י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

העיריה ניסתה לאכוף שמירת שבת ונענשה

צדק על פי בית המשפט הישראלי • עיריית רמת גן אכפה את שמירת השבת על בעלי העסקים • בית המשפט בתל-אביב העניש אותה ב-50 אלף שקל בגין התנהגות מפלה

אילוסטרציה. צילום: יעקב נחומי
אילוסטרציה. צילום: יעקב נחומי

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע אתמול (ג') כי עיריית רמת גן אינה רשאית להתנות מתן רישיונות עסק לחנויות AM:PM בכך שלא יפעלו בשבתות ובחגים. השופטת פסקה כי שיקולי העירייה היו פסולים ואף הטילה עליה עונש כספי כבד.

בית המשפט בהחלטתו תקף בחריפות את העירייה ואת העומד בראשה צבי בר, שנלחמו על קדושת השבת. היא חייבה אותם בהוצאות רישיון עסק למרכולים, ובנוסף העניש אותה ב-50 אלף שקל בגין התנהגות מפלה כלפי הרשת בעיר.

עיריית רמת גן טענה כי בחירתה שלא לאפשר את פתיחת המרכולים בשבת, איננה רק בשל שמירת השבת, וכי ישנם שיקולים דומיננטיים יותר, כמו שמירה על איכות הסביבה, בריאות הציבור ומניעת מפגעים ומטרדים.

השופטת אסתר קובו נימקה את החלטתה ואמרה כי "סירובה של עיריית רמת גן להוציא רשיון עסק לרשת פסול, הן מן הטעם שהוא מבוסס על שיקולי דת, הזר למטרות הרישוי, והן מן הטעם כי לעירייה אין שום ראייה המלמדת שפעילותו מהווה מטרד.

"המסקנה היא כי כוונתה של עיריית רמת גן לקדם שמירה על ה'סטאטוס-קוו' באמצעות שימוש בסמכות הנתונה לה כרשות רישוי, פסולה מיסודה", הבהירה השופטת. "אמנם מבחינתם של שומרי המצוות בעיר עדיף כי היא תתנהל על פי דיני ההלכה, אך יש להתחשב גם בפגיעה בנוחות החיים של הציבור החילוני כאמור".

אחת מטענותיה העיקריות של העירייה היו שאין להתערב בהחלטותיה הואיל ולרשות המקומית סמכות כללית להתנות מתן רישיון עסק בקיום חוקי עזר, ובהם החוק המסדיר את זמני הפעילות העסקית המותרת. השופטת דחתה טענה זו והדגישה כי לעירייה אין סמכות כללית להתנות מתן רישיון בקיום חוק העזר האוסר פעילות בשבת.

לגבי טענת העירייה כי הפתיחה בשבתות מהווה מטרד, שאלה השופטת בציניות "האם שישה ימים בשבוע אין כל מטרד ודווקא בשבת יש מטרדים?". לדבריה, "את הטענה שקיום חוק העזר נחוץ על מנת לשמור על 'איכות הסביבה' ועל 'בריאות הציבור ושלומו' מצאתי כסתמית שאיננה נתמכת בראיות.
am:pm אסתר קובו רישיון עסק רמת גן צבי בר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד