כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

על מורים וקולרים • תבלין לשבת פרשת ראה

מה ההבדל בין מורה ומחנך למאלף כלבים? • מהו האביזר המועיל ביותר לשמירה על השקט בכיתה? • ולמה הקדים הקב"ה ברכה לציווי המצוות? • תבלין לשבת

על מורים וקולרים • תבלין לשבת פרשת ראה



אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם:

רש"י את הברכה: על מנת אשר תשמעו.

א. גדולתם של ישראל היא בנעשה ונשמע. אם כן למה הקב"ה הקדים את המצוות ורק אז אמר שמי שיעשה יקבל ברכה?

ב. למה רש"י כותב על המילים "את הברכה" על מנת אשר תשמעו, אחרי שיהודי חייב לשמוע לדברי הקב"ה זה גם כשאין ברכה. וגם, אם הקב"ה מברך, אז מה זה משנה להקב"ה אם אני שומע?

אביזרים לשמירה על השקט

בהרצאה האחרונה שלי בפני מורים נתבקשתי לתת להם אביזרים שיסייעו להם בהתמודדות עם המשמעת בכיתות. ואף הייתי מוכן למכור להם את האביזרים במחירי עלות, לסייע בחינוך של ילדי ישראל בדרך ישראל סבא.

אמרתי שיש לי כמה וכמה דוגמאות להראות להם ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות.

שאלתי, איזה סימן כל אחד מהם עושה כאשר הוא רוצה שקט בכיתה, כל מורה הראה לי את הרעיון שלו. הגדיל אחד שיש לו שרביט של פורים והתלמידים יודעים שכאשר הוא דופק על השולחן סימן שצריך שקט.

ואז הצעתי את האביזרים שלי, מתוך הבטחה לשקט מוחלט בכיתה לאחר יום יומיים של שימוש. על השולחן העליתי סוגים שונים של קולרים לאילוף כלבים. ולכל אחד מהם הייתה מוצמדת תווית עם יתרונות, חסרונות וכמובן המחיר.

תחילה חשבו המורים שאני צוחק, אבל כאשר משכתי את העניין ברצינות יותר ויותר - התחילו להישמע קולות מחאה בקהל - היחסית גדול שהיה שם, והיו גם כאלה שפנו למנהל לשאול אותו אם אני רציני. המנהל שלא ידע על המכירה שלי - לא ידע את נפשו, כי אני לא הרפיתי והמשכתי להציג את המוצרים. עד שקם מורה ואמר בקול רם: "אתה אדם דפוק, אין לך מושג בחינוך".

שאלתי אותו: "כאשר אתה מלמד בכיתה למבחן, איך אתה מכין את התלמידים? כמה פעמים אתה חוזר איתם על החומר?" כמה שצריך, הוא ענה. ואם צריך עשרה פעמים עדיין תחזור? כן, אפילו מאה, הוא השיב. מה הדבר הכי חשוב לך כשאתה נכנס לכיתה? ללמד את הילדים. כמה פעמים קרה שצעקת בכיתה וביקשת שקט? המשכתי. קרה, הוא ענה. אז תסביר לי אתה כבוד המורה, מה ההבדל בינך לבין כל מאלף כלבים. מה ההבדל בין הדרך שבה אתם מלמדים את ילדינו לכל מאלף חיות אחר? אחרי הכל המטרה של רובכם היא לעביר את החומר הנלמד ולשמור על שקט בכיתה.

לקחי הפרשה:

הנה כמה דברים שאפשר ללמוד מפרשת השבוע.

א. אין דבר המובן מאליו. לא זה שהילד הגיע לבית ספר, לא זה שהילד ישב ללמוד, וגם לא זה שאתה המורה מצליח לעביר את השיעור ואפילו את חלקו. וכמו שהקב"ה ידע להעריך את זה שעם ישראל בחרו בו, גם אתה המורה חייב להעריך את זה. ואם הקב"ה נתן לך את האפשרות לשבת מול תלמידים - תודה לו על כל דקה ודקה. כי אם הוא, שיכל רק לצוות על עם ישראל, בחר להגיד קודם את הברכה - אז בטח ובטח שאתה כמורה יכול.

ב. להקב"ה היה חשוב שנשמע כדי שנוכל לקבל, אבל הקב"ה לא חייב אותנו להקשיב אלא התחיל את הפרשה ב"רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה".

אז אנא ממכם, אל תאלפו את ילדינו, אלא תנו להם סיבה להקשיב לכם, תנו בהם חיות ואמונה שהם יכולים, תראו את הטוב שיש בכם, את הטוב שיש בלימודים, את הטוב שיש בהם. ותאמינו בהקב"ה שאם הוא בחר בדרך הזאת אז זאת הדרך.

שאלות שמאמן היה שואל אותך באימון:

א. איך אתה יכול לגרום לתלמידים לרצות לבוא ללמודים ללא ממתקים ופרסים?
ב. איך אתה יכול לגרום לכל ילדי הכיתה לעבור את המבחנים ללא חזרות מיוחדות?

בברכה

יוסף חיים בולטון, מאמן בכיר בקאוצ'ינג [email protected]

תבלין לשבת חינוך מורים הרצאה קולרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד