגיים.

אם בתוכנית המקורית של צה"ל דיברו על גיוס של שליש מהחרדים בגיל גיוס כבר בשנת 2015 (כ-2,400 חרדים המתגייסים מרצון לעומת 1,300 כיום), הרי שכעת על הצבא לעדכן מחדש את תוכניותיו כך שיתאימו לגיוס גורף וזאת על פי חוק שירות הביטחון התקף מ-1 לאוגוסט.

אלא שהדברים אינם כה פשוטים: צוות מיוחד שמונה בידי שר הביטחון, אהוד ברק, ואשר בראשו עומדת ראש אגף כוח אדם בצה"ל, האלוף אורנה ברביבאי, חישב ומצא כי עלות שילוב החרדים כולם בצבא מוערכת בכחצי מיליארד שקל, בעיקר משום שרוב החרדים שיגויסו הינם בעלי משפחות הזכאים לתשמ"ש (תשלומי משפחות).

בשבוע שעבר ניסה האוצר לקנוס את משרד הביטחון בקיצוץ, והגם שהקנס בוטל לאחר ששרי העצמאות יישרו קו עם ההצבעה בנושא הקיצוצים, הרי שתוספת תקציבית כה משמעותית לא תתבצע בקלות בתקופה העכשווית של הידוק חגורה.

מנתוני צה"ל עולה כי כ-8,000 חרדים נמצאים כרגע בטווח של גיל גיוס, לכ-80% מהם יש כבר משפחות.

המשמעות: תשלום של כ-5,700 שקלים לחודש (כ-70,000 שקלים בשנה) באופן שמצטבר לסכום של כחצי מיליארד שקלים בשנה.

האם יש סיכוי שהאוצר יעביר את הסכום כתוספת למשרד הביטחון? קשה להניח, סביר יותר שצה"ל ייאלץ להתמודד עם העלות בכוחות עצמו, ולא ברור כיצד. יחד עם זה גורמים בכירים בצה"ל מבהירים כי לאור העובדה כי מימוש היעד של גיוס חרדים חשוב למדינה, הם מצפים לקבל שיפוי מתאים וחריג ממשרד האוצר.

יחד עם זה כחלק מהתוכנית יופנו חרדים מתגייסים גם לשירות אזרחי במסגרות השונות כמו משטרה, כיבוי אש או מד"א, תחומים בהם העלות אינה נופלת על כתפיו של משרד הביטחון.

הנתונים הכלכליים בשטח מעודדים למדי. מתברר כי כ-85% מבוגרי הגדוד החרדי או בוגרי פרויקט שח"ר השתלבו עם שחרורם בשוק העבודה, נתון שיש בו כדי לשמח בהחלט את קובעי המדיניות הכלכלית במדינת ישראל.
חוק טל גיוס חרדים צה''ל אהוד ברק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד