י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

נתניהו: רק מטוסים יכולים לכבות שריפות ענק

בדיון בוועדה לביקורת המדינה אמר נתניהו: "בשריפות ענק תנאי יחידי והכרחי לכיבוי הוא אווירי" • סיפר כי מאז הוקמה טייסת-הכיבוי כובו בעזרתה 227 שריפות

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון



הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (שלישי) בדו"ח מבקר המדינה על אסון הכרמל. על פי התוכנית אמורה הייתה הוועדה להתכנס במשרד ראש הממשלה, אך חוות דעתו של המבקר הביאה להעתקת הדיון לחדר הישיבות בכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) שב ופנה לראש הממשלה לשקול את המשך שירותם של מפקדים במשטרה, שרות בתי הסוהר ובמכבי האש שהדו"ח קובע כי כשלו בתפקידם: "נורמות התנהגות מחייבות שמי שנכשל ומוצו ההליכים בעניינו – ישא באחריות, וראש הממשלה - כראש המדינה אחראי לנורמות כאלו".

אריאל גם ביקש ממבקר המדינה יוסף שפירא, לשוב ולבדוק את השלמת הדו"ח בעניין אסון האוטובוס. המבקר דחה את דבריו, ואמר כי לא יהיה נכון להכין דו"ח נוסף, מיוחד על האסון. שפירא הבטיח לעקוב אחרי הפקת הלקחים ע"י רשויות המדינה, וחשף כי אחרי החגים ייצא דו"ח נוסף על הכיבוי האוירי.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר כי "הביקורת צריכה להתייחס למה שביכולתינו לעשות. יש הבדל יסודי ועמוק בין שריפות ענק לשריפות אחרות. מדובר במקרה קיצוני ומיוחד בו תנאי יחידי והכרחי לכיבוי הוא אווירי.

"גם אני לא הייתי מודע לכך והדבר לא היה נהיר לי. הבעיות במערך הכיבוי נכונות אך אינן קשורות להתמודדות עם שריפות-ענק. התקציב שהיה עובר לא יועד לכיבוי אווירי ולכן לא היה בו שום מענה לשריפת הענק בכרמל. גם אם הייינו מזרימים פי עשר תקציבים - איש לא זיהה את ההכרח בכיבוי אוירי. כשהבנתי שמדובר בשריפת-ענק שכזאת, פעלתי מיד להבאת המטוסים מכל העולם. שוחחתי עם 30 ראשי מדינות, והבאנו 38 כלי טייס בשתי יממות. הגעתי עד אוסטרליה - כי לא ידעתי עד מתי האש תשרוף".

נתניהו ציין כי מאז הוקמה טייסת-הכיבוי כובו בעזרתה 227 שריפות.

"שרי האוצר, הפנים וביטחון הפנים נתנו את כל הגיבוי. אין לי דרך לתת מענה לכאב המשפחות, אך רק נציגי הציבור מחליטים עדיפויות תקציביות. משמעות הביקורת על עדיפות תקציבית צריכה לקחת בחשבון גם פגיעה בפרויקטים חיוניים אחרים כמו בניית הגדר בדרום".

בדיון השתתף גם שר האוצר, יובל שטייניץ שהדגיש כי לא יקבל כאילו תקציבי ביטחון והצלה עדיפים על חינוך, בריאות ורווחה. "לכל שר יש את האחריות שלו ושר האוצר אחראי על שמירת מסגרת התקציב והמערכת הכלכלית של המדינה. האוצר לא אחראי על תפקוד בנק הדם או מערכת הכיבוי אלא על המשמעויות הכלכליות של תקציב כזה או אחר".

תרבות שלטונית לא טובה

בעז ענר, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה הוסיף כי "מהאירוע צריך להפיק לקחים גם בממשלה. יש תרבות שלטונית לא טובה של מחלוקות של שנים ללא-הכרעה, וכשמחליטים - כבר מאוחר מדי".

אייל אייזנברג, אלוף פיקוד העורף סיפר כי בימים אלו מוקמת מערכת תקשורת פיקוד ושליטה לאומית, וכי הממשלה הקצתה לכך 150 מיליון ₪. "הוקם חפ"ק לאומי לכל הארגונים והפיקוד המצוי בכוננות יומיומית, והוא יכול להתמקם בכל מקום בארץ ולתפקד עצמאית. מוכנות העורף בראש מעייניה של הממשלה, אך מדובר בפערים היסטוריים שלא ניתן להשלימם בשנה או בשנתיים. אחת לשבועיים רה"מ בודק את התקדמותינו בעניין".

נציב כבאות והצלה ראשי, רב-טפסר שחר איילון, הוסיף כי בקרוב תחליט הממשלה על העברת הטיפול בחומרים-מסוכנים מהמשרד להגנת הסביבה לכיבוי האש, ואילו ניצב ישראל יצחק סגן המפכ"ל סיפר כי "הושלמו הקמת חדרי-הפיקוד במחוזות שם הם חסרו, נרכשו אביזרי שליטה חדשים, נערכים תרגילים וימי עיון ועודכנו הנהלים".

יונה יהב, ראש עיריית חיפה תקף את דו"ח המבקר ואת המונח "אחריות מיוחדת" ואמר כי "זכות המבקר לקבוע מונחים חדשים אך אינו יכול יכול להשאירם לפירוש העם, והוא חייב להגדירם בבהירות. העבודה בשטח מחייבת יותר מהכתוב בספר. פיניתי את תושבי דניה בלי להתייעץ עם המשטרה ואני מודיע שאעשה זאת גם בעתיד. בשלוש בלילה לא אחפש את מפקד המשטרה, וכבר היה לי ניסיון. המשטרה לא אהבה את פינוי האוניברסיטה ואני מעדיף שיצחקו עלינו ויגידו שאני פחדן". יהב התריע כי "במסגרות לובשי-המדים עדיין חבר-מביא-חבר ולכן לא מגיעים לפסגה הטובים ביותר. אני נגד עריפת ראשים אך מי שקיבל הערה פיקודית לא יהיה אצלנו בשום דרך וצורה. הוא הוסיף כי המטלות והנהלים שמטילים מכבי-האש על הסוחרים - עוצרות את הכלכלה בחיפה.

ניצב (בדימוס) זאב אבן-חן, ששכל את בתו טופז ז"ל אמר כי בימים אלו הוגשה תלונה במח"ש נגד ניצב רוני עטיה בחשד לעבירות פליליות חמורות ביותר. "אסור היה לקדמו, המבקר העיר על כך אבל השר והמפכל לא ספרו אותו. חשוב לנו לדעת את האמת כי ייתכן שנמנע טיפול בפצועים במקום, ואנו יודעים על אנשים שגססו בשטח. אחרי הגשת התלונה עטיה לא יכול להישאר תפקידו אפילו דקה אחת". ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) ענה לאבן-חן כי "השכול לא מאשפר לך לומר כל דבר, וגם מבקר המדינה לא יכול לקבוע סדרי עדיפויות. ניהול סיכונים ומדינה הוא מקצוע". דוד דיין ששכל את בנו באסון הוסיף כי "הדרג בשטח הוא האחראי למותם של הצוערים באוטובוס, וודאי לא השרים. האשמים היחידים הם לובשי המדים. מפקדים לא לקחו אחריות ולא הודו עד היום בטעותם".

צביה ריבן, אמו של אלעד ז"ל ציינה כי "משסים את המשפחות השכולות בראשי המדינה. דו"ח המבקר איננו מדוייק, ואין אינטגרציה בין העובדות העולות. מפקדים שכשלו באירוע יש לשחרר מתפקידם. הם כבר לא יצטרכו לבקר בבית הקברות, ואולי בכך אפילו תקלו על מצפונם".
בנימין נתניהו הוועדה לביקורת המדינה אורי אריאל כיבוי אסון האוטובוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד