כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

"מי זה אלישיב? המזרוחניק הזה?" • בני רבינוביץ על המפץ הגדול של 'יתד'

בפאנל עיתונאים סיפר העיתונאי בני רבינוביץ', מוותיקי הכתבים בעיתון 'יתד נאמן', על המהפך שעבר היומון הליטאי • "שכרון הכח העביר את המנכ"ל והעורך על דעתם" • מתי אמר עורך "אני המלכתי את הרב אלישיב ואני יכול גם להוריד אותו"? ומה הן תוצאות המהפך בעיתון? • וידאו

"מי זה אלישיב? המזרוחניק הזה?" • בני רבינוביץ על המפץ הגדול של 'יתד'
מורן כהן



בערבו של יום חמישי האחרון, ערך ארגון העיתונאים החדש פאנל מרתק בנושא התקשורת החרדית והשפעת הרבנים.

באירוע השתתפו העיתונאים בני רבינוביץ (יתד נאמן), שרי רוט (בחדרי חרדים), שמואל חיים פפנהיים (לשעבר עורך 'העדה') וד"ר צוריאל ראשי, חוקר נושא האתיקה העיתונאית והתקשורת החרדית באוניברסיטת בר-אילן.

את דבריו, שהוקדשו בעיקר ל'יתד נאמן' - העיתון בו הוא כותב - פתח העיתונאי בני רבינוביץ בהכרזה: "לפני חודש חגגנו ביתד 27 שנים, אני שם מהיום הראשון. אני מעדיף שמרן הרב שך, מרן הרב אלישיב, או יבדל לחיים טובים מרן הרב שטיינמן הם שיגידו לי מה לכתוב! מאשר שלדון אדלסון או נוני מוזס או נוחי דנקנר יגידו לי מה לכתוב, עם כל האינטרסים הכלכליים שלהם.

"המושג הזה שהתקשורת מנסה למכור לנו שיש היום במדינת ישראל תקשורת חופשית הוא צביעות וגלגול עיניים לשמים. אז תפסיקו לצייר כאילו רק אצל החרדים אין חופש".

אין זה סוד כי במשך שנים התקשה רבינוביץ, כמו גם כותבים ועורכים אחרים ב'יתד נאמן', ליישר קו עם העיתון ומה שייצג. בשלב מסוים אף הקים עיתון משל עצמו בשם 'קהילות', בו העניק במה הולמת לגראי"ל שטיינמן. גם לאחר שנסגר העיתון המשיך - יחד עם שאר עובדי 'מוסף שבת קודש' של העיתון - לנסות ולתקן עיוותים. אלא שהדבר היה קשה.



לפני מספר חודשים התרחשה מהפכה של ממש במערכת העיתון, במהלכה הושם הקץ לביזוי גדולי ישראל. בדבריו סיפר רבינוביץ על פשטותו של הגראי"ל שטיינמן, על ביתו הצנוע, על בריחתו מממון וכל הקשור לכך.

אחר-כך סיפר גם על מידותיו התרומיות. לדבריו, פעם כתב כתבה שהכעיסה את הגראי"ל, שקרא לו וגער בו בחריפות רבה. "כשיצאתי ממנו הייתי שבור לחתיכות. למחרת הגעתי בחיל וברעדה, בני הבית אומרים לי שה'ראש ישיבה' מחפש אותך. במסדרון תפס אותי בנו, ר' משה שטיינמן, ואמר לי: 'תדע לך, אחרי מה שהיה לך אתמול עם אבא שלי הוא ישב חצי שעה ולמד מסילת ישרים'.

"נכנסתי אל חדרו של הרב יחד איתו. הראש ישיבה תפס לי את היד ואמר לי שהוא מבקש ממני סליחה! אתם קולטים? הרב שטיינמן, אז בן 90 פלוס, מבקש ממני סליחה? אמרתי לו אני הרי ציערתי את הראש ישיבה, אבל הוא התעקש עד שאמרתי שאני סולח. הוא נתן לי את המנה, ואני לא חושב שהוא הצטער על כך, אבל סליחה הוא ביקש. אלו הם האנשים שקובעים לנו מה לכתוב ב'יתד נאמן'.

"נשאלת השאלה, למה היה צריך לפטר את העורך של יתד נאמן? את המנכ"ל? אז נכון שבתקשורת החילונית פוטרו מנכ"לים, עורכים וכו' ואיש לא עשה מזה עניין. אפילו איגוד העיתונאים לא מצא לנכון להתערב, כי זה לא עניין כלכלי".

הגרי"ש אלישיב זצ"לצילום: הגרי"ש אלישיב זצ"ל
הגרי"ש אלישיב זצ"ל


"אני המלכתי את הרב אלישיב ואני יכול להוריד אותו"

"הסיפור ב'יתד' התחיל כמעט לפני שנה. המהפכה, שהחלה כביכול לפני שנתיים, החלה לפני שנה, אז היה קשר הדוק בין מרן הרב שטיינמן למרן הרב אלישיב, שהיה ביניהם סיכום ברור שחייבים לשנות את מה שקורה ב'יתד'. מה שקרה בפועל הוא שהרב שטיינמן החל להזיז את המהלך וההנהלה התנגדה. יש פה שני אנשים שהיו ביתד נאמן, ששיכרון הכוח והעוצמה שהייתה בידם פשוט העבירה אותם על דעתם - העורך הראשי והמנכ"ל".

רבינוביץ' הסביר: "יש הנהלה כלכלית, אבל מעליהם ומעל כולם יש הנהלה רוחנית. בשלב מסוים העורך החליט שהוא הקובע. הוא מחליט מי יהיה גדול הדור.

"סיפר לי שלמה קוק שאביו, הרב בן ציון קוק, ישב במכונית יחד עם הרב אלישיב בהלווית הרב שך. אמר לו הרב: 'בטח הרבה ירצו את ההנהגה, אבל יש רק בן אדם אחד שמתאים לזה והוא הרב שטיינמן'. אבל הרב שטיינמן בענוותנותו לא רצה לקבל את ההנהגה, והעביר הכול לרב אלישיב. מצד שני, הרב אלישיב ברוב הדברים כשבאו לשאול אותו, היה רוצה לדעת מה הרב שטיינמן אומר, ובדרך כלל ההחלטות שלהם ב-99 אחוזים היו מתואמות".

עוד בנושא: פאנל העיתונאים
ועדה רוחנית, רצח ותמונות נשים • ד"ר צוריאל ראשי פותח פה

"ברגע שהרב אלישיב אושפז בבית חולים, ההנהגה באופן טבעי עברה למרן הרב שטיינמן. מה שקרה בעיתון לא קרה ביום אחד, גם לא בשנה אחת, אבל כשהרב אלישיב לא תפקד זה בלט יותר – אנשים השתלטו על העיתון והחליטו מי ינהיג, מי רב, מי גדול ומי לא".

והיה לו גם סיפור מזעזע נוסף, אותו חשף מעל במה זו לראשונה. "בשעתו חזרתי מכתבת תחקיר בנושא גיור. הבאתי אותה למערכת, שואל אותי עורך: מי אמר לך לכתוב את זה? אמרתי: הרב אלישיב. ענה לי: 'מי זה אלישיב? מי זה המיזרוחניק הזה?' אמרתי לו הייתי אצל הרב שך וכך הורה לי, לשאול את הרב אלישיב. אמר לי: לא! הוא לא קובע. מהיום אתה לא הולך לשאול אותו.

"נחזור למהפך. בשלב מסוים החליט מרן הרב שטיינמן שעד כאן, הבן אדם הזה לא יוכל להמשיך לעבוד בעיתון. הנה, למשל, יש היום שיתוף פעולה מאד יפה בין סיעת יהדות התורה ודגל התורה לבין ש"ס. אחרי הכול כולנו מתמודדים עם כוחות שצריך להתמודד איתם. פלסנר, פלסטר... ואי אפשר כל שני וחמישי להבעיר מדורה אנטי ש"סית. אגב, לכל השואלים, לגבי סיקור האירוע בטדי, יתד נאמן מעולם לא דיווח על אירוע של ש"ס. גם לא תורני.

"לימים, אמר אותו עורך: 'אני המלכתי את הרב אלישיב, אני גם יכול להוריד אותו'... זו שערורייה! הוא יחליט מי ינהיג את היהדות החרדית? מי יהיה גדול הדור? הוא בהחלט פעל על דעת עצמו. אצלו גדולי הדור הם פיונית במשחק. בתחילה הרב אלישיב היה אצלו 'כלום', פתאום הפך לגדול הדור, הוא הכול".

לסיום אמר רבינוביץ': "יתד נאמן מתנהל כיום ברוך ה' כפי שהנהיג אותו הרב שך: יש ועדה רוחנית, ומתחתיה כולנו פועלים".

בהמשך השיב לשאלות הקהל, שהיה מורכב ברובו מאנשי תקשורת חילונים, שאולי לראשונה שמעו מפי מי שנמצא בתוך המערכת - מה באמת קרה ביומון הליטאי לפני מספר חודשים.

צפו בוידאו המלא מהפאנל.

יתד נאמן הגרי''ש הגראי''ל בני רבינוביץ פאנל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד