ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

בפקודה! • בחורי ישיבות, שמרו על עצמכם!

טרגדיות בין הזמנים? לעו"ד אוסדיטשר יש הצעה: בחור-ישיבה שייצא לטיול מסוכן, יגוייס לצבא - והישיבה תישא בעלויות החילוץ • רעיון קיצוני? רק כך נציל חיים

בפקודה! • בחורי ישיבות, שמרו על עצמכם!

בכל שנה בימי בין הזמנים אנו נתקלים בתופעה מצערת בה בחורי ישיבה יוצאים לטיולים ברחבי הארץ ללא כל תכנון מוקדם ומעמיק, כאשר הם מסכנים את עצמם. לא פעם מסתיימים טיולים אתגריים אלו, לדאבון הלב, באסון קטלני ללא כל תכלית.

גדולי הדור הוציאו הוראות מפורשות על מנת שאסונות אלה לא ישנו, אך לאותם נערים ״שמיעה סלקטיבית״ תוך שהם עושים ככל העולה על רוחם, ללא כל תכנון מוקדם וללא נקיטת אמצעי זהירות בסיסיים, תוך סיכון חיים שלהם ושל אחרים.

אינני מבין כיצד אותם בחורים ממש מבקשים מחד פטור משירות צבאי בטענה כי ״תורתם אומנותם" ומאידך עוברים ברשלנותם על לאו "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", בהתנהגות הרחוקה כמזרח ממערב מהתנהגות של בן תורה.

עליי לציין כי אני מתגורר באזור בו הישיבות הנבחרות ביותר מצאו את משכנן, ואני רואה בחורים רציניים המבינים את גודל האחריות והמחויבות כאשר הם מרגישים ובצדק כי לימודם שומר על כלל ישראל והתנהגותם היום יומית הייצוגית והמכובדת, מוכיחה זאת.

אבל יש בחורים שאינם מבינים את המשמעות של להיות בן תורה על כל המשתמע מכך. אלה מנצלים את מעמדם הישיבתי רק לצורך השתמטות משירות צבאי או עקב לחץ חברתי והם "רשומים״ בישיבה, אך בינם לבין לימוד תורה אין מאום.

כדי שבחורים אלה ידעו כי יש מחיר אמיתי למעשיהם, כדאי להעניש אותם בכך שאם ייצאו לטיול באופן חסר אחריות כשבסופו ייאלצו להגיע כוחות הצלה - באופן אוטומטי יאבד הנער את הדיחוי הישיבתי. את 'כישוריו' ו'אומץ ליבו' יוכל הוא למצות בצבא.

אולי כך יחשוב הנער פעמיים בטרם יציאתו להרפתקאות מסכנות חיים שעלות החילוץ מהן עומדת על עשרות אלפי שקלים.

לא למותר לציין כי מבצע חילוץ שכזה ישולם על ידי הישיבה בה הבחור ״רשום״, כאשר מנהלי הישיבות וראשיה יקחו אחריות על תלמידיהם אשר נמצאים תחת חסותם.

יתכן ואחדים יחשבו כי מדובר ברעיונות קיצוניים וכי אין לטפל בסוררים אלה ביד קשה, אך תמיד יש לזכור כי במידה ובחור אחד יימנע ממעשי פזיזות אשר יסכנו את חייו ויהרסו את חיי בני משפחתו, הצעדים ראויים.

כדי להציל חיים, אין מנוס מלנקוט באמצעים שכאלה, שכן לצערי, האמצעים שננקטו עד היום לא פעלו את פעולתם.
אוסדיטשר טיול ישיבה חילוץ עונש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד