כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

פרס מספיד את רבין • "חובש כיפה שעבר על לא תרצח"

בהספד שנשא נשיא המדינה על ראש הממשלה שנרצח, הרחיב פרס על הישגיה הכלכליים והמדיניים של ממשלת רבין, ולא שכח להתייחס לרוצח "חובש הכיפה" שרצח

שמעון פרס. צילום: פלאש 90
שמעון פרס. צילום: פלאש 90

נשיא המדינה שמעון פרס נשא דברים הבוקר (ג) במסגרת אירוע חגיגי לציון 20 שנים לממשלת רבין שהתקיים במרכז רבין בתל אביב.

בתחילת האירוע שחזרו המשתתפים את תמונת שרי הממשלה ה-25 של מדינת ישראל, תוך שמירת כיסא כבוד לראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל.

הנשיא, שכיהן כשר החוץ בממשלת רבין, פתח את הכינוס בנאום. "ממשלת ישראל ה-25 שינתה סדרי עדיפויות במדינת ישראל בהנהגתו מרחיקת הראות של יצחק רבין ז"ל. זוהי ממשלה אשר ביקשה שלום ורדפה אחריו בנחישות ובעוז. היא זכתה להוקרה עולמית וביצעה מהפכה חברתית. העלאת נושאי החברה, לא פגעו בעדיפות הביטחונית. שני הדגלים- הביטחוני והחברתי, התנופפו ברום וביחד. ממשלת רבין הייתה ממשלה של צדק חברתי וחוכמה מדינית".

הנשיא הדגיש את הישגיה הכלכליים חברתיים של הממשלה: "זו הייתה ממשלה מהפכנית גם בתחום החינוך: תקציב משרד החינוך הועלה מ-8 מיליארד ל-14 מיליארד, חל גידול דרמטי בשכר המורים ומכללות רבות קיבלו הכשר אקדמי. המשק עבר מאינפלציה לצמיחה. האבטלה ירדה משיעור של 11.5% ל-6.5% ואפשרה משק בריא וחברה צודקת. ממשלת רבין השכילה לקרב בין ערבים ליהודים. היא השוותה את קצבאות הילדים לאוכלוסייה הערבית. היא פעלה למען הגברת השוויון ותחושת השותפות האזרחית. היא השקיעה בתשתיות ביישובי המגזר הערבי".

באשר להישגיה המדיניים אמר פרס: "גולת כותרת אחרת של ממשלת רבין היא הישגיה המדיניים חסרי התקדים. קריסת ברית המועצות ומלחמת המפרץ הפכו את ארצות הברית למעצמה עולמית יחידה. בתקופת ממשלת ישראל ה-25, יחסינו עם ארצות הברית, הנכס האסטרטגי החשוב ביותר שלנו הגיעו לשיא חדש. יצחק זכה להערכה בלתי רגילה בממשל האמריקאי ובדעת הקהל האמריקאית. הנחנו יסוד לפתרון קבע לבעיה הפלשתינאית. שתי מדינות לשני העמים. תהליך אוסלו הפך אותנו ממובלים למובילים. ליוצרי מציאות חדשה בהדרגתיות נבונה. והאמון נבנה בשלבים והוכיח שגם הנראה כבלתי אפשרי הוא אפשרי. הסכם אוסלו יצר ברירה שלא הייתה קיימת קודם לכן. וכל ממשלות ישראל מימין ומשמאל אימצו את בסיסו.

"בערוגת תהליך אוסלו שתלנו את הסכם השלום עם הממלכה האשמית. גבולנו המזרחי היה לגבול שלום. הוכחנו כי יתכנו יחסים אחרים בין יהודים וערבים במזרח התיכון. מי שנכח בוועידות הכלכליות האזוריות יודע היטב שאפשר גם אחרת. זכינו, בהכרה בינלאומית פורמאלית. שגרירויות חדשות נפתחו כפטריות אחר הגשם".

עוד אמר הנשיא: "ממשלת רבין פעלה כצוות. כל שר היה אחראי על התחום המוגדר שלו. והממשלה כולה כצוות המבצע מדיניות גדולה בתיאום מלא בין הדרג המדיני, החברתי והביטחוני. כנשיא אסור לי לתת ציונים אבל מותר לי לומר שכולכם ראויים להערכה, ידידיי ושותפיי לממשלה שרבין עמד בראשה".

פרס הדגיש את ייחודו של יצחק רבין כראש ממשלת ישראל ואמר: "יצחק לא סיים את הקדנציה שלו, אבל הוא כתב פרק מדהים בתולדות עמנו. שלוש השנים הקצרות מהיבחרו שנית ועד הירצחו, יעמדו בזכות עצמם כבלתי נשכחים בתולדותינו. אנו חדורי אמונה, כי דרכה המיוחדת של הממשלה ה-25 תשרת את ישראל גם בעתיד, בהליכותיהן ובתוצאותיהן, כאשר דמותו של יצחק תשמש כסמל ומופת ונר תמיד לעם ולמדינה".

הנשיא התייחס לרצח ראש הממשלה יצחק רבין אשר גדע את פעילותה של ממשלת רבין ואמר: "לצערי הרב, גילויי קנאות התגלעו גם אצלנו. פושע קנאי, החובש כיפה, הפר את אחת ממצוות היסוד של היהדות 'לא תרצח'. הוא רצח. הוא רצח ראש ממשלה אהוב על העם. אות קין לא יוסר ממצחו לנצח. לא סיפרתי את תחושותיי אחרי שלוש היריות הנוראיות האלו. גם היום רק אומר שגם העבודה המשותפת עם יצחק וגם הפרידה הבלתי אפשרית ממנו הותירו אותי אדם דומע, מתגעגע ומאמין עד היום הזה".
שמעון פרס יצחק רבין הספד יגאל עמיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד