כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

זהירות: כך תימנעו מכוויות מנוזלים רותחים

כוויות מנוזלים חמים עלולות להיגרם בכל גיל • עם זאת, ילדים, מבוגרים ואנשים בעלי מוגבלויות, הם בעלי 'סיכון גבוה במיוחד' • איך שומרים על הילדים?

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

מים חמים - מי אמבטיה, קפה חם, ואפילו מרק המחומם בתנור מיקרוגל, עלולים לגרום לפגיעות חמורות. כוויות מנוזלים חמים הן הגורם השני בגודלו מבין כל סוגי הכוויות.

דוד זיו, מדען במוסד לבטיחות ולגיהות, מציג מספר כללים שיסייעו להימנע מפגיעה:

בטיחות מכוויות מנוזלים חמים

חשוב ללמד את הילדים שדברים חמים יכולים לגרום לכוויות.

• באמבטיה: כדאי להתקין התקנים מונעי כוויות ממים חמים על ברזי האמבטיה וראשי מקלחות. יש להשגיח תמיד על ילד בתוך או ליד אמבטיה. יש לבדוק את טמפרטורת המים בברז לפני שמכניסים את הילד (המים צריכים להיות בטמפרטורה נמוכה מ-38°C). כדאי לבדוק גם את הטמפרטורה באמבטיה קודם להכנסת הילד. את טמפרטורת המים ניתן לבדוק על ידי הנעת פרק כף היד והאמה בתוך המים. המים צריכים להעניק תחושה חמימה במגע ולא חמה ממש.

• במטבח: נוזלים חמים ומזונות חמים רצוי להציב במרכז השולחן או סמוך לגב הדלפק. עדיף לשמור על טווח ביטחון, כלומר "אזור ללא ילדים", של לפחות מטר אחד סביב התנור וסביב אזורים בהם מכינים או מחזיקים מזון או משקאות חמים, ולעולם אל תחזיקו ילד כשאתם מבשלים, שותים משקה חם או מחזיקים מזונות או נוזלים חמים.

• מיקרוגל: אריזות מזון שחומם במיקרוגל יש לפתוח לאט, והרחק מהפנים. אין לחמם בקבוק של תינוק בתנור מיקרוגל. בכלל, עדיף לחמם בקבוקי תינוקות במים חמים מהברז. מזון שחומם בתנור מיקרוגל צריך להשאיר להתקרר לפני האכילה. מרקים מוכנים לחימום במיקרוגל גורמים לעתים קרובות לכוויות מהנוזלים החמים או המרק (במיוחד מרקים עם אטריות), מכיוון שהם עלולים לגלוש בקלות ולהישפך (המרק החם והאטריות) על האדם. לכן, עדיף לרכוש מרקים מוכנים הארוזים במיכלים יציבים בעלי בסיס רחב. במקרים בהם זה לא מתאפשר, כדי להימנע משפיכה של המרק, רצוי למזוג את המרק לאחר החימום לקערה רגילה.

טיפול בכוויות

טפלו בכוויה מיד: קררו את הכוויה במים קרים למשך 5-3 דקות, כסו בבד נקי ויבש, ובמידת הצורך פנו לרופא.
כוויות דוד זיו המוסד לבטיחות ולגיהות נוזלים חמים מיקרוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד