כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

בכנסת זעמו על הגזירות: "כסף עם ריח רע" • צפו

הכנסת העבירה את הגזירות הכלכליות, לא לפני שהביעה את מחאתה • ברוורמן: "צעקנו נגד תקציב דו-שנתי" • שטרית: "למה דמם של החברות סמוק מדם העשירים"

בכנסת. צילום: קובי הר צבי
בכנסת. צילום: קובי הר צבי



מי שסבור שהגזירות הכלכליות עברו אתמול (ב) בכנסת ללא קולות חריפים של מחאה, אינו אלא טועה. אלא שקולות המחאה נשמעו בעיקר מכיוונה של האופוזיציה (המוגדלת שוב). קולם של חברי הקואליציה כמעט ולא נשמע.

חברי הכנסת של העצמאות, ש"ס, וגם יהדות התורה - נדמו. כל אחד מהם קיבל לכיסו (כיס משרדו) את מה שדרש, וה'שמן' עשה את שלו. ח"כ מירי רגב הייתה כמעט האמיצה היחידה שהעזה לבקר את התוכנית הכלכלית החדשה.



קבלו מעט מן הקולות שנשמעו אמש (ב) במליאת הכנסת שהתכנסה לדיון פגרה מיוחד.

"שבנו וצעקנו שאירופה בצרות, שאסור ללכת על תקציב דו שנתי, אבל איש לא שמע לנו", אמר ח"כ אבישי ברוורמן מהעבודה, בנאום שנראה היה כפתיח למערכת הבחירות הבאה. "אבל הם אמרו 'סמוך עלי'", המשיך, כשהוא טופח על חזהו כדי להדגים.

"כשבא טרכטנברג, ושאלנו מאיפה הכסף, אמר לנו שר האוצר 'אני מקצץ בתקציב הביטחון'. והייתה פה דרמה בין שר האוצר לשר הביטחון... לא אתייחס לאיך כל אחד מהצדדים דיבר על הצד השני... אלא ששר הביטחון לא 'סופר' את שר האוצר, והנה קרס הכול. מכיוון שראש הממשלה לא ממש מאמין בשינוי ההגה במאה ושמונים מעלות.

"לכן הסכים עם יו"ר ועדת הכספים לשינויים קטנים, אך לא הסכים לשנות את האידיאולוגיה שלו. המעמד הבינוני ישלם מיסים עקיפים, הקבוצות החזקות לא ישלמו כי הן מובילות את המשק. אנחנו בעד שינוי! ועל זה תהיה מערכת הבחירות הבאה! כשל'עבודה' יש עמדה ברורה, ול'ליכוד' יש עמדה ברורה..."

ח"כ מאיר שטרית מ'קדימה' ביקש להזכיר כי בעקבות מדיניותו של ראש הממשלה: "העניים נהיו יותר עניים, העשירים נהיו יותר עשירים והממשלה ממשיכה בשלה. החוק לצמצום גירעון... הממשלה לכאורה הקטינה את הגרעון... אני התנגדתי להגדלת הגירעון כי כשמגדילים אותו מ-3.5 ל-5 או 6 זה קל, מצד שני כשהממשלה רוצה לצמצם את הגירעון היא מטילה הכול על הציבור.

"אנשים בקושי גומרים את החודש, שכבות הביניים ולא רק העניים. מימדי עוני הגדולים ביותר ב-0ECD. מדובר באנשים עובדים! אך כאלו שלא מרוויחים מספיק כדי להתקיים, עכשיו הממשלה מגדילה להם את המיסים. ולחברות? לא! ואני שואל, ריבונו של עולם, במה דמם של החברות סמוק יותר? מה אסון יקרה אם מס החברות יגדל בעוד שנים שלושה אחוזים? למה לא להעלות אותו?"

צילום: קובי הר-צביצילום: צילום: קובי הר-צבי
צילום: קובי הר-צבי

שמלוב ברקוביץ': "תפסיקו להאשים את ההתנחלויות"

אפילו חבר הכנסת הצעיר של 'קדימה', יובל צלנר, השמיע את קולו: "הבטחנו שוויון בנטל, וועדת קשב פורקה... הבטחנו פתרונות דיור לצעירים אך מחירי הדירות ממשיכים להאמיר. הבטחנו למצוא מזור ליוקר המחיה, עכשיו אנחנו מעלים עוד יותר את המע"מ. הגזירות החדשות הן מעבר למה שאנחנו יכולים לשאת ואין להם בשורה. אדוני שר האוצר לא נמצא פה - אני מקווה שישמע. שר האוצר חייב לשים סוף למדיניות פקידי האוצר ולניהול תקציב המדינה דרך החור של הגרוש. חייבים להיות יצירתיים לנוכח המציאות, לחשוב מחוץ לקופסה.

"חוששני שהגזירות אותן אנחנו מתבקשים לאשר ואשר נתנגד להן בכל תוקף הן רק קצה הקרחון, אנחנו עוד נתגעגע לגזירות של ממשלת נתניהו הראשונה".

ח"כ יוליה שמלוב-ברקוביץ מבקשת למחות, רק לדוגמה, על מחירי הכניסה ל...קיסריה "בגלל חרדים? בגלל התנחלויות? זה שקר אחד גדול! הגענו למצב שמשפחה במדינת ישראל, משפחה נורמטיבית... רווקים, כי אין להם אפשרות כלכלית להקים משפחה. חברים מהקואליציה ומהאופוזיציה באנו כשליחות לשרת את אזרחי מדינת ישראל, אם לא נתחיל לטפל ביוקר המחיה, בנס המדינה הזו מתקיימת. הגיע הזמן שנתעורר כולנו ונעשה משהו".

"כחבר בקואליציה אני חייב להצביע בעד הגזירות", פתח ואמר ח"כ אורי אורבך מ'הבית היהודי'. "לכן אם אצעק חזק יהיה פער גדול מדי בין הצבעתי לבין צעקותיי. צמצום גירעון פירושו שלוקחים מהמינוס, בסופו של דבר זה מאותו כיס... אתיחס לדבריו של נתניהו על כך שאין ארוחות חינם. כסף למורים, להשכלה הגבוהה, ולכל הטוב הזה, ועכשיו מישהו צריך לשלם את החשבון כאילו אנחנו אשמים. אדוני ראש הממשלה, הדברים שעשית הם דברים טובים, אתה לא צריך להתנצל על זה. הביטוי הזה של אין ארוחות חינם הוא פוגע, כאילו אנחנו בזבזנו את כספי המדינה ועכשיו נגזר עלינו לשלם, זהו ביטוי שלא ראוי שראש ממשלה יאמר לנתיניו. צריך למצוא ביטוי אחר שאינו פוגע.

"לא מזמן ציינו את ימי האבל על חורבן בית המקדש", ציין ח"כ אורבך, וסיפר על אספסיינוס קיסר שלימים היה קיסר רומי וידוע כמי שהטיל מס על השירותים הציבוריים. טיטוס קיסר לעומתו לא אהב את הטלת המס על העניים שנזקקים לשירותים הציבוריים וביקר זאת. כשהגיעה המטבע הראשונה מהמיסים הגיש אותה אספסינוס לטיטוס ואמר לו 'תריח, יש לזה ריח'? 'לא', השיב לו טיטוס. "מכאן נולד המשפט 'לכסף אין ריח'. אבל ידוע שאספסיינוס קיסר גם אמר 'אבל בכל זאת יש לזה ריח רע'".

"בסך הכול עוד אחוז אחד, עוד מס על שירותים ציבוריים, אבל בכל זאת יש לזה ריח רע. אם מוכרחים, זכרו שני דברים כשאתם מביאים את המיסים: לכסף אין ריח, אבל תדעו שבסוף מהמיסים שאתם לוקחים מהעניים, מע"מ ולא חשוב מה, בסוף הכסף הזה בכל זאת מריח רע. ויש לזה מחירים. והיזהרו מאד מהמיסים שאתם מטילים על העניים המרודים ביותר".

וגם לח"כ אחמד טיבי היו דברי ביקורת, שנגררו, איך לא, לנושא ההתנחלויות. "שבנו ושמענו מראש הממשלה שמצבה הכלכלי של ישראל טוב. לפני מספר ימים התבשרנו שכנראה כל מה ששמענו היה מסך עשן, כי הכלכלה בכי רע, יש ירידה בהכנסות ולכן צריך להוסיף גזירות כלכליות. מילת הקוד: 'מיסים'. לכאורה, אחוז אחד, אבל מי ניזוק ממנה? מעמד הביניים והשכבות החלשות.

"העלאת המע"מ תביא בסופו של דבר להעלאת מחיר התרופות, הגזירות יביאו לכך שיותר אנשים לא יאפשרו לעצמם ביקורי רופאים. מכה אחר מכה אחר מכה. בתוך מדינת ישראל יש עוני בכל מקום. בתל-אביב, בחדרה, באום אל פחם, איפה אין? בתפוח, בגוש עציון, שם אין עוני. אז הם אוכלי חינם בתמיכת ראש הממשלה. ההשקעה בכם מביאה להעמקת העוני בתוך הקו הירוק".
גזירות כלכליות כנסת מליאה אבישי ברוורמן מאיר שטרית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד