ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הגרח"ש ליבוביץ' פסק: "יש להדפיס את שיעורי ר' אלחנן"

אחד מתלמידי הגר"א וסרמן הי"ד, סירב להוציא-לאור שיעורים שרשם מרבו, בשל חשש לאי דיוק • לאחר פטירתו עלתה שוב השאלה בפני ראש ישיבת פוניבז', שפסק: להוציא לאור

הגרח"ש ליבוביץ'. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי
הגרח"ש ליבוביץ'. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי

אחד מתלמידיו של הגר"א וסרמן הי"ד, ראש ישיבת 'אהל תורה' בברנוביץ', שכתב את תורת רבו כשהיה בחור צעיר בישיבתו, הפך ברבות הימים לתלמיד-חכם נודע. למרות שהפצירו בו - סירב להוציא-לאור את חידושי רבו, מסיבות שונות. לדבריו, הוא היה באותם ימים בחור צעיר, ויתכן שלא הבין ולא כיוון נכוחה לדברי הגר"א הי"ד.

לאחר שנפטר אותו תלמיד, חפץ אחד מבניו להוציא-לאור את חידושי תורתו, אך היות וידע שאביו סירב להדפיסם מחשש שמא אין הדברים מדויקים, עלה להתייעץ עם ראש ישיבת פוניבז' וקמניץ, הגרח"ש ליבוביץ'. ראש הישיבה הורה לו להוציא את הספר לאור, כשהוא מסביר: "אביך היה עניו גדול, אך אין סיבה שאתה תימנע מלהדפיס את דברי תורתו".

לימים פגש את אותו בן, ראש ישיבה נודע בירושלים, העוסק בכתביו של רבי אלחנן וסרמן, ושאלו בסקרנות: מדוע את חידושי תורתו של האב עצמו הוציאו, ואילו את כתביו משיעורי ר' אלחנן וסרמן טרם הדפיסו.

השיב לו הבן כי על כך קיבל היתר מהגרח"ש ליבוביץ', ואילו על שיעורי ר' אלחנן טרם קיבל אישור.

אותו ראש ישיבה, שהבין את חשיבות שיעוריו של הגר"א וסרמן לעולם הישיבות, פנה בעצמו אל הגרח"ש ליבוביץ' בשאלה: האם ניתן לאשר את הדפסת השיעורים, ולציין כי הדברים נכתבו על-פי הבנת התלמיד?

הגרח"ש השיבו, כי "אכן יש בזה צורך גדול וראוי להביא את השיעורים לדפוס, וברור שאין עולם הישיבות אמור להפסיד אוצר שכזה, בשל ענוותנותו של אותו תלמיד-חכם".
הגרח''ש ליבוביץ' הגר''א וסרמן ספר שיעורים חידושי תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד