י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ה'מועצת' התכנסה בחזון איש 5 • "פונים לראשי השלטון שלא ישנו"

חברי מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' התכנסו במעונו של הגראי"ל שטיינמן בבני-ברק • תשעה חברים חדשים צורפו • הגר"ש אוירבך סירב להשתתף באסיפה. מקורביו: "שוקל לפרוש" • בהחלטות: "על בני הישיבה להתייצב, אך לא לחתום על אף מסמך" • בפנים: דברי הגראי"ל, גלריה וההחלטות

כינוס מועצת גדולי התורה, צילום:שוקי לרר
כינוס מועצת גדולי התורה, צילום:שוקי לרר



לאחר תקופה ארוכה, התכנסה שוב מועצת גדולי התורה של דגל התורה, במעונו של הגראי"ל שטיינמן ברחוב חזון איש 5 בבני ברק.

חברי מועצת גדולי התורה שנכחו במקום: הגראי"ל שטיינמן, הגרי"ג אדלשטיין, הגר"נ קרליץ, הגרמ"צ ברגמן והגר"י שיינר.

בנוסף, נכחו במקום חברי המועצה החדשים שצורפו במהלך הישיבה: ראש ישיבת פוניבז' הגרב"ד פוברסקי, ראש ישיבת עטרת ישראל הגרב"מ אזרחי, ראש ישיבת מיר הגר"א פינקל, ראש ישיבת סלבודקא הגרמ"ה הירש, ראש ישיבת קול תורה הגרמ"י שלזינגר, ראש ישיבת קול יעקב הגר"י עדס, משגיח ישיבת כפר חסידים הגר"ד יפה, ראש ישיבת חברון גבעת מרדכי הגר"ד כהן ורבה של רמת אלחנן - הגר"י זילברשטיין.

מוקדם יותר הצהיר הגר"ח קנייבסקי כי למרות חולשתו, וחרף העובדה שרק היום שוחרר מבית החולים, אם יש צורך בכך כדי לחזק את עולם התורה - הוא מוכן לטרוח ולהגיע.

הגר"ח גם התבקש לחוות דעתו אם לצרף את אחד מחתניו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל ל'מועצת', כפי שצורף הגרמ"צ ברגמן לאחר פטירת חותנו הגראמ"מ שך זצ"ל. הגר"ח הציע כי יצרפו את הגר"י זילברשטיין.

הגרמ"ה הירש עלה לפני הישיבה לביתו של הגר"ד לנדו, שהוזמן אף הוא להצטרף אך נמנע מלעסוק בכל נושא פוליטי ולכך סירב, הגר"ד בירכו בחמימות וליווה אותו כברת דרך.

מוקדם יותר היום דרש חבר ה'מועצת', הגר"ש אוירבך לצרף גם את הגרד"צ קרלינשטיין, אך דרישה זו נתקלה בסירוב מצד חברים אחרים מחמת כמה סיבות. לאור זאת הבהיר הגר"ש אוירבאך כי לא ישתתף בכינוס.

בקרב תלמידיו של הגר"ש טוענים כי הגר"ש מאוכזב מתפקודה של ה'מועצת', והוא שוקל לפרוש ממנה באם אכן יתנהלו הדברים כפי שהתנהלו היום.

התנהלות הישיבה:

את הישיבה פתח הגראי"ל שטיינמן שדיבר דברי פתיחה קצרים על החובה למסור את הנפש על גזירת הגיוס.

"כל אחד ודאי יודע את המצב בו אנחנו נמצאים מעת אשר המדינה קמה עד עכשיו, אפילו שלא היו כל כך דתיים, בכל זאת השתדלו שבתורה לא נגעו, שעל ידי התורה מקיימים את העולם, כמו שכתוב אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי, ועכשיו לדאבונינו יש עלינו צרה גדולה, ח"ו רוצים לבטל את לומדי התורה, ואם מבטלים את לומדי התורה, ובחור צעיר לא יכול ללמוד תורה, מתי הוא ילמד? בגיל שמונים? כל התורה צריך לרכוש בצעירותו - ובשביל זה הישיבות, ואם ח"ו יבטלו את זה הרי חלילה מבטלים את כל התורה, נורא ואיום, וצריך רחמים גדולים מהקב"ה.

"לכן נתאספנו כאן להגיד את הכאב שיש לנו ולבקש רחמים על השלטונות של יגעו בתורה ובלומדיה, ונזכה להמשיך עד ביאת הגואל את לימוד התורה, ויזכנו הקב"ה שנוושע תשועת עולמים, ואז אנו יכולים להמשיך, וב"ה שבמשך הזמן הצטרפו אלפים אלפים שלומדים תורה, ובהם כאלו שאף חיברו חיבורים יפים על הש"ס, והבחורים שלמדו תורה גדלו מאד מאד ונהיו ת"ח גדולים מאד, ועכשיו אנו מבקשים רחמים שהקב"ה יעזור לנו שלא ח"ו יפסק לימוד התורה מכלל ישראל, כי בזה חיינו והקב"ה יעזור".

הגראי"ל פנה גם לחברי הכנסת ואמר: "ונבקש מחברי הכנסת שיסבירו את המצב מהו כי יש כאלו שלא יודעים מה המצב".

לאחר מכן הביא הגאון רבי חזקיהו אברהם ברוידא, ראש כולל זכרון קלם בבני ברק, את דבריו של רבו הגר"ח קנייבסקי.

בהמשך סקר יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני את הנושאים העומדים על הפרק, ובכלל זה נושא הגיוס, בהרחבה. בשלב זה הוצאו מהחדר כל הגבאים והמשב"קים שנכחו במקום.

בסיום הקריא מזכיר מועצת גדולי התורה הרב אברהם רובנשטין את ההחלטות.

לאחר מכן אמר הגראי"ל: "מסתמא כל מה שצריך דיברו כאן, והעיקר מה שצריך זה סייעתא דשמיא".

'בחדרי חרדים' מגיש: דף ההחלטות המלא.

החלטות ה'מועצת':



צפו בגדולי ישראל מגיעים לישיבה • צילום: משה גולדשטיין





















המועצת בבית הגראי"ל. צילום:שוקי לרר


















מועצת הגראי''ל שטיינמן הגרב''ד פוברסקי הגר''נ קרליץ הגרי''ג אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 87 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד