כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מחדל הגיוס: בני ישיבה רותקו בבקו"ם • ח"כ גפני: "חיילים מנצלים גל ההסתה"

בחורי ישיבות בני 17 וחצי נשלחים לבקו"ם ללא הכנה וללא הדרכה מצד ראשי הישיבות כיצד לנהוג • נער חסידי שסירב לחתום על מסמכי חיול, רותק למשך 4 שעות • ח"כ משה גפני ל'בחדרי חרדים': "אסור לחתום על המסמכים, למרות שיש מי שמנצל את גל ההסתה כדי לרתק בחורים על לא עוול בכפם"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



מיום ליום הולך ומתברר כי מי שהשלה את עצמו כי בהיעדר חלופה לחוק טל יהיה "הכול בסדר" - טעה ובגדול.

מתברר שבמסדרונות הבקו"ם עומדים בחורים בני 17 ומחצה נבוכים, במקרה הטוב, ומעונים נפשית, במקרה היותר רע.

מסיפורים שהגיעו אלינו, עולה כי ראשי ישיבות לא נתנו הוראות ברורות לצעירים המוצאים את עצמם מול פקידות צבאית, כשהם חסרי הדרכה מוקדמת כיצד להתמודד עם האתגר המוצב בפניהם.

מעדות של אברך, ששוחח עם גורם בכיר ב'וועד הישיבות' עולה, כי הגורם אמר לו את הדברים הבאים: "תשמע, צריך להגיד לבחורים להילחם את מלחמתה של תורה".

עד כאן אכן הכול טוב וגם יפה. זה גם מה שהורה הגר"ח קנייבסקי לרב אשר טננבוים, יו"ר 'ועד הישיבות', כשהגיע לשאול אותו כיצד על בחורי הישיבות לנהוג.

גם ההוראות הברורות של גדולי ישראל, ובראשם הגראי"ל שטיינמן, בעניין החובה שלא לחתום לצבא היו חד-משמעיות. "הבעיה היא", אומר אותו אברך, "שאיש מראשי הישיבות לא כינס את הבחורים ולא הורה להם במדויק מה עליהם לעשות הלכה למעשה, כאשר הם מתייצבים בבקו"ם".

צילום אילוסטרציה: פלאש90צילום: צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90


"אם לא תחתום, תישאר פה"

אחד הבחורים, שהגיע אל הבקו"ם אתמול, סיפר כי הפקידה הורתה לו לחתום על טופס, לפיו הוא יודע כי החל בתהליך חיול. הבחור סירב לחתום - ומצא את עצמו 'בעונש': ריתוק של 4 שעות במשרדי הבקו"ם, מבלי יכולת לשוב לביתו.

"אם לא תחתום, תישאר פה", אמרו לו.

מדובר בבחור חסידי, שמצא את עצמו נבוך לחלוטין.

בסופו של דבר, בלית ברירה, חתם - ושוחרר הביתה.

אמו של הבחור התקשרה בוכייה לספר את הסיפור: "אילו לפחות היה ראש הישיבה מצייד את הבן בפתק לפיו הוא תלמיד ישיבה, היה אומר לו מה לעשות. אבל המסר ששודר לו זה: 'תצפצף על הצבא', תורתך אומנותך למרות שהם שם לא מאמינים בזה. יחד עם המסר הנכבד הזה לא נאמר לו מה בדיוק עליו לעשות".

התקווה היא כי ראשי הישיבות יתכנסו לכינוס מיוחד, במהלכו יוחלט על הצעדים אותם על הבחורים לנקוט - צעדים מתואמים, בהם ינקטו כולם כאחד.

רק כך יוכלו הבחורים הצעירים לנצח את הניסיון המרושע להחתימם על ניירת כזו או אחרת, רק משום שהפוליטיקאים לא הצליחו למצוא פתרון לתפוח האדמה הלוהט אותו הטילה לפתחנו השופטת דורית בייניש, רגע לפני שפרשה מתפקידה בבית המשפט העליון.

ח"כ משה גפני. צילום: פלאש90 צילום: ח"כ משה גפני. צילום: פלאש90
ח"כ משה גפני. צילום: פלאש90


גפני: "מנצלים את גל ההסתה"

מתברר כי במערכת הפוליטית החרדית מודעים לבעיה.

בשיחה עם ח"כ משה גפני הוא אומר ל'בחדרי חרדים', כי החל משעות ההבוקר הוא מוצף בפניות מצד ראשי ישיבות, המבקשים להתייעץ בדבר דרכי ההתמודדות עם המצב אליו נקלעו בחורים.

לדברי גפני, המסמך עליו מנסים להחתים את בחורי הישיבות הוא מסמך עליו חותמים תלמידי תיכון, ואשר בו הם מצהירים כי לכשיסיימו את לימודיהם יתייצבו להתגייס.

על המסמך הזה, אומר ח"כ גפני, אסור לחתום משתי סיבות: האחת, אידיאולוגית - אין מצב שבחור ישיבה חרדי יחתום שיפסיק ללמוד בשלב כלשהו, הוא אינו תלמיד תיכון. הסיבה השניה היא מעשית: "בעוד מספר חודשים יימצא פתרון לבעיה, יחוקק חוק כזה או אחר, מסמך שכזה, שנחתם בידי בחור ישיבה, עלול לעמוד לו לרועץ.

"ההוראה החד משמעית", הוא אומר, "כפי שגם הורו אותה גדולי ישראל שליט"א, היא שלא לחתום".

במקביל פנה הבוקר ח"כ גפני אל אחד מקודקודי צה"ל הקשור לנושא ושוחח עמו על המצב, שלדבריו, יש חיילים בשטח המנצלים את גל ההסתה ומעכבים בחורים למספר שעות על לא עוול בכפם.

לדברי גפני, "אנחנו בגלות, צריך לזכור זאת, ותמיד יהיו גורמים שיעלו על גל ההסתה. בצבא, כמו בכל מקום, זה בהחלט לא חדש לנו, נתמודד עם זה כפי שהתמודד העם היהודי עם מצבים מהסוג הזה בכל הדורות".

תגובת דו"צ על הדברים טרם הגיעה, והיא תפורסם מיד עם הגעתה.
חוק טל בקו''ם דורית בייניש צה''ל בני ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד