כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

רכב חלל נחת במאדים ושידר תמונות • צפו

הרכב היקר והמתוחכם שנבנה אי פעם, נחת הבוקר במאדים • לאחר כמה דקות מרגע הנחיתה התקבלו שלוש תמונות ראשונות ששודרו מפני השטח של הכוכב

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

התרגשות בנאס"א בעקבות נחיתתו הבוקר (ב') של רכב החלל "קיוריוסיטי" (סקרנות) על פני המאדים.

ברחבי העולם צפו מאות אלפי אנשים באירוע: ממדעני נאס"א בחדר הבקרה בפסדינה שבפלורידה ועד מאות שנאספו לצפות בשידור-חי על גבי מסך ענק ב'טיימס סקוור' בניו-יורק. כולם קיבלו את הנחיתה המוצלחת בתשואות רמות. התשואות התגברו לאחר כמה דקות, כשהתקבלו שלוש תמונות ראשונות ששודרו מפני השטח של המאדים. באחת מהן נראה קצה הגלגל של הרכב.

הרכב - היקר והמתוחכם ביותר שנבנה אי-פעם - אמור לחפש סימני חיים ועקבות של מים בציפייה לאתר עדויות לקיומם של יצורים מיקרוסקופיים.



במשך שמונה חודשים וחצי עשתה החללית את דרכה מכדור הארץ למאדים במהירות של קרוב ל-13 אלף קמ"ש. עם התקרבותה למאדים, יגרום כוח המשיכה של הכוכב לחללית להאיץ עד מהירות של למעלה מ-21 אלף קמ"ש. בניגוד לחלליות הקודמות שהנחיתה נאס"א על המאדים,

בשל גודלה, החללית הוצנחה ממנוף שירחף מעל לפני השטח בעזרת רקטות.

"זהו רגע השיא של עשור של מחקר ותגליות", אמר ל'מעריב' פרופ' סקוט הובארד מאוניברסיטת סטנפורד. "עכשיו אנחנו יכולים להתחיל להתקדם לעבר מציאת 'טביעות אצבע' של חיים על המאדים".

מדובר בסוג של מעבדת מחקר ניידת, המצוידת בכמאה מכשירים מדעיים ובמקדח שיאפשר לה לחדור אל תוך סלעי המאדים ולקחת מהם דגימות. מסלוליהם של כדור הארץ ומאדים מתקרבים האחד לשני במידה המאפשרת יציאה למסע ביניהם רק אחת לשנתיים, ולכן השיגורים חייבים להתבצע בחלון הזדמנויות קצר.

עלותו של המחקר הנוכחי מוערכת בכ-2.5 מיליארד דולר.

חלל רכב מחקר ירח נאס''א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד