כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הסירוב, ההעברה הלילית והנימוקים • גילויים חדשים בפרשה המסעירה

אנשי חברה קדישא הכללית, שסירבו לבצע את העברת גופתו של איש החסד מסנהדריה להר הזיתים, גילו אתמול לראשונה את חלקת הקבר הפעורה • גילויים חדשים בפרשה המסעירה • גורם המקורב למשפחה מגיב לראשונה: "מה לעשות, יש אנשים שמאמינים בחיים אחרי המוות"

חלקת הקבר. צילום: יאיר אטינגר, 'הארץ'
חלקת הקבר. צילום: יאיר אטינגר, 'הארץ'

סיפור העברת גופתו של איש החסד מירושלים ממקום קבורתו בסנהדריה להר הזיתים - עורר הדים רבים.

הבוקר (ג') מתגלים פרטים חדשים השופכים אור נוסף על הפרשה.

חלקת הקבר בה היה קבור איש החסד בבית העלמין סנהדריה עד יום חמישי האחרון - פעורה. בתוכה יש רגבי אדמה, שברי בלוקים כתוצאה משבירת המצבה, ועוד סממנים המעידים על פתיחתה באישון ליל והוצאת הגופה.

העיתונאי יאיר אטינגר מ'הארץ' סיפר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי מבדיקה שערך אתמול בבית העלמין סנהדריה, הוא גילה כי הקבורים משני צידיו של איש החסד - נפטרו בעודו היה בחיים. גם את חלקת הקבר רכש איש החסד בעודו בחיים. "לא בטוח שהוא היה מביע את אותה הסתייגות כפי שהביעו בשמו", הוא אומר.

עוד בנושא:
הגרי"ש: "חייבים להוציא את הנפטר" • וידאו בלעדי
כך הוצאה גופת איש חסד ירושלמי מקברו באישון לילה • הסיפור המלא

אך הנתון אינו שולל את טענת המשפחה שאמרו כי בואן של המשפחות לקברם של יקיריהם בצורה שאינה צנועה, פוגעת בכבוד אביהם.

בנוסף, אומר אטינגר, כי הטיעון להעברת את הקבר התחזק בשנה האחרונה עם פטירת אביו של איש החסד וקבורתו בהר הזיתים, אז נוסף גם טיעון של "ושכבתי את אבותיי", המלמד כי יש עניין להיקבר במחיצת האב.

"כשהגענו לשם אתמול", מספר אטינגר, "זו הייתה הפעם הראשונה שבה גורם מוסמך ראה בעיניו שהגופה הוצאה מהקבר. שאם הסיפור לא היה מתפרסם, הם כלל לא היו מבחינים בכך".

עוד עולה כי לפני כחצי שנה, הגיעו בני המשפחה לחברה קדישא וביקשו להעביר את הגופה ממקום קבורתה. בישיבת הנהלה, הם דחו את ההצעה והודיעו למשפחה כי הם מסרבים.

לא ידוע מי העביר בפועל את שרידי הגופה, ככל הנראה אחת מחברות הקדישא הקטנות בעיר. בבית העלמין לא מופקד שומר בשעות הלילה והגישה לקברים חופשית. אטינגר אומר כי אין בכוונת חברה קדישא לעשות דבר לנוכח מה שנראה כהסגת גבול.

גורם המקורב למשפחתו של איש החסד, מגיב לראשונה לסערה. "החילונים כועסים ומפגינים כאשר חרדים באים להתגורר בשכנות אליהם, ופתאום עכשיו, הם נפגעים ועושים רעש כשצדיקים רוצים להיקבר לבד בחלקות משלהם. מה לעשות, יש אנשים שמאמינים שיש חיים אחרי המוות, ויש חשיבות להיקבר במקום טוב".
חסד בית העלמין הר הזיתים חברא קדישא הארץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד